یادداشت

حماسه ۹ دی؛ نماد مقاومت دینی ـ انقلابی

دشمنان ملت با قانون گریزی و حرمت شکنی باعث شدند تا صبر مردم ولایتمدار ایران اسلامی به سر آمده و با حضور پر شور در خلق حماسه بی نظیر 9 دی انزجار خود را از توطئه مشترک آمریکا و غرب نشان دهند.
کد خبر: ۸۶۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۶:۲۵ - 28December 2013

حماسه ۹ دی؛ نماد مقاومت دینی ـ انقلابی

خبرگزاری دفاع مقدس ـ دکتر عباسعلی فرزندی: حضور میلیونی مردم مسلمان ایران در ۹ دی ۱۳۸۸ در اعتراض به تعرض به مقدسات از سوی جریان فتنه متأثر از بیگانگان، اوج بصیرت، هوشیاری، دشمنشناسی و تعهد به انقلاب و دین توسط ملتی مسلمان را به نمایش گذاشت. حضور زمانشناسانه ملت ایران در حماسه ۹ دی ۱۳۸۸ برای همیشه ماندگاری حضور حماسی این ملت را در تاریخ تضمین کرد. جاودانه نمودن نام و یاد حماسه ۹ دی تبیین ابعاد و زوایای این حماسه کم نظیر و اشاره به آثار، درسها، عبرتها، دست آوردها و عوامل ماندگاری آن دارای اهمیت زیادی است.

تبیین زوایای مختلف حماسه ۹ دی بنا به دلایل ذیل از اهمیت فراوانی برخوردار است.
۱- رابطه این حماسه با تحکیم اهداف و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران
۲- ارتباط حماسه ۹ دی با ولایت فقیه و ولی فقیه
۳- رابطه ۹ دی با تثبیت گفتمان انقلاب
۴- رابطه حماسه ۹ دی با شکست و اضمحلال سیاستها و راهبردهای دشمنان
۵- رابطه ۹ دی با مبانی مشروعیت و مقبولیت مردمی نظام
۶- رابطه ۹ دی با تداوم خط و حرکت اصیل انقلاب اسلامی.

حماسه ۹ دی به تعبیر رهبر معظم انقلاب؛ «یکی از قلههای فراموش نشدنی»، «حرکتی متکی بر ایمان و اراده الهی»، «حرکتی برخاسته از بصیرت در فضای غبار آلود» و «شناختن موقعیت و حضور در لحظههای مورد نیاز» در تاریخ انقلاب اسلامی بود. این حرکت حماسی و فراموش نشدنی ویژگیهای منحصر به فرد، درسها، دست آوردها، کارکردهای موثر و ماندگاری داشته است که باز شناخت آنها میتواند بر پویایی و ماندگاری آن اثر بگذارد.

حماسه حضور ملت ایران در انتخابات ۲۲ خرداد ۸۸ میتوانست به عنوان یک فرصت طلایی موقعیت ممتاز نظام اسلامی را تثبیت و ارتقا بخشد که متأسفانه با اعلام نتایج انتخابات برخی از نامزدها و احزاب سیاسی در همراهی با سناریوی قدرتهای غربی و ضد انقلاب با اردوکشی خیابانی، برخی از مناطق کشور را دستخوش ناآرامی کردند.

اردوکشی خیابانی و بیانیههای تند جریان فتنه که حاکی از پای بند نبودن آنها به قانون و ساز و کارهای قانونی بود کشور را در شرایطی قرار داد که میتوانست موقعیت سیاسی جمهوری اسلامی در منطقه و جهانی را متزلزل کند. اسناد و اطلاعات غیر قابل انکاری وجود دارد که نشان میدهد این اقدام ناباورانه جریان به ظاهر مدعی اعتراض به نتیجه انتخابات در چنبره توطئه از قبل طراحی شده دشمنان خارجی ملت ایران و اذناب داخلی آنها قرار گرفتهاند و اعتراض به نتیجه انتخابات تنها محملی برای عملیاتی شدن طرحهای براندازی نظام توسط بیگانگان است و زیر سؤال بردن جریان انتخابات تحت عنوان تقلب و راه اندازی جریانهای اجتماعی عاملی برای ایجاد امیدهای جدید برای غرب و احساس آنها در زمینه ایجاد پایگاه مردمی در داخل ایران اسلامی بود.

در جریان فتنه نقش محوری را آمریکا از طریق سرویسهای جاسوسی، سفارتخانههای غربی، اتاقهای فکر و دفترهای ویژه به عهده گرفته با ایجاد شبکههای اجتماعی و شبکههای رسانهای برای به صحنه آوردن گروههای ضد انقلاب و دخالت در امور داخلی ایران تلاش میکردند.

میدان دادن به گروهکهای ضد انقلاب از سلطنت طلب گرفته تا منافقین و بهره گیری از اراذل و اوباش در راستای عملیاتی کردن اهداف نامشروع غرب بود و متأسفانه برخی نامزدها نیز خواسته یا ناخواسته در دام دشمنان ملت افتاده و با قانون گریزی و حرمت شکنی باعث شدند تا صبر مردم حق جو و ولایتمدار ایران اسلامی به سر آمده و با حضور پر شور در خلق حماسه بینظیر ۹ دی انزجار خود را از توطئه مشترک آمریکا و غرب نشان دهند.

در یک نگاه کلی باید، باورها دینی مردم، رهبری مدبرانه رهبر معظم انقلاب، اقدام به موقع مردم وظیفهشناس و نقش آفرینی عاشورا را به عنوان اهم عوامل زمینه ساز شکل گیری حماسه ۹ دی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد که این موارد باعث لطف و عنایت ویژه الهی میشود.

این حماسه مردمی نشان داد که حضور ملت در عرصههای سرنوشت ساز از اعتقادات و باورهای دینی آنها سرچشمه میگیرد و رهبری محبوب و مقتدر الهی با بسیج عمومی به ویژه در بحران، ظرفیت فوق العادهای ایجاد میکند که پیچیدهترین توطئههای براندازی را خنثی میکند.

حماسه ۹ دی از ویژگیهای منحصر به فردی در طول تاریخ انقلاب برخوردار است که مهمترین ویژگی آن در محیط ملی و فراملی عبارت است از؛
۱- حرکت خود جوش و مردمی
۲- فراگیری و حضور همه اقشار و سلیقههای سیاسی
۳- حضور برجسته نسلهای سوم انقلاب
۴- واکنش و حضور سریع، به موقع و تعین کننده مردم
۵- شعارهای مبتنی بر ارزشهای دینی در دفاع از اسلام و انقلاب و ولایت.

و نیز عاشورا مداری و دلبستگی ملت ایران به امام حسین (ع)، پای بندی مردم به ولایت و عشق و علاقه آنها به امام (ره)، مقابله با انحراف از نظام، خط امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب و دشمن ستیزی از شاخصههای مهم این حرکت حماسی است.

حماسه بینظیر ۹ دی برکات و دست آوردهای فراوانی را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به همراه داشته است که مهمترین آثار و برکات داخلی این حضور حماسی عبارتند از؛
۱- خنثی سازی فتنه پیچیده منافقین و ضد انقلاب
۲- اثبات اعتماد ملی به نظام
۳- افزایش مشروعیت و مقبولیت مردمی نظام
۴- بیعت مجدد مردم با ولی فقیه
۵- افزایش اقتدار و استحکام نظام
۶- رفراندوم سراسری در دفاع از نظام و رهبری
۷- منفعل شدن جریان فتنه
۸- عمق بخشی به بصیرت و بینش مردم
۹- بر ملا شدن کارکردهای فرهنگ عاشورا
۱۰- تقویت اتحاد ملی و انسجام اسلامی.

اما این حماسه تاریخی آثار، دست آوردها و برکات گوناگونی را در بعد منطقهای و بین المللی نیز بر جای گذاشت؛
۱- آشکار شدن دشمنی گسترده آمریکا با نظام اسلامی
۲- حفظ استقلال همه جانبه
۳- اقرار دشمنان به اقتدار و ظرفیت بازدارندگی نظام اسلامی
۴- ناامید شدن نظام سلطه ازرخنه و نفوذ در جمهوری اسلامی
۵- تحرک بخشی به بیداری اسلامی.

 اما مهمترین بعد از ابعاد حماسه ۹ دی ضمانت ماندگاری این حماسه است که برای مانایی و پویایی حرکت حماسی ملت باید ابعاد فتنه ۸۸ با رویکردی مختلف و آسیبشناسی نظام جمهوری اسلامی را در مورد واکاوی قرار داد.

در این زمینه باید توجه کرد که فتنه گران، با استفاده از ناآگاهی بخشهایی از جامعه، بهره گیری از چهرههای مقدس و موجه، استفاده از شعارهای جذاب، تحریک احساسات، شبهه افکنی، ایجاد فاصله میان مردم و حکومت، و در آمیختن حق و باطل، تلاش میکردند به اهداف خود نایل آیند.

اما در مقابل مردم و نخبگان متعهد جامعه اسلامی با افزایش بصیرت نسبت به موقعیت نظام و وضعیت دشمنان، پیروی از رهبری دینی، ایستادگی و مقاومت، بهرهمندی از کمک الهی برای گذر از امواج فتنه، تلاش همه جانبهای شناخت دشمنان، حفظ بد بینی به دشمنان و تقویت بغض و کینه نسبت به آنها و... به مقابله با فتنه و فتنهگری برخاستند.

در پایان، همگان باید این حقیقت را مورد توجه قرار دهند که مقاومت عمومی ملت درسایه دین در مقابل دشمنان، زمینه ساز تحقق وعده الهی و پیروزیهای شگفت است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار