برای اولین بار؛

خاطرات کادر فنی هوانیروز در «باد سرخ» مرور می‌شود

«باد سرخ» مجموعه‌ای از خاطرات نیروی فنی هوانیروز است؛ که تا به حال در هیچ رسانه‌ای بازگو نشده است.
کد خبر: ۸۴۶۹۴
تاریخ انتشار: ۰۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵ - 28May 2016

خاطرات کادر فنی هوانیروز در «باد سرخ» مرور می‌شود

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، از میان همه خدمتگزاران ارتش جمهوری اسلامی ایران که در طول جنگ تحمیلی حضور داشتند، کارکنان فنی هوانیروز نقشی مثال زدنی ایفا کردند؛ اما متاسفانه چندان مورد متوجه قرار نگرفتهاند.

«باد سرخ» کتابی است که به این مهم پرداخته و حدود 60 خاطره از کادر فنی هوانیروز را در سه فصل گنجانده است.

«باد سرخ» چندان که اشاره شد در سه فصل زیر تدوین شده است.

1ـ فصل اول؛ باد سرخ

2ـ فصل دوم؛ تعمیر و نگهداری در مناطق عملیاتی

3ـ فصل سوم؛ کارکنان امداد و نجات

موضوع کتاب

«باد سرخ» حاوی اطلاعاتی از نحوه آموزش و چگونگی به روز شدن سیستم تعمیر و نگهداری هوانیروز و عملکرد آنها در دوران دفاع مقدس و سازندگی است.

در پیشگفتار «باد سرخ» آمده است: « نگارش این مجموعه در رابطه با فعالیتها و ایثار کارکنان فنی ـ هوایی پایگاههای هوای نیروز در عملیتهای دفاع مقدس تحت عنوان گروههای بررسی سانحه و تخیله وسایل پرنده سانحه دیده از مناطق عملیاتی در سختترین شرایط و در زیر آتش حجیم دشمن بعثی و گروهکهای ضد انقلاب میباشد ... که هیچ رسانهای آن را ثبت نکرده و ایثار این رزمندگان جان بر کف ناگفته مانده است.»

اکثر خاطرات «باد سرخ» از زبان بازنشستهگان هوانیروز روایت شده و اطلاعات دسته اولی از حضور این نیروهای خدوم در طول دفاع مقدس ارائه میکند.

قسمتی از متن کتاب

رزمایش رامهرز/ روای: سرهنگ بازنشسته فنی هوایی «بیژن ترکمانی»

«قبل از عملیات بدر به منظور آمادگی کارکنان هوانیروز جهت  اجرای عملیات اصلی، یک مانور به مدت 24 روز در منطقه رامهرمز در روستای خلف آباد انجام شد. تعداد 20 فروند بالگرد 214 در شب اهداف رزمایش را تمرین میکردند و روزها کارکنان فنی به انجام سرویسها و نگهداری وسایل پرنده مشغول بودند و شبها با توجه به پرواز بالگردها کلیه کارکنان فنی در خط پرواز و آماده به کار بودند.

رزمایش در مدت ذکر شده با موفقیت و بدون هیچگونه سانحهای انجام و به اهداف از پیش تعیین شده که مد نظر مسئولین بود دست یافت. پس از یک هفت توقف، عملیات بدر در منطقه هورالهویزه با شرکت پایگاه رزمی مسجد سلیمان و پایگاه پشتیبانی عمومی اصفهان در پشتیبانی از نیروهای خودی در منطقه عملیات آغاز گردید.

در اولین روز عملیات تعداد 5 فروند انواع بالگرد مورد اصابت آتش دشمن قرار گرفتند که سه فروند بالگرد 214 دچار سانحه شدند و خلبانان آن شهید یا به اسارت دشمن درآمدند.

فقط یک فروند بالگرد 214 به خلبانی احمد گنجویی و یک فروند بالگرد کبرا به خلبانی سرهنگ پورعزیز توانستند به محل قرارگاه برگردند.

در همان روز نیز قرارگاههای هوانیروز مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت؛ که در اثر ترکش بمباران تعداد 12 فروند بالگرد در پارکینگها مورد اصابت قرار گرفتند. وسایل پرنده را سریعا بررسی و آن تعداد از بالگردها که قابل تعمیر بودند در منطقه تعمیر و حاضر به کار شدند و بقیه بالگردها با هر نوع تریلی و کمرشکن موجود در منطقه، با ابتکار کارکنان فنی به منطقه امن اعزام شدند؛ که در نوع خود بی سابقه بودند.»

«باد سرخ» نوشته نصرالله نارویی در 312 مصور توسط انتشارات سوره سبز برای دومین بار در 2000 نسخه منتشر شده است.

نظر شما
پربیننده ها