ولید معلم با ارائه طرحی اعلام کرد:

دولت سوریه آماده مذاکره برای اجرای آتش بس و تبادل اسرا است

وزیر خارجه سوریه ضمن اعلام آمادگی دولت این کشور برای تبادل اسرا با گروه های شورشی گفت: طرحی را به منظور اجرای آتش بس در حلب به روسیه ارائه کرده است.
کد خبر: ۹۷۵۷
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲ - 17January 2014

دولت سوریه آماده مذاکره برای اجرای آتش بس و تبادل اسرا است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از رویترز، ولید معلم وزیر خارجه سوریه که به منظور دیدار و رایزنی با مقامات روسیه در مسکو به سر می برد با بیان اعلام آمادگی دولت برای تبادل اسرا و آزادی برخی زندانیان گفت: طرحی را به منظور آغاز گفتگوها برای اجرای آتش بس در حلب به روسیه ارائه کرده است.

ولید معلم در کنفرانس خبری مشترک با همتای روسی خود ضمن اعلام خبر ارائه طرحی به منظور اجرای آتش بس در حلب افزود: اگر طرف مقابل به تعهدات خود عمل نماید این طرح می تواند مقدمه موفقیت بزرگی به شمار رود.

وی همچنین اجرای آتش بس در حلب به عنوان بزرگترین شهر سوریه را مقدمه ای برای اجرای آتش بس در کل کشور توصیف کرده است که در صورت همکاری دو طرف منازعه می تواند اجرایی شود.

گفتنی است در زمان کنونی حلب به یکی از اصلی ترین مراکز خشونت ها در سوریه تبدیل شده و پیش از این نیز امریکا و روسیه نسبت به عدم امکان ارسال کمک های بشردوستانه به این شهر به دلیل شدت خشونت ها از سوی شورشیان واکنش نشان داده بودند.

در واکنش به این طرح، سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز موافقت برای اجرای آتش بس را زمینه ای مهم برای پیشبرد مذاکرات صلح توصیف نمود و ارائه چنین طرحی از سوی دولت سوریه را نمونه ای از اقدامات اعتمادساز آن معرفی کرده است.

شایان ذکر است در این طرح دولت سوریه همچنین پیشنهاداتی برای تبادل اسرا و آزادی زندانیان ارائه کرده است.

با وجود این طرح ابتکاری دولت سوریه که در آستانه کنفرانس ژنو 2 می تواند زمینه ای برای موفقیت کنفرانس مزبور ایجاد نماید، به نظر می رسد این طرح مورد استقبال برخی گروه های تندرو شورشی قرار نگیرد.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار