سخنگوی کاترین اشتون:

اتحادیه اروپا پس از گزارش روز دوشنبه آژانس تحریم‌های ایران را لغو می‌کند

سخنگوی مسوول امور سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: وزیران امور خارجه این اتحادیه روز دوشنبه پس از دریافت گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و پیشنهاد کاترین اشتون، برای رفع تحریم‌های ایران اقدام خواهند کرد.
کد خبر: ۹۸۸۶
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۹ - 20January 2014

اتحادیه اروپا پس از گزارش روز دوشنبه آژانس تحریم‌های ایران را لغو می‌کند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از یورو نیوز، مایکل مان سخنگوی کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: روز دوشنبه (امروز)، وزرای امور خارجه اتحادیه در بروکسل دیدار خواهند کرد. آنچه رخ میدهد این است که آژانس بینالمللی انرژی اتمی، گزارش خود را صبح دوشنبه به ما خواهد داد و بر طبق این گزارش تصمیم گیری در مورد رفع تحریم ها اتخاذ خواهد شد.

اشاره مایکل مان به روز دوشنبه، تاریخی است که ایران و گروه پنج به علاوه یک برای آغاز اجرایی شدن توافقنامه روز ۲۴ نوامبر- سوم آذر- ژنو تعیین کردهاند. ایران قرار است که از آغاز روز دوشنبه، روند غنیسازی اورانیوم ۲۰ درصدی را متوقف کند. به همین منظور، بازرسان آژانس به تهران سفر کردهاند تا اجرایی شدن تعهد ایران را راستیآزمایی کنند.

به گفته وی، این گزارش بررسی میشود و بر مبنای آن کاترین اشتون نظر خود را به اطلاع وزرای خارجه میرساند. در صورتی که اقدامات لازم انجام شده باشد، نظر این خواهد بود که برای رفع تحریمهایی که بر مبنای توافق ژنو باید متوقف میشد، اقدام شود.
 
مایکل مان تصریح کرد: "اگر هم اقدامات از سوی ایران انجام نشده باشد، خانم اشتون به وزرای اتحادیه اروپا پیشنهاد میدهد که تحریمها را رفع نکنند. در نتیجه ما منتظر گزارش آژانس هستیم".
 
سخنگوی اشتون در پاسخ به این پرسش که اگر آژانس در گزارش خود اقدامات ایران را تایید کند، آیا اتحادیه اروپا آماده اقدام فوری است یا باز هم احتیاج به زمان است گفت: "من ترجیح میدهم وارد جزییات اتفاقی که نیفتاده است نشوم، اما ما در موقعیتی هستیم که میتوانیم به سرعت عمل کنیم. هم ایران و هم گروه پنج به علاوه یک پیشتر اعلام کردند که این اقدام اولیه است و مذاکرات باید برای دستیابی به یک توافق نهایی و جامعه ادامه پیدا کند".

در این رابطه، عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بینالمللی وزارت خارجه ایران در رابطه با اقدامات آمریکا برای اجرای توافق ژنو گفته است: "طرف آمریکایی نیز طبق توافق ژنو فردا دستور العملهای لازم را به بانکها، شرکتها و موسسات اقتصادی ابلاغ میکند".
 
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار