با ناشران دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس (2)؛ گفت و گو با مدیر انتشارات سوره سبز

ارگان ها نقش حمایتی خود را حفظ کنند/ کتاب باید مثل هر کالایی تبلیغ شود

وزرات ارشاد در سالی که به عنوان فرهنگ نامگذاری شده به عنوان اصلی ترین متولی در عرصه فرهنگ به جای صرِف شعارگرایی، توصیه‌های مقام معظم رهبری را بیشتر جدی بگیرند.
کد خبر: ۲۷۷۶۲
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۳ - 23September 2014

ارگان ها نقش حمایتی خود را حفظ کنند/ کتاب باید مثل هر کالایی تبلیغ شود

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، محسن صادق نیا مدیر انتشارات خصوصی "سوره سبز" خود از نویسندگان عرصه دفاع مقدس محسوب می شود.

همچنین وی در کارنامه سوابق خود سمت هایی چون مؤسس و رئیس کتابخانه نظامی دانشگاه امام علی (ع)، مؤسس و رئیس کتابخانه تخصصی دفاع مقدس نزاجا، رئیس دایره تبلیغاتی دفاعی سازمان ایثارگران نزاجا، مدیر عامل مؤسسه فرهنگی – هنری اقلیم حکمت ایرانیان را نیز دارد. وی  هم اکنون مدیر مسئول انتشارات سوره سبز است که با چاپ کتاب هایی چون اطلس نبردهای ماندگار، موفقیت های بسیاری را بدست آورده است.

خبرگزاری دفاع مقدس به مناسبت هفته دفاع مقدس با وی به گفتو گو پرداخته است که در زیر حاصل آن را می خوانید:
 
لطفاً انتشارات سوره سبز را معرفی کنید؟

**سوره سبز ناشر برگزیده حوزه دفاع مقدس

انتشارات سوره سبز یکی از ناشرانی است که بالاترین راندمان کاری را در تولید و تجدید چاپ کتب در حوزه های مختلف داشته است. سال گذشته نیز ناشر برگزیده و برتر در میان ناشران حوزه دفاع مقدس شناخته شده است.

همواره دغدغه کار فرهنگی به ویژه در حوزه دفاع مقدس و را داشتم و تأسیس انتشارات سوره سبز با فرمان حضرت آقا  مبنی بر چاپ کتب مفید برای شهدای والامقام نزاجا زده شد.

 پس از تاکید مقام معظم رهبری  در چند سال گذشته و دستور اکید ایشان به فرماندهی نیروی زمینی ارتش امیر سرتیپ احمدرضا پوردستان مبنی بر داستان نویسی و رمان نویسی در خصوص شهدای ارتش، وارد این حوزه شدم.

 ارتش به دلایلی در حوزه امور فرهنگی و تبلیغات آن طوری که باید و شاید کار نکرده بود که یکی از آن دلایل حفظ و رعایت مسائل حفاظتی، اطلاعاتی و امنیتی بود که در دوران دفاع مقدس در مورد آن سخت گیری ویژه ای می شد.

به عنوان مثال سرهنگ آزاده مجتبی جعفری که یکی از پرچم داران جبهه فرهنگی ارتش است در خاطراتش عنوان می کند، زمانی که در جنگ تحمیلی فرماندهی یکی از گردان های رزمی را به عهده داشتم، دوربینی را از سربازم گرفتم، فیلم آن را در آوردم و زیر پایم له کردم که مبادا این فیلم به دست دشمن بیافتد؛ ولی امروز برای به دست آوردن یک عکس مستند ار آن دوران حاضریم کلی هزینه کنیم؛ البته شاید یکی از علت هایی که ارتش علی رغم حضور گسترده¬ای که در جنگ داشت، تلفات کمی داد، رعایت همین مسائل امنیتی بود.

این عمل در عین مزایا و لزومی که داشت، باعث شد از رزمندگان ارتش بر خلاف آنچه در مورد سایر ارگان ها عمل کننده در جنگ وجود داشت. سند، فیلم، و مدرک خاصی از دوران جنگ باقی نماند. پس از جنگ هم ارتش به کارهای رزمی و مأموریت ذاتی اش پرداخت و کمتر توجهی به زمینه های  فرهنگی و تبلیغی داشته است.

تا کنون در حوزه دفاع مقدس چند جلد کتاب منتشر کرده اید؟

**دفاع مقدس، هدف اصلی انتشارات

 از ابتدای تأسیس بالغ بر 100 عنوان کتاب چاپ اولی و بالغ بر 250 مورد تجدید چاپ فقط در حوزه دفاع مقدس داشتیم. در سایر زمینه ها از جمله کتاب های علمی – آموزشی، تاریخی، مذهبی و... هم ورود پیدا کردیم و با اقبال عمومی نسبتاً خوبی نیز مواجه شدیم؛ اما همچنان اولویت و هدف اصلی ما فعالیت در حوزه دفاع مقدس است.

به عنوان مثال کتاب اطلس نبرد های ماندگار، یکی از پرفروش ترین کتب انتشارت است که 35 مرتبه تجدید چاپ شده است و یکی از شاهکارهای عملیاتی نیروهای مسلح محسوب می شود. این کتاب دو زبانه و مصور بوده و علاوه بر تشریح عملیات های آفندی، به عملیات های پدافندی نیز توجه کرده است. گروه تدوین کتاب متشکل از افرادی است که در صحنه واقعی جنگ به عنوان فرماندهان یگان های عمده حضور داشته و واقعیت هغا را از نزدیک لمس کرده اند.

کتاب شهید صفوی سُهی (از مجموعه کتاب های چهره های ماندگار)، کتاب هفت (رمانی از زندگی شهید مصطفی پژوهنده)، کتاب چریک پیر (براساس زندگی شهید حسن آبشناسان) و... دیگر کتاب های پر فروش انتشارات سوره سبز هستند.

سوره سبز علاوه بر همکاری که با ارتش دارد، با سپاه، نیروی مقاومت بسیج، شهرداری، دانشگاه¬ها و مؤسسات آموزشی و سایر نهادها نیز تعامل خوبی دارد و در برپایی نمایشگاه، همایش ها و یادواره ها و... با آنان همکاری می کنیم.

نظرتان راجع به فعالیت ناشران خصوصی عرصه دفاع مقدس چیست؟

همه همکاران من در حوزه نشر کتب دفاع مقدس چه آن هایی که به صورت تخصصی کار می کنند و چه آنهایی که گاهی در این حوزه ورود پیدا می کنند، کسانی هستند که دغدغه کار در این حوزه را دارند و می خواهند دِین خود را به شهدا ادا کنند. این در صورتی است که  چاپ کتاب در این حوزه به ویژه در با شرایط فعلی اصلاً مقرون به صرفه نیست.

بیشتر از 80 درصد از فروش و مخاطبان ما مردم عادی هستند. اکثر قریب به اتفاق کتبی که در زمینه انعکاس نقش رزمندگان نزاجا و هوانیروز ارتش به مردم منتشر شده، توسط انتشارات سوره سبز به زینت طبع آراسته شده است.

 آیا در انتشارات پرورش نویسنده هم دارید؟

حدود 80 نفر نویسنده با ما به صورت دائم کار می کنند؛ اما این به آن معنا نیست که استخدام ما باشند و ماهیانه حقوق بگیرند؛ بلکه ارتباط و همکاری مستمر وجود دارد. سوژه ها را گاهی ما و گاهی خود نویسندگان پیشنهاد می کنند، گاهی تیمی از نویسندگان را تشکیل می دهیم؛ مثل مجموعه ده جلدی حدیث ماندگاری و...علاوه بر آن گاهی جلسات متعدد پرسش و پاسخ و کلاس هایی برای جهت دهی برگزار می کنیم و آموزش های لازم را به نویسندگان می دهیم. کلاس ها، کلاس هایی که بخواهد منسجم و کلاسیک باشد و در آن مدرکی اعطا شود، نیست ولی در عمل و در ارتقاع سطح کتب و ماحصل کار، بسیار مؤثر بوده است.

خیلی وقت ها هم به صورت دائم جزوات آموزشی مطالبی را آماده می کنیم و به آن ها می دهیم. به مناسبت های مختلف از آنها قدردانی می کنیم و رابطه خود را با آنها حفظ می کنیم. خیلی از نویسندگان به تناسب قابلیت هایی که دارند در کارهای مختلف از جمله مصاحبه، پیاده سازی مصاحبه کارشناسی متن و... با معاونت فرهنگی انتشارات همکاری می کنند.

خیلی از نویسنده هایی که در این مجموعه ها قلم زدند و آثارشان چاپ شد، کسانی که برای بار اول از طریق انتشارات وارد این حوزه شدند و الآن در این عرصه بسیار موفق و صاحب نامند.  داستان اهرمی است در دست نویسنده و ناشر برای جذب مخاطب.

در خصوص برگزاری جشنواره ها انتشارات چه برنامه ای پیش رو دارد؟

جشنواره ها، نمایشگاه ها در حال حاضر طبق پیشنهادی که امیرسرتیپ داود کاظمی، رئیس سازمان ایثارگران نزاجا به ما دادند، برنامه داریم که در یکایک پادگان های ارتش در شهر تهران نمایشگاه کتاب برگزار کنیم که مرکز آموزش بهداری در دانشگاه امام علی (ع)، دانشگاه هوایی شهید ستاری، دانشگاه فارابی، مراکز آموزشس 01 و 02 و مرکز آموزشی تکاور از جمله مراکز در اولویت هستند.

در این خصوص تفاهم نامه ای هم با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به پیشنهاد رئیس فرهنگسرای گلستان جناب آقای مجتبی صالحی انجام شد و قرار است که نمایشگاه های کتاب و عرصه محصولات فرهنگی در یک سری از فرهنگسراهای و اماکن فرهنگی – مذهبی تهران برگزار کنیم که نمونه آن نمایشگاه کتابی بود که در بوستان ولایت برگزار شد.

نظرتان راجع به سیستم پخش و توزیع کتاب، خصوصاً کتاب دفاع مقدس در ایران چیست؟

**کتاب مثل هر کالایی باید تبلیغ شود

هر شرکتی یا کارخانه ای هر کالایی را که تولید می کند، برای فروش ان نیاز به تبلیغ دارد، اما اگر آن را مخفی کند و یا نتواند عرضه کند هیچ موقع فایده ای نداشته و نمی تواند منشاءِ اثر و خیر رساندن به جامعه شود؛ چون هیچ کس متوجه نمی شود که چنین کالایی تولید شده است. کار باید درست عرضه شود.

کتاب هم از این قاعده مستثنی نیست اگر سیستم مناسبی برای توزیع وجود نداشته باشد، چطور مخاطب می تواند به آن دسترسی پیدا کند؟

یا باید از طریق رسانه معرفی شود، یا باید در ویترین مغازه ها دیده شود. که متأسفانه برای کتاب در سیستم فعلی جامعه علی رغم همه تأکیداتی که مقام معظم رهبری داشته اند و علی رغم همه توصیه هایی که از سوی کارشناسان و اهالی فرهنگ شده، سیستم توزیع مناسبی وجود ندارد و ناشر به عنوان کارخانه ای که کتاب را تولید و چاپ می کند و هزینه بسیاری را از نگارش تا چاپ آن صرف می کند، مجبور است کالایش را انبار کند و کسی هم از وجود آن اطلاعی ندارد.

در خصوص تخفیفاتی که در نمایشگاه داده می شود، چه نظری دارید؟

البته برپایی نمایشگاه یکی از راههای توزیع و تبلیغ کتاب محسوب می شود . من مخالف عرضه کتاب با تخفیف در نمایشگاه ها و اماکن فرهنگی نیستم. کتاب هم کالا و باید قوانین و اصول تجارت در عرصه آن اجرا شود تا بتواند توزیع مناسبی داشته باشد.

تخفیف هم همواره یکی از روشهای جذب مخاطب برای ترویج کتابخوانی بوده و در واقع صرف نظر ناشر از بخشی از سود خود برای اشاعه فرهنگ و انتقال مفاهیم کتب است

از نظر ناشر برگزیده و برتر حوزه دفاع مقدس کشور، وزارت ارشاد به عنوان بزرگ ترین نهاد فرهنگی کشور چه نقشی در ترویج فرهنگ ایثار و شهدا و حمایت از مکتوبات این عرصه دارد؟

بی توجهی ها به فرهنگ دفاع مقدس و مکتوبات حوزه دفاع مقدس روزی گریبانگیر نسل آینده خواهد شد. علی رغم تأکیدات رهبری بر فرهنگ که در شعار سال هم نمایان است، هیچ گونه حمایت در یکی دو سال اخیر صورت نگرفته و همان حمایت های اندک که هم گاهی صورت می گرفت، به طور کامل قطع شده است.

به عنوان مثال داستان های چاپ شده در کتاب صید و صیاد و پرواز به سوی بی نهایت که در جشنواره بزرگ داستان نویسی یوسف رتبه آورد؛ با اصرار ناشر، سه دفعه در کمیسیون خرید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مطرح شد ولی تصویب نشد. آیا این کتب و صدها کتب ارزشمند دیگر این حوزه، کیفیت محتوایی و قابلیت لازم را برای چاپ نداشت؟ اگر ضعیف بود چرا در میان بالغ بر 1500 اثر، برگزیده شد؟

نظرتان راجع به فعالیت ارگان ها و ناشران دولتی در حوزه دفاع مقدس چیست؟

اگر کتابی بخواهد در دولتی چاپ شود و هزینه آن از مجاری دولتی پرداخت شود، نگرانی بابت بازگشت سرمایه از سوی دست اندرکاران آن وجود ندارد. این یعنی اینکه اگر کتاب مخاطبی هم نداشته باشد، با فروش نرفتن کتاب ور شکست نمی شوند و می تواند بارها و بارها یک اشتباه را تکرار کنند.

**ناشر خصوصی محکوم است به اشتباه نکردن

اما ناشر خصوصی همچنین فرصتی را ندارد و اولین اشتباه او می تواند آخرین اشتباه او باشد. ما به عنوان یک ناشر خصوصی  محکومیم به دست کار کردن و ادامه فعالیت ها نشان دهنده¬ی مخاطب پذیری کتب ما و گواه ادعای ماست. تمدن بشری زاییده احتیاج و نیاز است . ناشر خصوصی نیاز دارد که پس از چاپ کتاب آن را عرضه کند و بفرشد، در نتیجه مجبور است که ذائقه مخاطب را در نظر گرفته و کتاب را به بهترین نحو ممکن به چاپ برساند؛ ولی آیا ناشرین دولتی چنین دغدغه ای را دارند؟

**رقابت ناشران دولتی باید به حمایت تبدیل شود

ارگان هایی که مسئولیت و رسالت فعالیت در این عرصه را دارند، بهتر است که به صورت مستقیم وارد نشوند تا بتوانند نقش حمایتی خودر را از سیستم خصوصی حفظ کنند؛ در غیر این صورت وارد رقابت با ناشران خصوصی و فعالین این عرصه شده و گهگاه ناخواسته آن ها را از صحنه حذف می کنند؛ این مطلب خصوصی سازی را تایید می کند. بعضی از ناشران دولتی حوزه دفاع مقدس بارها کتبی را با هزینه فراوان، چاپ نفیس و تیراژ بالا چاپ کردند که همان طور در انبارها مانده و خاک خورده اند؛ بدون اینکه خوانده شوند.

متأسفانه این اشتباه باز هم به کرات تکرار و بودجه بیت المال، به دلیل واگذاری کار به غیر اهالی فن، حیف و میل می شود. عنوان کتاب، طرح روی جلد کتاب و البته متن آن باید طوری باشد که ذائقه مخاطب را مد نظر قرار داده و مردم دوست داشته باشند. استفاده از قالب رمان و داستان که مورد تأکید مقام معظم رهبری هم می باشد یکی از ابزارهای دیگر برای جذب مخاطب است که باید مدنظر فعالین این عرصه قرار گیرد.

آیا در حوزه تاریخ شفاهی وارد شده اید؟

در حوزه تاریخ شفاهی نیز وارد شدهایم. تعدای از فرماندهان واقعی صحنه نبرد را در سمتهای فرماندهی نیرو، لشکر و تیپ حضور داشته و الآن سن و سال بالایی دارند، شناسایی کردیم و اول سراغ آن ها رفتیم. به عنوان مثال امیر سرلشگر حسین حسنی سعدی که فرمانده نیروی زمینی در زمان جنگ بوده و در واقع تاریخ زنده جنگ هستند. قطعاً  نسل های آینده ما حاضرند، هزینه های بسیار سنگینی را متحمل شوند تا بتوانند به آنچه که در ذهن و سینه امثال وی باقی مانده، پی برده و آن را مکتوب کنند.  وی پس از  شهید صیاد شیرازی در دوران جنگ زمام نیروی زمینی ارتش را به عنوان یگان عمده عمل کننده در طول جنگ به عهده گرفت.

یکی دیگر از این فرماندهان، امیر سرتیپ قاسمی فرمانده لشکر 92 زرهی خوزستان بود. حدود دو سال پیش به منزل وی رفته و  شروع به مصاحبه با این بزرگوار کردیم که به رحت خدا رفت و کار نیمه تمام  باقی ماند.

 برای تدوین این کار  نظر بنده این است که به صورت خشک و بی روح عرضه نشود. بلکه باید روح داستانی به خود بگیرد. نه اینکه خیال پردازی بشود. بلکه واقعیت ها را در قالب داستان عنوان شوند.

توصیه تان به مجمع ناشران دفاع مقدس چیست؟

**وزارت ارشار توصیه مقام معظم رهبری را جدی بگیرد

در شرایط فعلی برای مجمع ناشران دفاع مقدس جز آرزوی سلامتی و دوام، هیچ توصیه و راه کاری نمی توانم پیشنهاد کنم چون این انجمن متشکل از چند ناشر مثل سوره سبز است که صرفاً خودشان در میان خود دست و پا می زنند. توصیه ای که باید داشته باشم به وزرات ارشاد است که در سالی که به عنوان فرهنگ نامگذاری شده به عنوان اصلی ترین متولی در عرصه فرهنگ به جای صرِف شعارگرایی، توصیه¬های مقام معظم رهبری را بیشتر جدی بگیرند.

 

گفت و گو از مهدیس میرزایی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها