هانیه حسینی :

سینمای دفاع مقدس ریشه در دین و مذهب و ملیت ما دارد

شخصیت حاکم بر عمده فیلمهایی که در دهه 60 تولید می شوند انسانی است پاک و عاری از هر گونه بدی و زشتی و به شدت تشنه شهادت.
کد خبر: ۳۸۶۲
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۰ - 28September 2013

سینمای دفاع مقدس ریشه در دین و مذهب و ملیت ما دارد

هانیه حسینی منتقد و کارشناس سینما در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس ضمن ضروری خواندن وجود این ژانر در سینمای ایران گفت: سینمای دفاع مقدس در سال 1360 و با پرداختن به موضوع جنگ آغاز شد و مردم ایران که دل خوشی از فیلمهای قبل از انقلاب نداشتند به سینما روی آوردند و از این گونه فیلم ها استقبال کردند.

وی افزود: اکنون پس ازگذشت سالیان طولانی از جنگ تحمیلی همچنان ضرورت وجود این ژانر در سینمای ایران احساس می شود. سینمای دفاع مقدس آمیزه ای از ارزشها و اعتقادات ما است که ریشه در دین و مذهب و ملیت ما دارد.

وی تصریح کرد: "مرز" به عنوان اولین فیلم دفاع مقدس آغازگر راهی است که بعدها با فیلم های بسیار با کیفتی که از راه آمدند توانستند این راه را تداوم بخشند . "دیارعاشقان" به کارگردانی "حسن کاربخش" و "ما ایستاده ایم" به کارگردانی "اکبر حر" از فیلم هایی هستند که توسط کارگردانهای جوان و خوشفکر آن دوره تولید شده اند.

منتقد و کارشناس سینما افزود: شخصیت حاکم بر عمده فیلمهایی که در دهه 60 تولید می شوند انسانی است پاک و عاری از هر گونه بدی و زشتی و به شدت تشنه شهادت. حضور این شخصیت در سینمای دفاع مقدس تا فیلم "لیلی با من است" ادامه پیدا می کند اما با اکران لیلی با من است این رویه تغییر می کند و مردم با  شخصیت های جدیدی از مردان دفاع مقدس آشنا می شوند و حضور آنها را بر پرده سینما تجربه می کنند.  

حسینی تاکید کرد: ابراهیم حاتمی کیا با تعداد آثار قابل توجهی که در حوزه سینمای دفاع مقدس دارد یکی از مطرح ترین کارگردانهای سینمای دفاع مقدس است و به نوعی می توان او را پدر این سینما نامید. همه آثار او در راستای سینمای جنگ و دفاع مقدس است البته باید فیلمهایی مثل "ارتفاع پست" ، "دعوت" و "گزارش یک جشن" را از این قاعده مستثنی دانست.

نظر شما
پربیننده ها