مفهوم اقتصاد مقاومتی و راهکارهای تحقق آن

انسجام ملی راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی

بهترین الگو برای ایجاد رابطه بین فرهنگ و اقتصاد مقاومتی، الگوبرداری از فرهنگ بسیج و دفاع هشت ساله در برابر همه دنیا است.
کد خبر: ۱۶۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۲ - 17April 2014

انسجام ملی راه رسیدن به اقتصاد مقاومتی

خبرگزاری دفاع مقدس، اقتصاد مقاومتی را نمیتوان صرفاً مقاومت اقتصادی تصور کرد، بلکه ایجاد امنیت و ثبات در اقتصاد و عدم تزلزل در برابر شوک های خارجی اقتصادی یا همان استقلال اقتصادی از شاخصه های بارز اقتصاد مقاومتی است.

دشمن در طول چندین دهه ی اخیر، تمام ابزارهای مبارزه با تفکر جمهوری اسلامی را بر روی میز قرار داده و امتحان کرده است، اما ابزاری که همیشه در کنار ابزارهای دیگر بوده مبارزهی اقتصادی است که امروز تبدیل به آخرین و مؤثرترین ابزار دشمن تبدیل شده است، که در صورت غفلت داخلی خطرآفرین خواهد بود. بدون تردید راهکار ایستادگی در برابر چنین ابزاری به کارگیری راهکارهای تحقق اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی

اقتصاد مقاومتی یک نظام اقتصادی است که باید هماهنگ با سیاست های کلان سیاسی و امنیتی نظام اسلامی و در جهت مقاومت در برابر اقدامات تخریبی شکل بگیرد تا بتواند در برابر ضربات اقتصادی تحریم ها و توطئه های گوناگون اقتصادی نظام استکبار مقاومت کرده و توسعه و پیشرفت خود را ادامه دهد و روند رو به رشد همه جانبه خود را در ابعاد ملی، منطقهای و جهانی حفظ کند. اقتصاد مقاومتی رابطه نزدیکی با انسجام ملی دارد. منظور از اقتصاد مقاومتی واقعی یک اقتصاد مقاومتی فعال و پویاست نه یک اقتصاد منفعل و بسته به طوری که کشور ضمن مقاومت در مقابل موانع و ناملایمات مسیر خود، روند پیشرفت پایدار خود را حفظ کند.

توجه به راهکارهای ذیل جهت رسیدن به اهداف «اقتصاد مقاومتی» ضروری است؛

اصلاح الگوی مصرف

نقطه شروع اقتصاد مقاومتی، سیاستگذاری برای اصلاح الگوی مصرف است. مصرف، تولید را جهت میدهد و این دو در کنار هم، جهت سرمایهگذاری را مشخص میکنند. با رونق تولید داخلی و کاستن از وارداتی که میتواند به افول و کم رونقی و توقف واحدهای تولیدی داخلی منجر شود، استقلال اقتصادی، قطع وابستگی به خارج، ارتقاء تکنولوژی در سطح کلانتر شکل میگیرد، البته باید به گونهای عمل کرد که اقتصاد مقاومتی به معنای تحمیل فشار به مردم نباشد.

حل کمبود نقدینگی در بخش تولید


بخش تولید در اقتصاد دچار مشکلات فراوان و چالش های جدی دیگری، از جمله در زمینهی تأمین ارز و اعتبار نیز هست که حمایت مضاعف دولت و بانک مرکزی را در این زمینه میطلبد. بهعنوان مثال، بانک مرکزی باید بتواند با افزایش سرمایهی بانک ها، شرایط را برای خروج آنان از حالت انقباضی فعلی فراهم سازد و زمینهی افزایش تسهیلاتدهی به تولید را فراهم نماید.

در این میان، دولت هم وظیفه دارد با مفاسد اقتصادی، از جمله مفاسدی که بانک ها خود عامل آن هستند، برخورد کند و اصلاح نظام بانکی را در دستور کار خود قرار دهد و ضمن آن، زمینه های توزیع مناسب منابع در بخش های مختلف اقتصاد را به وجود آورد، چراکه اگر منابع بهدرستی و به طور منسجم و منظم به بخش تولید هدایت میشد و اگر این پراکندگی توزیع منابع نبود، غرب به فکر تحریم بانکی ایران نمیافتاد و تحریم ها بر اقتصاد ایران کارگر نمیشد.

کاهش وابستگی به نفت

کاهش وابستگی به نفت یکی دیگر از نکات برای تحقق اقتصاد مقاومتی میباشد. این وابستگی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب "میراث شوم صد ساله ماست باید از بین برود". صنایع دانش بنیان از جمله کارهایی است که میتواند تا میزان زیادی این کمبود را مرتفع کند. حمایت از تولیدکنندگان داخلی، ترویج مصرف کالاهای ایرانی در بازار مصرف و همچنین حمایت از صادرات غیرنفتی یکی از مؤلفه هایی است که موجب کاهش وابستگی اقتصاد به نفت میشود.(غلامحسینی،1391)

گفتمان سازی

لزوم تبدیل بحث اقتصاد مقاومتی به گفتمان رایج در دانشگاه ها، مراکز علمی و مجامع مذهبی است. در اینجا به اهمیت جوانان و دانشگاه ها برای تحقق اقتصاد مقاومتی میرسیم. اقتصاد مقاومتی یک شعار نیست و این یک واقعیت هست و آن را باید تبدیل به فرهنگ و گفتمان کرد. بهترین الگو برای ایجاد رابطه بین فرهنگ و اقتصاد مقاومتی، الگوبرداری از فرهنگ بسیج و دفاع هشت ساله ما در برابر همه دنیا است. (غلامحسینی،1391)

حذف ریخت و پاش ها و مدیریت مصرف

ویژگی های اقتصاد مقاومتی، حذف ریخت و پاش و افزایش بهره وری است. ایجاد شرکت های دانش بنیان و حمایت از آنها نیز از مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی است که نقش مهمی در افزایش توان کشور به منظور حرکت در مرزهای دانش دارد، ضمن آنکه این موضوع باعث کاهش آسیبپذیری در مقابل تحریم ها می شود.

مثال بارز مقاومت در مسائل اقتصادی آن است که ما از اول انقلاب به ویژه در زمان جنگ تحمیلی همواره تحتتحریم های اعمال شده از سوی آمریکا و کشورهای همسوی او بودیم، به همین علت آزموده را آزمودن خطا است، یعنی اینکه ایران نیازی به آزمایش تحریم های اقتصادی اعمال شده از سوی غرب علیه خود ندارد، زیرا 32 سال است که تحت فشار این تحریم ها قرار دارد.

باید سعی کنیم هزینه ها را کاهش و درآمد را افزایش دهیم که این کار هم صرفا درقالب بسیج همگانی زیر پرچم اقتصاد و با حمایت همه جانبه مسئولان قابلاجرا است. این موضوع نقش مهمی در مبارزه با تورم و افزایش تولید داخلی دارد که اجرای درست آن می تواند باعث موفقیت در اعمال مدیریت های صحیح اقتصادی در کشور شود. اقتصاد مقاومتی یعنی کاستن از حجم واردات غیرضروری به کشور، درحالحاضر براساس آمارهای موجود میزان واردات، رقمی بیش از 68 میلیارد دلار است که با یک برنامه منسجم که مجلس و دولت در حال طراحی آن براساس جلسات مشترک هستند، این کار امکانپذیر است.

منابع:
 - پنج راهکار عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی(1392)،قابل دسترسی در سایت:
    http://www.bibaknews.com
18- راهکار در اقتصاد مقاومتی(1391)،قابل دسترسی در سایت:
http://www1.jamejamonline.ir/newstext2
- محمد حسین(1391)،اقتصاد مقاومتی چیست و رسانه ملی چه باید بکند؟،قابل دسترسی در سایت:
http://mhaghaz.blogfa.com/post-65.aspx
-اقتصاد مقاومتی، حذف ریختوپاش و افزایش بهره وری است، قابل دسترسی در:
http://fa.shada.ir/portal/Home/ShowPage.aspx?Object=News
- غلام حسینی،محمد(1391)اقتصاد مقاومتی و راهکارهای تحقق آن، قابل دسترسی در سایت:
    http://setarehiran.blogfa.com/post/1    
- عظیمی،حمیدرضا(1391)،راهکارها و چالش های اقتصاد مقاومتی برای مدیریت تحریم ها، قابل دسترسی در سایت:http://www.myindustry.ir/analytical-

 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار