در«آنک جنگ، اینک داستان» بررسی می‌شود؛

فهم تفکر داستان نویسی عصر دفاع مقدس/ علل قهر روشنفکران با ادبیات انقلاب

خواننده دیدگاه‌های مختلف و متفاوت، متناذر و حتی متعارض را می‌بیند. این کتاب آینه‌ای است برای فهم تفکر داستان نویسی عصر دفاع مقدس.
کد خبر: ۸۵۵۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۳ - 05June 2016

فهم تفکر داستان نویسی عصر دفاع مقدس/ علل قهر روشنفکران با ادبیات انقلاب

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، «آنک جنگ، اینک داستان» کتابی است به کوشش احمد شاکری که حاصل 25 نشست تخصصی از سوی شورای سیاستگذاری داستان و رمان دفاع مقدس است.  سال گذشته کار پیادهسازی و تنظیم گفتگوهای این اثر به اتمام رسید و از سوی نشر صریر به چاپ رسیده است.

این اثر مقدمه ای 38 صفحه ای دارد که بسیار خواندنی است، به کسانی که همه کتاب را نمی خوانند توصیه می شود این مقدمه را مطالعه کنند. نویسنده این مقدمه را سه سال پیش از تولد کتاب در خرداد1392 نوشته است. این مقدمه چند ویژگی دارد که اگر در آینده بست داده شود موضوعات جدیدی را روشن می کند.

نکته اول مقدمه بحث تصویری است از راه آمده ادبیات داستانی دفاع مقدس است که خیلی کوتاه پرداخته شده است. چند و چون و ویژگی ها و کاستی های این راه خیلی خوب در این مقدمه مورد اشاره قرار گرفته  شده است. نویسنده به درستی دریافته است که گونه ادبیات دفاع مقدس هر چه قدر به جلو می رود مخاطبین بیشتر و بهتری پیدا می کند که منجر به ژرفا و عمق بیشتر آن خواهد شد.

نکته بسیار درست و خوبی که در این مقدمه 2بار به آن اشاره شده و در دومین مرتبه تاکید بیشتری بر آن شده است این است که نویسنده آن را جزیئ از جریان ادبیات داستانی انقلاب می داند. ادبیات دفاع مقدس را در عرض و یا کنار ادبیات انقلاب اسلامی قرار نمی دهد و بلکه آن امتداد و برامده از ادبیات انقلاب اسلامی می داند.

نکته بعدی که در این مقدمه مطرح شده است و زمینه نوشتن اثر دیگری را فراهم خواهد کرد بحث قهر روشنفکران و شبه روشنفکران با حوزه ادبیات انقلاب و دفاع مقدس به سبب گرایش های که داشته اند است و در این کتاب تلاش شده است مقداری این موضوع بررسی شود. چه شد که کسانی که پیش تر در این حوزه، ارزش ها را طرح می کردند امروز با ارزش ها فاصله می گیرند.

بحث حفظ و ثبت میراث تاریخی و معنوی است که مهمترین دغدغه نویسنده است که دغدغه ادبیات بعد دومی است. تلاش می شود میراث عظیم فرهنگی حفظ شود و به درستی به آینده معرفی شود چون خطر در کنار این ارزش ها بسیار است. خطر تحریف و واژگونه سازی و وارونه نگری به موضوع بسیار زیاد به چشم می خورد.

بحث عدم تعهد به حقایق دفاع مقدس که کسانی این حقایق را آرام آرام رها می کنند، مسئله مهم دیگری است که در این کتاب به خوبی مورد اشاره قرار گرفته است. فضای فکری فرهنگی روشنفکرانه می تواند تاثیر گذار باشد که در این کتاب هشدار داده شده است. هشدار نسبت به جولان مبانی ادبی غرب و نحله های اومانیستی است که برخی نویسندگان حتی قله های ما را تحت ثاثیر و استحاله قرار داده اند.

نویسنده معتقد است از میان مولفه هایی مثل مباحث اصول موضوع، آموزش، نظریه پردازی، پژوهش، آفرینش، نقد ادبی، نشر، ترجمه و مدیریت و اجرا دو رکن نویسنده و داستان بیشتر مورد توجه واقع شده است و عرصه های دیگر کمتر مورد توجه قرار گرفته است. این مقدمه نویسندگان را به دعوت از توجه به سایر عرصه ها فراخوانده است تا توجه بیشتری شود.

اعتقاد بر جوشیده شدن ادبیات دفاع مقدس از دل ادبیات انقلاب اسلامی مسئله دیگری است که مطرح می شود دغدغه نسل اول واقعیت عظیم دفاع مقدس بود و امروز این دغدغه تغییر یافته است. این تغییر ذائقه را هشدار داده اند. درجای دیگری نویسنده بانگاه های نشر را به دلیل سوق دادن فضای ادبی به سمت شبه روشنفکری نقد کرده است.

این کتاب حاصل 25 جلسه است که حدود 2 سال زمان گرفته است. در تمام جلسات 8 داستان مطرح شده و سه کتاب نقد و تحلیل مورد بحث قرار گرفته است. دیگر این جلسات نسبت به آثار پژوهشی بی تفاوت نبوده است. مجموعا 75 نفر در مجموعه این 25 جلسه شرکت داشته اند و همه این حاضرین از برجسته ترین چهره های داستان نویسنی دفاع مقدس بوده اند.

این کتاب چند ارزش وجود دارد؛ اولاً خواننده دیدگاه های  مختلف و متفاوت، متناذر و حتی متعارض را میبیند. کسانی که از نظرگاه تفکر با نویسنده همراه نیستند و برخی موارد جلسات چالشی می شود. بحث کننده با دیدگاه متفاوت حرکت می کند. این کتاب آینه ای است برای فهم تفکر داستان نویسی عصر دفاع مقدس.

طرح سوالاتی که در کتاب آمده است و به آن جوابی داده نشده نیز بحث مهمی است. 302 سوال و موضوع در این کتاب مطرح شده است. در یکی از این بحث ها 86 محور طرح می شود. موضوع یابی خوب در این سوالات به خوبی به چشم می آید.

نظر شما
پربیننده ها