با ناشران دفاع مقدس در هفته دفاع مقدس (4)/ گفت‌و گو با مدیر انتشارات نیلوفران

ناشر خصوصی حق ریسک ندارد/ «صد قلم امید» و نقش موثر صدا وسیما در فرهنگ کتابخوانی

در رادیو و تلویزیون به ورزشکاران، هنرمندان، بازیگران و... بهای زیادی داده شده و همین باعث می شود که مردم به آنها نزدیک تر شوند. اما این کار در حوزه کتاب انجام نشده است. صدا وسیما در اشاعه فرهنگ کتابخوانی نقش موثری دارد و با توجه به ناشر و نویسنده می تواند قدم موثری در این زمینه بردارد.
کد خبر: ۲۷۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۳ - 29September 2014

ناشر خصوصی حق ریسک ندارد/ «صد قلم امید» و نقش موثر صدا وسیما در فرهنگ کتابخوانی

به گزارش خبرنگار سرویس فرهنگی خبرگزاری دفاع مقدس، کار فرهنگی را با مطبوعات شروع کرده است. ابتدا در روزنامه کیهان و اطلاعات مشغول به کار شد و بعد از آن سردبیری چند نشریه منطقه ای، استانی و کشوری را بر عهده گرفت. از جمله این نشریات می توان به ماهنامه "نخلهای نور" اشاره کرد.

پس از آن نویسندگی کتابهای دفاع مقدس را نیز شروع کرد. عموماً به سفارش ارگانهای مختلف کتاب می نوشت به گفته خودش، " چون پروسه چاپ آنها طولانی می شد و نمی توانستم بازتاب چاپ کتاب را در میان مخاطبان دریافت کنم. همین باعث می شد بین نوشته هایم و ذائقه مخاطب فاصله بیافتد. پس تصمیم گرفتم انتشاراتی برای تسریع در روند چاپ کتابهای خود و دیگر دوستان نویسنده  با عنوان "نیلوفران" راه اندازی کنم".

عبدالرضا سالمی نژاد که خود بچه جنگ و دزفول است و 8 سال جنگ تحمیلی را از نزدیک لمس کرده است، از آن قلم بدست های حرفه است که روزگاری "دختری کنار شط" را به رشته تحریر در می آورد و دغدغه جنگ و انتقال ارزشها و ثبت خاطره ها را دارد.

به مناسبت هفته دفاع مقدس، به سراغ او می رویم و در گرمای لهجه جنوبی اش، چند کلمه ای را با او هم صحبت می شویم.

دغدغه ای که به عنوان یک ناشر تا به امروز دنبال کرده اید، چه بوده است؟

بیشتر تمرکز و توان انتشارات در حوزه ادبیات پایداری است.  به حمد الله تا به امروز حدود 200 عنوان کتاب چاپ اولی داشتیم که از این میان 180 عنوان کتاب در زمینه دفاع مقدس و بقیه کتابها در زمینه داستان، شعر، عمومی و... هستند.

در این حوزه نیز مجموعه ده جلدی دانستنیها در حوزه دفاع مقدس، عاشورا، انقلاب و... جزء پرفروشترین کتابها بوده است. الف- دزفول، سربازان سبز قبا نیز از دیگر پرفروشترین های این انتشارات است.

**نویسندگان، عامل موفقیت ما هستند

موفقیت انتشارات ما در عرصه فروش کتاب، مرهون چند عامل است که می توان به نویسندگانی اشاره کرد که با آنها همکاری داریم. بالغ بر 30 نویسنده استانی با ما همکاری دارند. بیشتر سعی می کنیم در ارتباط با نویسندگان جهت دهی داشته باشیم.

بیشتر نویسندگان علاقه مند به همکاری با ناشران خصوصی هستند. زیرا انتظارات از ناشران خصوص بیشتر است. اما باید گفته شود ناشران خصوصی محدودیت های خاص خود را دارند. ابتدا اینکه سرمایه محدودی در اختیار دارند و طولانی شدن زمان بازگشت سرمایه نیز از دیگر مشکلات بخش خصوصی است.

گاهی اوقات نویسنده ای کتابی را به رشته تحریر در آورده و به ما پیشنهاد چاپ کتاب را می کند. از طرفی ممکن است ما جهت دهی کنیم و از نویسندگان جوان بخواهیم در موضوعی خاص برایمان کتاب بنویسند.  البته بیشتر نویسندگانی که انتشارات نیلوفران با آنها همکاری دارد اهل خوزستان، اندیمشک، امیدیه، دزفول، آبادان و ... هستند.

**ناشر خصوصی حق ریسک ندارد

ناشرین دولتی خیلی نگران برگشت سرمایه نیستند و متاسفانه همین عامل باعث شده که نگران ذائقه مخاطب هم نباشد. بر عکس ناشر خصوصی چون دغدغه برگشت سرمایه را دارد، پس به دنبال ذائقه مخاطب می رود و آیا اینکه چاپ چنین کتابی در شرایط حال مناسب است یا نه؟ آیا بازار کشش و ظرفیت چاپ چنین کتابی را دارد یا خیر؟

یک ناشر خصوصی هیچ وقت برای چاپ کتابهایش حق ریسک ندارد، چرا که همانطور که ذکر شد سرمایه محدودی در  اختیار دارد. اما یک ناشر دولتی علاوه بر سرمیاه خود از طرف ارگانها حمایت شده و از قدرت ریسک بالایی هم برخوردار است.

پس از گذشت چند سال از تشکیل مجمع ناشران، هنوز اقدام موثری از سوی این مجمع صورت نگرفته است. نظر شما چیست؟

با شما موافق نیستم. مجمع ناشران دفاع مقدس با همه اهداف از جمله تقسیم سوژهها، توزیع، تبلیغ و.. تشکیل شد. عمر کوتاهی داشته است. اما در همین مدت کوتاه امسال سومین سالی است که در نمایشگاه فرانکفورت آلمان حضور دارد. عکس العملهایی از مراکز فرهنگی و سیاسی خارج از کشور داشتیم که چرا به همچنین مجمعی اجازه حضور در نمایشگاه داده شده است. یکبار هم منافقین  در سال اول شعار دادند که نباید به اینها اجازه حضور داده می شد.

یکی از فواید مجمع ناشران دفاع مقدس، ارتباط ناشرین با هم است. در کنار این موضع، در داخل مجمع کمبود و نواقصی وجود دارد و شاید یکی از مهمترین مشکل مجمع ناشران دفاع مقدس، کمبود بودجه است. در این مجمع هزینه باید از محل توزیع و فروش و بستن قرارداد با ارگانهای دولتی تامین شود که کمی کار را مشکل می کند.

یکی از دلایلی که در نمایشگاه استانی شرکت نمی کنیم این است که هزینه برپایی آن بیشتر از فروش ما است. اما در نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس حضور خواهیم یافت، زیرا رویکرد ما دفاع مقدس است و فروش خوبی هم در این نمایشگاه داریم.

یکی از مشکلات ناشران بحث تبلیغ و توزیع کتابها است.  ناشری موفق است که دفتر فروش یا تریبونی برای تبلیغ داشته باشد.

در خصوص برنامه و جشنواره هایی که تا کنون برگزار کرده اید توضیح بدهید؟

ما به طور ثابت برنامه نداشتیم. یکی از مسابقاتی که در شهر دزفول برگزار شد و با استقبال خوب مخاطبان هم مواجه شد، "دزفول به روایت کودکان" بود. دراین مسابقه بالغ بر 500 دانش آموز ابتدایی خاطرات پدران و مادران و خانواده خود درجنگ را در قالب داستان بیان کردند که درنهیت در مجموعه ای چاپ و در 4 خرداد که روز مقاومت دزفول است رونمایی و منتشر شد.

با برگزاری این مسابقه به دنبال جاودانه کردن دزفول به عنوان شهر مقاومت هستم که امید است دیگر ناشران هم به این مانایی کمک کنند.

**صد قلم امید

"صد قلم امید" جشنواره دیگری است که به کمک یکی از اهالی فرهنگ، عباس موزونی پیش گرته ایم که خود از معلمان مدارس شهر تهران است. این طرح در مدارس تهران اجرا خواهد شد و دانش اموزان در خصوص عاشورا، انقلاب و دفاع مقدس قلم خواهند زد. هدف ما از این کار تشویق بچه ها به نوشتن است.

در رادیو و تلویزیون به ورزشکاران، هنرمندان، بازیگران و ... بهای زیادی داده می شود وهمین باعث می شود که مردم به آنها نزیدک و نزدیک تر شوند. . اما این کار در حوزه کتاب انجام نشده است. صدا وسیما در اشاعه فرهنگ کتابخوانی نقش موثری دارد و توجه به ناشر، نویسنده و حتی چاپ خانه می تواند قدم موثری در این زمینه بردارد. در این بین باید از دست اندرکاران رادیو کتاب کمال تشکر را داشت، که در زمینه معرفی کتاب قدم های  بزرگی برداشته است.

 

گفت و گو از مهدیس میرزایی

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار