یادداشت

اقتصاد، فرهنگ و حضور مؤثر مردم

زیرساخت‏ هاى اصلى اقتصاد ملى و مقاومتى قبل از آن که نیاز به پول، سرمایه و روابط خارجى داشته باشد، به فرهنگ‏ سازى نیاز دارد.
کد خبر: ۱۵۴۱۴
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۵:۴۲ - 08April 2014

اقتصاد، فرهنگ و حضور مؤثر مردم

خبرگزاری دفاع مقدس، "اقتصاد و فرهنگ با عزم ملى و مدیریت جهادى" که رهبر معظم انقلاب به عنوان شعار سال 1393 آن را مطرح فرمودند، حلقه شعارهاى راهبردى سال هاى گذشته را تکمیل تر کرده و نقشه راه توسعه و امنیت کشور را ترسیم مى نماید.

بى شک از سال 1388 دغدغه ایشان در عرصه اقتصاد بیش از عرصه هاى دیگر به چشم مى خورد و تلاش دشمنان انقلاب را در حوزه هاى سیاسى و فرهنگى با تنگتر کردن فشار اقتصادى دشمن مشخص کردند و دقیقاً این پیش بینى ها نیز درست درآمد. دشمن به دنبال این بود که از طریق فشارهاى سیاسى از خارج بر داخل کشور با استفاده از سیاست تحریم و فشار، حلقه اقتصادى را بر ما تنگتر کند.

لذا از سال 1388 با شعار اصلاح الگوى مصرف که ترکیبى از اقتصاد و فرهنگ سازى در حوزه مصرفگرایى است این مطلب گوشزد مى شود که دولت، مسئولین، مجلس وآحاد مردم به سوى ذخیره سازى منابع استراتژیک کشور حرکت نمایند.

در سال 1389 جهاد اقتصادى که تلاش فزاینده و بى شائبه درحوزه تولید و اقتصاد کشور است تا کشور به سوى تولید و فرهنگ تولید در حوزه اقتصاد پیش برود و در سال هاى 1390، 1391 و 1392 تأکید بیشتر در حوزه اقتصاد خصوصاً درآمدزایى در حوزه هاى غیرنفتى که فرهنگ تولید ملى و داخلى را طلب مى کرد، پیش رفت همت مضاعف کار مضاعف، تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه ایرانى و حماسه سیاسى و حماسه اقتصادى تماماً کلیدواژه تولید، کار و جذب سرمایه هاى ملى غیرنفتى و غیررانتى را براى مسئولین و آحاد مردم همراه داشت.

دغدغه جذب سرمایه هاى ملى و تولید و ایجاد یک بستر و فرهنگ سازى براى اجراى آن، نگرانى رهبر معظم انقلاب و امنیت ملى کشور در طول چند سال گذشته بوده و شعار سال جدید یعنى اقتصاد و فرهنگ با عزم ملى و مدیریت جهادى نیز تکمیل حلقه هاى راهبردى و شعارهاى سال گذشته مى باشد.

اقتصاد و فرهنگ در خدمت یکدیگر

بى شک براى هر فعالیت اقتصادى که بتواند تولید ثروت و سرمایه براى کشور نماید باید بستر فرهنگى و زیرساخت هاى آن را فراهم نمود. زیرساخت هاى اصلى اقتصاد ملى و مقاومتى قبل از آن که نیاز به پول، سرمایه و روابط خارجى داشته باشد، به فرهنگ سازى نیاز دارد و لازمه ترویج فرهنگ عملى، همت بلند آحاد مردم و مسئولین به صورت جهادگونه است.

این فرهنگ از مصرف بهینه و ذخیره سازى منابع راهبردى کشور گرفته تا اجراى فرهنگ تولید ملى و سرمایه داخلى بدون نیاز به رانت نفت و انرژى مى باشد تا بتوان سرمایه هاى کشور را به خوبى مدیریت و کشور را از نابسامانى هاى اقتصادى تورم، گرانى و فشار بر قشر متوسط و پایین جامعه را برطرف نمود.

مصارف بهینه منابع راهبردى کشور شامل سوخت، انرژى، آب و نان است که ایران در میان پرمصرف ترین کشورها قرار دارد و باید در این موضوع اصلاح الگوى مصرف را در کشور به اجرا درآورد. اما در گام بعدى باید تولید ثروت کرد. تولیدى که منهاى نفت و انرژى باشد و ایران از مزیت ها و ظرفیت هاى بالایى برخوردار است. تولید ملى و حمایت از کار و سرمایه ایرانى را با فراهم کردن بستر فرهنگى آن مى توان به اجرا درآورد تا مشکل اشتغال و تورم را با این حربه و ابزار حل نمود. دراین میان افزایش کیفیت کالاهاى تولیدى و پایین آوردن قیمت آن که قدرت خرید قشر متوسط و کم درآمد جامعه باشد نقطه عطف و کمال مطلوب اقتصاد ملى کشور است.

دراین ارتباط تکیه به اقتصاد دانش بنیان، بهترین راه حل براى بالابردن کیفیت کالاهاى تولیدى است. اقتصادى که بر نیروى جوان و بومى صاحب علم و استفاده دستگاه هاى دولتى و اجرایى از این نیرو استوار است و مى تواند اقتصاد مردم بنیان را به اجرا درآورد و خروجى آن تولید ثروت ملى در کشور باشد.

اقتصاد مردمى و حضور آحاد مردم درصحنه

رهبر معظم انقلاب در شعار سال 1392، بر حضور مردم در صحنه اقتصاد تأکید داشتند و این تأکید در واقع اجراى اصل 44 قانون اساسى است که خصوصى سازى اقتصاد و سپردن سرمایه ملى و تولید آن نزد آحاد مردم جامعه است که به نوعى سلب کردن دولت و روان کردن تولید سرمایه و ثروت ملى است. به نقل از ایشان، استفاده از ظرفیت عظیم نیروى انسانى از جمله جمعیت جوان، ده میلیون دانش آموخته دانشگاهى که بیش از 4 میلیون دانشجو و میلیون ها نیروى ماهر و مجرب صنعتى و غیرصنعتى در کنار منابع طبیعى فراوان و بسیار پرارزش، موقعیت جغرافیایى و راهبردى کم نظیر و زیرساخت هاى مناسبشان از عملیاتى کردن اقتصاد مردمى و مقاومتى در کشور دارد که مى تواند به وسیله آحاد مردم جامعه با تخصص هاى مختلف به اجرا دربیاید.

براى اجراى این مهم باید فرهنگ سازى توسط دستگاه هاى فرهنگى و تبلیغاتى کشور نیز صورت پذیرد. به نقل از معظم له همه رفتارهاى روزمره، عادات و نگاه اقتصادى، اجتماعى و سیاسى مردم از فرهنگ آنها نشأت مى گیرد چرا که فرهنگ مجموعه اى از آداب و رسوم و روش زندگى مردم است. لذا مى توان باورهاى فرهنگى را در عرصه اقتصاد کشور سایه انداخت و دشمن را در مواجه با نقاط ضعف اقتصادى کشور و فشار بر آنها ناکام ساخت.

این فرهنگ سازى باید منجر به استقلال ملى و توانمندى ملى بشود تا جمهورى اسلامى ایران در منطقه یک کشور مستقل، صاحب مدل اقتصادى و فرهنگى و تأثیرگذار شود و براى رسیدن به این اصل باید با عزم ملى و مدیریت جهادى که تدبیر و اداره امور کشور به صورت خستگى ناپذیر و تلاش بىحد و حصر مى باشد، صورت پذیرد.

سخن پایانی

حلقه هاى زنجیره اى شعارهاى راهبردى رهبر معظم انقلاب در ارائه نقشه راه و شعار سال با شعار اقتصاد و فرهنگ باعزم ملى و مدیریت جهادى تکمیل تر مى شود. این شعارها با ارائه راهکارهاى عملى و تئورى در حوزه اقتصاد و سیاست و فرهنگ مى تواند امنیت ملى کشور را بالا ببرد. در سال هاى قبل تأکید بر تولید کار و جذب سرمایه ملى از دغدغه هاى رهبر معظم انقلاب بود و امسال با تأکید برعزم ملى و مدیریت جهادى در دو حوزه اقتصاد و فرهنگ این عوامل را مرتبط به یکدیگر مى دانند.

با فرهنگ مى توان به اقتصاد برتر رسید و با اقتصاد ملى نیز مى توان تولید فرهنگ کرد. لذا این دو عامل لازم و ملزوم یکدیگرند. دشمنان انقلاب اسلامى تمرکز خود را بر گسستگى این دو عامل یعنى فرهنگ و اقتصاد کشور گذاشته اند یعنى ایجاد فشار اقتصادى و بالارفتن تورم و فقر و از طرف دیگر ورود فرهنگ وارداتى که به صورت دو تیغه خطرناک مى تواند امنیت ملى کشور را به خطر بیندازد و با اجراى این شعار راهبردى مى توان این تهدیدات را به فرصت تبدیل کرده و ضریب امنیت کشور را بالا برد.

رضا مهرعطا
 

نظر شما
پربیننده ها