ناگفته‌های مادر «شهیدان دباغ‌زاده» مکتوب شد

کتاب «شهیدان دباغ‌زاده» روایت زندگی مادر این شهدا، از خردسالی تا دهه 80 است؛ که در خلال آن به وقایع انقلاب، جنگ تحمیلی و سال‌های بعد از جنگ تحمیلی پرداخته‌است.
کد خبر: ۹۸۰۷۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰ - 31August 2016

ناگفته‌های مادر «شهیدان دباغ‌زاده» مکتوب شد

«ابوالفضل طاهرخانی»، نویسنده ادبیات دفاع مقدس در گفتوگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس با اشاره به روند نگارش کتاب «شهیدان دباغزاده» اظهار داشت: قصد داشتم کتابی درباره یکی از شهدای دفاع مقدس بنویسم؛ که دوستان من در «انتشارات روایت فتح» پیشنهاد نگارش زندگی «شهیدان دباغزاده» را دادند.

وی درباره روند تحقیق این کتاب گفت: قبلا مراحل تحقیق به طور کامل انجام شده بود و محتوای آن مصاحبه با مادر و دوستان «شهیدان دباغزاده» بود. از میان مصاحبههای انجام گرفته، مصاحبه با مادر شهدا توجه مرا جلب کرد. متن مصاحبه چالشبرانگیز بود و من مجاب شدم که کار روی متن کتاب را شروع کنم؛ اما در حین نگارش احساس کردم که باید گفتوگویهای دیگری با مادر شهیدان «دباغزاده» داشته باشم. در این دیدارها و گفتوگوها به مواردی برخورد کردم که در مراحل تحقیق به آن اشاره نشده بود.

نویسنده «رهبر به روایت همسر شهید» درباره شیوه تدوین کتاب توضیح داد: نگارش «شهیدان دباغزاده» حدود شش ماه طول کشید. این کتاب بهطور کامل مستند است؛ اما به خاطر جذابیت کتاب از عناصر داستانی استفاده کردم و در اصل وقایع، دخالتی نداشتم. داستان به شیوه «من راوی» یا اول شخص روایت میشود.

طاهرخانی در مورد وقایع داستان گفت: بخشی از داستان مربوط به پدربزرگ و مادربزرگ مادری «شهیدان دباغزاده» است؛ که هر دو فعالیت انقلابی داشتند. پدربزرگ «شهیدان دباغزاده» از یاران «ستارخان» و از مشروطهخواهان بود. حتی پسرانش نیز در زمان انقلاب به شهادت رسیدند.

این نویسنده ادبیات دفاع مقدس در ادامه بیان کرد: «شهیدان دباغزاده» قبل از انقلاب هم فعالیت مبارزاتی داشتند؛ که در داستان به آن اشاره شدهاست؛ حتی توسط منافقین هم تهدید شده بودند. این فعالیتها بعد از انقلاب و در دوران دفاع مقدس بیشتر شد؛ بهطوری که همه اعضای خانواده دباغزاده در جنگ تحمیلی حضور داشتند. مادر این شهیدان در بسیج خواهران بهعنوان نیروی پشتیبانی در تدارکات فعالیت میکرد.

طاهرخانی در پایان تصریح کرد: در حال حاضر مشغول نگارش کتابی در مورد شهید «حسن غفاری» از شهدای مدافع حرم هستم؛ که حدود 90 درصد کار به اتمام رسیده و بعد از اتمام کار در رده «مدافعان حرم» منتشر خواهد شد.

انتهای پیام/ 161

نظر شما
پربیننده ها