"نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی" به منزل ششم رسید

ششمین جلد از مجموعه‌ "نقد تاریخ‌نگاری انقلاب اسلامی" با هدف تبیین روشن تاریخ انقلاب اسلامی به بازار کتاب عرضه شد.
کد خبر: ۶۶۰۴
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۸ - 23November 2013

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مؤسسه فرهنگی هنری و انتشارات مرکز اسناد انقلاب اسلامی "نقد تاریخ نگاری انقلاب اسلامی" را در آخرین روز از بیست و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی منتشر کرد.

نقد کتب و منابعی که درباره زوایای مختلف تاریخ انقلاب اسلامی ایران نوشته شدهاند، نیازمند توجه و دقتی است که باید با استناد به منابع متقن و مستدل انجام پذیرد. این امر از عوامل اساسیِ ترقیِ حافظه تاریخی و ملی یک ملت بهشمار میآید و به کشف حقایق و روشنتر شدن موضوع میانجامد.

مرکز اسناد انقلاب اسلامی در راستای انجام رسالت خود در تدوین تاریخ انقلاب اسلامی، گام دیگری را در کنار کارهای پژوهشی متداول خود برداشته و طرح بررسی و نقد آثار مکتوب درباره انقلاب اسلامی ایران را نیز به مجموعه برنامههای پژوهشی خود افزوده است. تاکنون پنج مجلد از مجموعه نقد مذکور منتشر گردیده و اینک ششمین اثر از این مجموعه به جامعه علمی و علاقهمندان مطالعات انقلاب اسلامی تقدیم میشود.

در این مجلد، شش کتاب از نویسندگان داخلی و خارجی درباره ابعاد مختلف انقلاب اسلامی ایران به شرح زیر توسط ناقدان مورد بررسی و نقد قرار گرفته است:

مقالهی اولِ مجموعهی حاضر به نقد کتاب "سقوط دولت بازرگان" میپردازد. مقالات این کتاب که توسط چهرههای شناخته شده جریان ملی مذهبی نگاشته شدهاست، در دو مقطع قبل و پس از انقلاب اسلامی به تحلیل مسائل ایران پرداختهاست. در مقطع نخست، جریانات دخیل در نهضت اسلامی و در مقطع دوم کشاکش دولت موقت با نهادهای انقلابی و روحانیت را بررسی نموده است.این کتاب در بخشِ شناختِ جریانات نهضت اسلامی، قطعهای از پازل یکپارچه اپوزیسیون در کمرنگ نمودن نقش روحانیت در نهضت اسلامی بوده و بیشتر به گزارش عملکرد ملّیون می پردازد. این رویکرد که به روشنفکری جلوهدادن انقلاب اسلامی میانجامد، زیربنای تحلیل حوادث پس از انقلاب و قضاوت در خصوص آن محسوب میشود. تحلیلها و جبههگیریهای مقالات مزبور توسط محمدعلی صدرشیرازی با استناد به منابع دست اول مورد بررسی و نقد قرار گرفته است.

در مقاله دوم این مجموعه، کتاب "از کاخ شاه تا زندان اوین" نوشته احسان نراقی، از سوی باقر صبوری بررسی و نقد شده است. مطالب کتاب گزیدههایی از خاطرات احسان نراقی شامل هشت جلسه ملاقات و گفتگو با محمدرضا پهلوی و همچنین دوران سه ساله زندانی شدنش در زندان اوین است. به عبارت دیگر کتاب یاد شده خاطرات خود نوشته پنج سال (1357ـ1362) از زندگی سیاسی احسان نراقی را در بر دارد. ناقد این کتاب، یکسویهنگری و عدم پایبندی به انصاف در بازگویی وقایع از سوی راوی و نیز مطرح نکردن تمام خاطرات را مورد نقد قرار داده است.

کتاب "25 سال در کنار پادشاه (خاطرات اردشیر زاهدی)" که توسط ابوالفضل آتابای گردآوری شدهاست، توسط رسول صابر دمیرچی در مقاله سوم بررسی و نقد شده است. کتاب مذکور از جمله کتابهایی است که در خصوص سلطنت محمدرضا پهلوی، به خصوص سالهای بین کودتای 28 مرداد 1332 تا بهمن 1357 به رشته تحریر درآمده و با رویکردی جانبدارانه به تحلیل مسائل مربوط به آن دوره پرداخته که تناقضهای موجود در آن مورد نقد قرار گرفته است.

کتاب "طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران" نوشته احمد اشرف و علی بنوعزیزی، در مقاله چهارم توسط ایمان قزلایاق نقد شدهاست. نویسندگان دراین کتاب، در شش مقاله روند شکلگیری و نقش طبقاتِ مختلفِ اجتماعی در تاریخ معاصر ایران را با تطبیق حوادثِ مختلفِ تاریخی به بحث نشستهاند که چارچوب تحلیلهای مذکور و اتکای آن به برخی دادههای نادرست در طی این مقاله نقد شده است.

در مقاله پنجم، کتاب "سقوط شاه" فریدون هویدا را پریسا نوبهار بررسی و نقد کرده است. او با محوربندی مختصاتِ مباحثِ کتاب، نقاط ضعف آن را از جمله فقدان شناخت دقیق نویسنده نسبت به مسائل مختلف جامعه، دخالت حب و بغضهای نویسنده در تحلیل مسائل مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی را مثل محاکمه و اعدام برادرش امیر عباس هویدا، مورد بررسی و نقد قرار داده است.

در مقاله آخر نیز کتاب "خاطرات شعبان جعفری" که مصاحبه و خاطرهنگاری هما سرشار با شعبان جعفری است، توسط مهدی حقبین نقد شده است. این کتاب حضور و فعالیتهای شخص شعبان جعفری (شعبان بیمخ) در جریاناتی چون کودتای 28 مرداد و دوره دوم سلطنت محمدرضا پهلوی را بازگو مینماید که ناقد تناقضها و جهتگیریهای خاصِ کتاب را نقد کرده است.

کتاب فوق در شمارگان 2000 نسخه و 226 صفحه در نخستین روز از آذرماه سال جاری منتشر شده است.

علاقهمندان جهت تهیه این کتاب میتوانند به فروشگاه این مرکز در خیابان انقلاب، خیابان 12 فروردین، بعد از خیابان شهدای ژاندارمری نبش مجتمع ناشران مراجعه و یا با شماره تلفن های 66953607 و 66961536 تماس بگیرند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار