روایت شهیدی که برای پسرش به خواستگاری رفت

تکرار نام شهدا و شنیدن داستان زندگی‌شان مثل عسل است؛ نه کهنه می‌شود و نه حلاوت آن از بین می‌رود. «پیمان رحمان بمان» داستان یکی از این شهداست که با نگاهی کوتاه اما عمیق ما را با سال‌های دفاع مقدس آشنا می‌کند.
کد خبر: ۹۵۹۱۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹ - 15August 2016

روایت شهیدی که برای پسرش به خواستگاری رفت

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، شهید «رحمان شاکریفرد» از شهدای دفاع مقدس است که در سال 1365 در جزیره مجنون به شهادت رسید.

«رحمان شاکریفرد» در محلهای به نام خرمدره به دنیا آمد. همزمان با تحصیل در مبارزات قبل از انقلاب نقشی فعال داشت. بعد از اتمام دبیرستان و پیروزی انقلاب به استخدام ارتش درآمد و در لشکر 58 تکاور ذوالفقار مسئولیت رکن دوم (اطلاعات) را به عهده داشت. این شهید بزرگوار که از ابتدای جنگ تحمیلی در جبههها حضوری مستمر داشت، در جزیره مجنون با ترکش خمپاره به شهادت رسید.

«پیمان رحمان بمان» نوشته «تقی شجاعی» کتاب کمحجمی است که به گوشههایی از زندگی این شهید پرداخته است. کتاب در 107 صفحه بر اساس مصاحبه با خانواده و همرزمان شهید تدوین و تالیف شده است. در انتهای کتاب 18 صفحه شامل اسناد و عکسهای شهید نیز ضمیمه شده است.

«دکتر جواد طاهری» استاد ادبیات دانشگاه درباره این کتاب گفته است: «فضاسازی بسیار قابل درک و قهرمانپروری از ویژگیهای بارز این داستان است. قهرمان با پویایی در داستان حرکت میکند. شیوه مناسبی برای بیان یک حرکت ملودرام، از پیشزمینه داستان تا فرود آن دارد. زاویه دید به شکل دانای کل نیست؛ بلکه خواننده را نیز با خود همراه میکند. در نهایت بهعنوان اولین اثر از یک نویسنده جوان قابل تقدیر است.»

قسمتی از متن کتاب

«وقتی پیمان (پر رحمان) به خواستگاری دخترم آمد یاد خوابم افتادم: در باغچهای بودم که گلهایش فرق داشت با همه گلهایی که در عمرم دیده بودم. بوی گلها در عمق احساس آدم نفوذ میکرد و خوت را سرزندهتر به گردش درمیآورد. چشمانم را بستم تا تمرکزم را بر استشمام عطر گلها بیشتر کنم. وقتی بازشان کردم رحمان را دیدم. رحمان، پسر سیده خانم از فامیلهای دورمان بود و با هم رفت و آمد خانوادگی داشتیم.

حدود پنج سال پیش شهید شده بود. چادر سفیدی در دست داشت. آن را به من داد و رفت. از خواب بیدار شدم. دخترم کنارم خوابیده بود. آن موقع چهار پنج سال بیشتر نداشت»

«پیمان رحمان بمان» نوشته «تقی شجاعی» در 128 صفحه مصور توسط انتشارات راه سبز در 1000 نسخه منتشر شده است.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها