کوروش زارعی:

مسئولان به هنرمندان حوزه تئاتر مقاومت اعتماد کنند

سفارش متون و خلق نمایش با این موضوع، اختصاص منبع مالی برای حمایت از اجرای این آثار واجراهای سالیانه نمایش های دفاع مقدس، می تواند هم به رشد کیفی آثار کمک کند و هم باعث آشنایی مردم با این رویکرد موضوعی شود.
کد خبر: ۲۲۵۰
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۷:۲۲ - 22August 2013

مسئولان به هنرمندان حوزه تئاتر مقاومت اعتماد کنند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، کوروش زارعی که تاکنون آثار متنوعی را با مضمون دفاع مقدس و مقاومت روی صحنه برده است، درباره برپایی جشنواره تئاتر مقاومت (انقلاب و دفاعمقدس) گفت: جشنواره تئاتر مقاومت جشنواره بسیار خوب و بااهمیتی است، زیرا همانطور که عدم برگزاری آن به صورت دوسالانه، کاهش تولید آثار نمایشی با موضوع دفاع مقدس و مقاومت را در پی دارد، توجه به این جشنواره نیز در ترغیب هنرمندان برای تحقیق، پژوهش و نگارش متن نقش به سزایی دارد.

این هنرمند تئاتر در تشریح دلایل عدم توجه هنرمندان به تولید نمایش هایی که دربرگیرنده موضوع دفاع مقدس اند، تشریح کرد: یکی از دلایل کم بودن گرایش هنرمندان برای تولید آثار نمایشی با موضوع مقاومت و دفاع مقدس، عدم حمایت از این آثار است، زیرا هنرمند با توجه به ارزش و اهمیت این موضوع برای تولید اثر، از افراد حرفه ای دعوت به همکاری می کند و این در حالی است که اجرای نمایشش با وجود تلاش چندین ساعته در هر روز، تنها معطوف به چند اجرای جشنواره ای می شود و پرونده نمایش با به پایان رسیدن جشنواره بسته می شود و افراد دچار بلاتکلیفی می شوند.

وی با بیان اینکه که عدم توجه و حمایت در این حوزه به متولیان و سیاست گذاران جشنواره مربوط است، اذعان کرد: این مدیران هستند که با هدف گذاری و مشخص کردن دورنمای درست، می توانند زمینه توجه به خلق آثار دفاع مقدس و مقاومت را افزایش دهند.

زارعی در ادامه افزود: کمک هزینه های جزئی، که به تولید این آثار اختصاص پیدا می کند، صرف هزینه دکور، لباس و صحنه نمایش می شود و کارگردان نمایش در پایان کار در شرمندگی پرداخت دستمزد گروه اجرایی اش باقی می ماند.

وی خاطرنشان کرد: به طور کلی و اصولی جشنواره ها باید هنرمندان را به اجرای عمومی آثار هدایت کنند و براساس اجرای نمایش ها حداقل قراردادی با گروه های نمایشی منعقد شود تا کسانی که دغدغه کار در این حوزه را دارند، بتوانند با خیال آسوده به خلق نمایش های فاخر و ارزشمند بپردازند.

این هنرمند تئاتر اکتفا نکردن به برگزاری جشنواره دفاع مقدس را از جمله راهکارهای مهم در رشد تئاتر دفاع مقدس و تئاتر مقاومت معرفی کرد و گفت: سفارش متون و خلق نمایش با این موضوع، اختصاص منبع مالی برای حمایت از اجرای این آثار، در نظر گرفتن سالن نمایشی مناسب برای تولید و اجراهای سالیانه نمایش های دفاع مقدس، می تواند هم به رشد کیفی آثار کمک کند و هم باعث آشنایی مردم با این رویکرد موضوعی شود.

وی در آسیب شناسی مشکلات موجود در این حوزه تصریح کرد: متاسفانه در حال حاضر برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسبی برای این موضوع نمایشی وجود ندارد، بنابراین بهتر است در پایان هر سال ردیف بودجه ای برای اجرای آثار نمایشی سال آتی در نظر گرفته شود و با انتشار فراخوان کارگردانان و گروه های حرفه ای برای تولید نمایش های جدید، متنوع و سرشار از خلاقیت دعوت شوند تا هم نمایش های فاخری تولید شوند و هم آثار ارزشمندی به اجرا در آیند.

زارعی درباره تبدیل اسناد شفاهی و آنچه براساس حقایق از سوی بازماندگان جنگ مطرح می شود، در قالب نمایشنامه، بیان کرد: این طرحی است که از سوی بنیاد حفظ آثار و انجمن انقلاب و دفاع مقدس چندین بار اجرا شده است؛ به طوری که این انجمن اردوها و برنامه هایی برای تشریح عملیات های مختلف و شرایط استراتژیک را برگزار کرد که البته بهتر است برای پژوهش و توجه بیشتر بر تاریخ شفاهی تداوم داشته باشد.

وی درباره چارچوب ها و حساسیت هایی که برای اجرای آثار با موضوع دفاع مقدس و مقاومت در نظر گرفته می شود، اظهار کرد: باید توجه داشته باشیم که افرادی که به تئاتر مقاومت و دفاع مقدس می پردازند، عموما دغدغه این موضوع را دارند و در خود نسبت به جنگ احساس دین می کنند، بنابراین در تولید این آثار نیز نگاه ضد جنگ نخواهند داشت و ارزش های موجود در دفاع از میهن را زیر سوال نمی برند. سیاست گذاران جشنواره برای دستیابی به خروجی مطلوب در جشنواره، باید به هنرمند اعتماد داشته باشند و با از میان برداشتن برخی از محدودیت ها دست علاقه مندان به کار در این حوزه را برای خلاقیت هر چه بیشتر باز کنند.

این کارگردان و بازیگر تئاتر با تاکید بر اینکه توجه به مکان اجرا و فضای موجود نسبت به یک موضوع از خصلت های هنرمند اندیشمند است، اعلام کرد: تمامی هنرمندان خط قرمزهای موجود را می شناسند و بر اساس ارزش های کشور آثار را تولید و اجرا می کنند. مسئولان باید آگاه باشند که هنرمند نمی تواند در چارچوب بسته کار کند، او به فضای بازی احتیاج دارد که در آن معلق، پویا و سیال باشد.

زارعی در پایان اذعان کرد: همانطور که در سبک زندگی ایرانی باید به فرهنگ غنی، آداب و سنن، رسوم و قومیت، فرهنگ ایرانی اسلامی، مذهب و دین توجه داشته باشیم، در تولید نمایش نیز می توان با گرایش به موضوع دفاع مقدس و مقاومت حرکت به سمت تئاتر ملی داشت. همچنین مسئولان، نمایندگان مجلس و مدیران کشوری می توانند با توجه به این موضوع به عنوان بحث ملی تولید آثار را با مضامین دفاع مقدس و مقاومت بیشتر مورد حمایت قرار دهند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار