یادداشت اختصاصی محمود بابایی برای خبرگزاری دفاع مقدس

گردان نهم یا معجزه جنگ

کتاب "گردان نهم" روایتی است داستانی از واقعیت‌های عینی جنگ که در قالب 12 فصل به مرور فعالیت‌های گردان حبیب‌بن‌مظاهر از زمستان 1360 تا فروردین 1362 می‌پردازد.
کد خبر: ۲۸۲۴۳
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۴:۴۴ - 29September 2014

گردان نهم یا معجزه جنگ

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، محمود بابایی فعال فرهنگی در یادداشتی با عنوان "گردان نهم یا معجزه جنگ" نگاهی اجمالی به کتاب گردان نهم  نوشته گلعلی بابایی داشته که این یادداشت را در اختیار خبرگزاری دفاع مقدس قرار داده است که در ادامه آمده است:

 «... من کتابهای جنگ را زیاد میخوانم.

همین کتابی که در مورد «گردان نهم» تهران اخیراً گلعلی بابایی نوشته و شهید وزوایی و دیگران را مفصلاً شرح داد.

آدم میبیند این بچههای دانشجوی بیاطلاع و بیخبر از فنون جنگ، ظرف مدت کوتاهی، یک نظامی بزرگ میشوند.

با سرهنگهای ارتش آنجور بحث میکنند، آنها یک چیزی میگویند، اینها یک چیزی میگویند. بحث میکنند با هم. این خودش یک معجزه است.

جنگ کاری کرد که سرباز صفر ما تبدیل شد به یک استراتژیست نظامی. این چیست؟ این معجزه انقلاب و دفاعمقدس است. این حرفها از بس واضح است، گم میشود، شما آنها را بگویید.»

فرازی از بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان ارشد نظامی (یکشنبه 24 آذر 1392)

**گردان نهم یا معجزه جنگ

کتاب "گردان نهم"روایتی است داستانی از واقعیتهای عینی جنگ که در قالب 12 فصل به مرور فعالیتهای گردان حبیببنمظاهر از زمستان 1360 تا فروردین 1362 میپردازد.

در مقدمة این کتاب به نقل از شهید همت؛ فرمانده لشکر 27 محمدرسولالله(ص) خطاب به بسیجیان بازگشته از عملیات کوهستانی والفجرـ4 میخوانیم:

«... امروز، شما با کولهباری از خاطرات و درسهای عبرت، به شهرها و خانههایتان بازمیگردید. این مسئولیت بزرگ بر دوش شماست تا آن چه را که شاهد بودید، برای مردمی که در پشت جبهه، تشنة دانستن این حقایق هستند بازگو کنید و در تاریخ، برای نسلهای آینده به یادگار بگذارید.»

شنبه سیزدهم آذر 1362 ـ اردوگاه قلاجه  

با این مقدمه، مؤلف وارد اصل ماجرا میشود و در فصل اول کتاب تحت عنوان "جنگ تحمیلی تاوان انقلاب"به چگونگی یورش ارتش بعث به کشور ایران و آغاز جنگ تحمیلی در 31 شهریور 1359 میپردازد. ضمن اینکه در همین فصل با استفاده از سندی منتشر شده در روزنامه نیویورک تایمز به زمینههای بروز این جنگ از سوی انگلیسیها در 63 سال پیش (اواخر 1329 شمسی) اشاره میکند.

در فصل دوم با عنوان "توقف دشمن"به چگونگی شکست ارتش بعث عراق در هجوم ناجوانمردانهاش به کشور اسلامی ایران میپردازد و به نقش تأثیرگذار مردم در به گِل نشستن ماشین جنگی دشمن اشاره میکند.

عنوان فصل سوم کتاب گردان نهم "جنگ؛ سال دوم"است که در آن ضمن اشاره به حذف بنیصدر و لیبرالهای حامی او از صحنة سیاسی کشور در سال 1360 به ایجاد همدلی و وحدت در جبههها پرداخته، چگونگی شکلگیری هستههای اولیه یگانهای رزمی سپاه و انجام عملیاتهایی چون ثامنالائمه(ع) و طریقالقدس را مورد نظر قرار میدهد.  

گلعلی بابایی در فصل چهارم کتاب با عنوان "گردان نهم"چگونگی اعزام پاسداران جمعی سپاه منطقه 10 تهران به تیپ تازه تأسیس محمدرسولالله(ص) و تشکیل نهمین گردان از این تیپ با عنوان حبیببنمظاهر متشکل از 500 پاسدار رسمی سپاه توسط دانشجوی مسلمان پیرو خط امام، مهندس محسن وزوایی در پادگان دوکوهه پرداخته و به نقل از شاهدان عینی خاطرات نابی را به ثبت رسانده است.

نقطه اوج کتاب در فصل پنجم آن؛ "گمشده در عملیات"روایت شده است. در این فصل از کتاب میخوانیم که چگونه گردان حبیببنمظاهر تنها بیست روز پس از تشکیل، حماسه شگرفی را رقم میزند و طی آن ضمن نفوذ به عمق 20 کیلومتری داخل مواضع دشمن، قرارگاه توپخانه سپاه چهارم ارتش بعث را به تسخیر خود درآورده، بیش از 180 قبضه از توپهای دوربرد و اقلام بیشماری از تجهیزات و ادوات دشمن را به غنیمت میگیرد.

فصل ششم کتاب عنوانش هست؛ "محرمـ3، به فرماندهی حاجعلی". در این فصل نویسنده با استفاده از اسناد، مدارک و روایت راویان به چگونگی تشکیل مجدد گردان حبیب توسط شهید علیرضا موحددانش پیش از عملیات الیبیتالمقدس پرداخته و حماسة فراموش نشدنی این گردان در جادة اهواز ـ خرمشهر طی مرحلة اول از این عملیات را بازروایی میکند.

اوج افتخار و مظلومیت رزمندگان گردان حبیب را باید در فصل هفتم کتاب گردان نهم با عنوان "از گرمدشت تا کوت سواری"جستجو کرد. آنجایی که رزمندگان این گردان به رغم هوشیاری دشمن و بنا به ضرورت کار به خط کاملاً مسلح و به قول نظامیان «بارلو» هجوم میبرند و با شهادت خود زمینة آزادسازی شهر خرمشهر را فراهم میآورند.

در فصل هشتم کتاب؛ "دوئل در خیّن"رزمندگان گردان بازسازی شدة حبیببنمظاهر به فرماندهی علی موحد، دوباره قد علم میکنند و در مرحلة آخر عملیات الیبیتالمقدس با بستن راه فرار نظامیان محاصره شدة دشمن در خرمشهر، جبهة خیّن را به قتلگاه مزدوران بعثی بدل نموده، در سوم خرداد 1361 خونینشهر را پس از 575 روز آزاد میکنند و سپس جهت کمک به مسلمانان مظلوم جنوب لبنان به کرانههای مدیترانه اعزام میشوند.

در فصل نهم کتاب؛ "با گردان حبیب؛ در شرق کانال ماهی"همراه رزمندگان گردان حبیب به شرق بصره سفر میکنیم تا در گرمای بالای 50 درجه تیرماه 1361 شاهد رزم بیامان دلاور مردان بسیجی طی عملیات برونمرزی رمضان باشیم.

نبرد نابرابر بسیجیان سبک اسلحة گردان حبیب و دیگر رزمندگان تیپ 27 محمدرسولالله(ص) با مثلثیهای شوم شرق کانال ماهی طی مرحلة پنجم عملیات برونمرزی رمضان را در فصل دهم کتاب گردان نهم مرور میکنیم. فصلی با عنوان "مرحلة پنجم؛ مصاف با مثلث چهارم".

در آغاز فصل یازدهم به جبهة غرب میرویم تا عملیات کوهستانی "مسلمبنعقیل(ع)"را همراه رزمندگان گردان حبیب به فرماندهی شهید مختار سلیمانی شاهد باشیم.

نقطه عطف کتاب گردان نهم را در فصل دوازدهم آن با عنوان "مصاف در زمینهای مسلح"شاهد هستیم. در  این فصل نبرد مظلومانة بسیجیان خاکی پوش در رملستانهای فکه را مرور میکنیم که چگونه با دست خالی به نبرد با کماندوهای تا دندان مسلح دشمن رفتند.

فرماندهی گردان حبیب را در این عملیات، شهید علی گروسی به عهده دارد.

همة این عناوینی که گفته شد را گلعلی بابایی در کتابی 750 صفحهای گردآوری نموده و آنها را با نثری زیبا کنار هم قرار داده تا مطالعة آن، بهانهای باشد جهت ایجاد ارتباط معنوی بین رزمندگان گردان نهم و نسلهای امروزی.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار