درس‌های خاطره نویسی/۵

عکس‌ها مهم‌ترین منبع برای خاطره نویسی

حمید داوودآبادی در کتاب «مثل آب خوردن» که درباره شیوه‌های خاطره نویسی است می‌نویسد: آلبوم عکس‌ها خیلی کمکت می‌کنند با هر عکس می‌توانی به خاطرات آن روز و ساعتی که آن را انداختی سفر کنی.
کد خبر: ۶۹۵۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۵ - 05October 2024

به گزارش خبرنگار فرهنگ دفاع‌پرس، حمید داوود آبادی از مهمترین نویسندگان حوزه ادبیات و تاریخ نگاری دفاع مقدس است که بعد از سال‌ها کار در این حوزه تجربیات فراوانی را کسب کرده است که بهره گیری از آن می‌تواند برای تربیت نسل آینده نویسندگان دفاع مقدس موثر و مفید باشد. 

عکس‌ها مهم‌ترین منبع برای خاطره نویسی

کتاب «مثل آب خوردن» چکیده‌ای از همه سال‌هایی است که داوود آبادی دست به قلم بوده و آثار ارزشمندی را خلق کرده است. در این کتاب شیوه‌های خاطره نویسی از نگاه و زبان داوودآبادی آورده شده است که بخش پنجم آن را در ادامه می‌خوانید.

به عکس‌ها خیره شو

اول از همه تا می‌توانی کتاب بخوان آن هم کتاب خاطرات مخصوصا اگر خاطرات دوستان یا همرزمانت چاپ شده است. 

آلبوم عکس‌ها خیلی کمکت می‌کنند آنها را ورق بزن و چندین بار خوب نگاهشان کن با هر عکس می‌توانی به خاطرات آن روز و ساعتی که آن را انداختی سفر کنی.

سعی کن زمان دقیق و مکان عکس‌ها را به یاد بیاوری و یادداشت کنی اگر نتوانستی فصل یا سال آنها را پیدا کن برو سراغ دوستان و همرزمان قدیمی و از آلبوم عکس‌های آنها هم استفاده کن.

از دوستان قدیم و همرزمانت برای شناسایی افراد داخل عکس‌ها و یافتن تاریخ آنها کمک بگیر. 

بلند شو برو مناطق جنگی با کاروان‌های راهیان نور یا خودت تنها، مخصوصا آن جا‌هایی که بودی خاک منطقه را بو کن تا حس و حال پیدا کنی. 

برو جا‌هایی که برایت خاطره انگیز هستند؛ مثل راه آهن پادگان کوچه پس کوچه‌های محل ... 

بروسر مزار دوستان شهیدت تا هم با آنها تجدید بیعت کنی هم حس بگیری برای نوشتن از آنها.

برو سراغ رفقایت و درباره اتفاقات گذشته دقیق بپرس ولی اصلا نگو می‌خواهی کتاب بنویسی! چون بعدا متوقع می‌شوند! سراغ دوستانت که قبلا کتاب خاطراتشان چاپ شده برو و از تجربیات آنها استفاده کن. 

نامه‌هایی را که زمان جنگ به خانواده یا دوستانت داده بودی گیر بیاور؛ هم تاریخ خاطراتت را با آنها تطبیق بده هم برو توی حس و حال شان.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار