معرفی کتاب؛

عصاره تجربیات امام و رهبری در کتابی با محتوای مسجد

حاصل تجربیات حضرت امام (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی در کتاب «مسجد طراز اسلامی از منظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری» گردآوری و منتشر شده است.
کد خبر: ۹۷۴۶۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۳ - 24August 2016

عصاره تجربیات امام و رهبری در کتابی با محتوای مسجد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «مسجد طراز اسلامی از منظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری» نه فقط یک کتاب نظری برای آشنا شدن با بایستههای مسجد طراز اسلامی از منظر بنیانگذار و رهبر انقلاب اسلامی، بلکه یک کتاب کاربردی برای اصلاح عملکرد و برنامههای همه افراد حاضر در مسجد است.

این کتاب در چهار فصل «اهمیت و جایگاه مسجد»، «چیستی مسجد طراز اسلامی»، «چگونگی مسجد طراز اسلامی» و «امام جماعت طراز اسلام» تنظیم شده است.

مساجد «کرامت»، «امام حسن(ع)» و «میرزا جعفر» شهر مشهد، در سالهای 1350 تا 1353 شاهد هزاران نفری بودند که برای شرکت در نماز جماعت و سخنرانیهای تفسیری و اعتقادی بعد از آن به مسجد میآمدند. امام جماعت و منبری آن روزهای آن مساجد، این روزها رهبر انقلاب اسلامی است و حالا اگر درباره ویژگیهای مسجد و امام جماعت سخن میگوید علاوه بر جایگاه رهبری، میتوان مطمئن بود که خود تجربهای درخشان در این حوزه داشته است.

وقتی میگوییم همه افراد، یعنی از نمازگزار ساده و خادم و اعضای هیئت امناء گرفته تا امام جماعت که مهمترین رکن یک مسجد است؛ بنابراین شما حتی اگر فقط بهعنوان یک نمازگزار در مسجد حاضر میشوید و در هیچکدام از بخشهای مختلف آن مسئولیتی ولو کوچک هم ندارید، با خواندن این کتاب میتوانید حضور مفید و کاملتری در مسجد داشته باشید.

اما همانطور که گفته شد، امام جماعت مهمترین رکن یک مسجد است و حضور و نحوه فعالیت او در مسجد است که به تکامل یا تنازل مسجد میانجامد؛ از این رو فصل «امام جماعت طراز اسلامی» را میتوان مهمترین فصل این کتاب دانست.

در بخشی از این فصل و از قول رهبر معظم انقلاب آمده است:

«پذیرای جوانها باشید. با روی خوش هم پذیرا باشید؛ با سماحت، با مدارا. فرمود: «و سنّة من نبیّه»، که ظاهراً عبارت است از «مداراة النّاس»؛ مدارا کنید. ممکن است ظاهر زنندهای داشته باشد.»

و در بخشی دیگر از این فصل نیز بهعنوان یک نکته کاربردی از قول رهبر انقلاب آورده شده:

«امامان محترم جماعت اگــر خود بر اثر کهولت و غیره نمیتوانند وظیفه رابطه و انس و راهنمایی را برای نمازگزاران بهویژه جوانان فراهم کنند، در کنار خود فضلای جوان و پرنشاط را بهکار گیرند و آنان در کار با خود شریک سازند.»

«مسجد طراز اسلامی از منظر امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری» به همت «محمدحسن جعفرزاده» گردآوری و توسط دفتر مطالعات و پژوهشهای مرکز رسیدگی به امور مساجد منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار