مدیرمسئول انتشارات کتاب پرنده در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه مجازی کتاب، برقراری عدالت میان ناشران بود

یعقوبی گفت: در نمایشگاه مجازی کتاب تهران عدالت بین همه ناشران برقرار شد و این مهمترین ویژگی و اتفاق خوب این نمایشگاه بود.
کد خبر: ۵۰۴۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 04February 2022

مهم‌ترین ویژگی نمایشگاه مجازی کتاب، برقراری عدالت میان ناشران بود«زهرا یعقوبی» مدیرمسئول انتشارات کتاب پرنده در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، اظهار داشت: با شیوع بیماری کرونا در جامعه، مردم بیشتر به خرید اینترنتی روی آوردند و خرید کتاب هم از این اتفاق مستثنی نبود. برهمین اساس برپایی نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اتفاقی به‌موقع و ضروری بود.

وی افزود: با توجه به اینکه برگزارکننده نمایشگاه مجازی کتاب تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران هستند، این نمایشگاه پایگاهی مطمئن برای خرید مجازی کتاب محسوب می‌شود.

یعقوبی ادامه داد: در نمایشگاه مجازی کتاب تهران عدالت بین همه ناشران برقرار شد و این به‌نظرم مهمترین ویژگی و اتفاق خوب این نمایشگاه بود. یکی از دغدغه‌های ناشران در نمایشگاه‌های فیزیکی و حضوری، معطوف به جانمایی و محل قرارگیری غرفه‌های ناشران بود و این بحث همیشه مطرح بود که انتشاراتی سرسالن و انتشاراتی دیگر آخر سالن است یا در جایی قرار دارند که در خروجی است و مخاطبان دیگر خریدهای خود را انجام داده‌اند. در مجموع همیشه این دغدغه جانمایی وجود داشت و بخشی از توان و انرژی ما صرف این مسأله می‌شد.

مدیرمسئول انتشارات کتاب پرنده، گفت: در واقع در نمایشگاه مجازی کتاب تهران دیگر این دغدغه‌ها وجود ندارد و فروش کتاب به تلاش خود ناشر در تولید کتاب‎های مفید و خوب و نحوه عرضه و معرفی آثارش، وابسته است. از سویی دیگر فرصتی برای مخاطبان ایجاد شد تا از این طریق بدون واسطه، کتاب‌هایی که نیاز دارند را به‌راحتی جست‌وجو و خریداری کنند.

یعقوبی با اشاره به این‌که در تجربه برپایی دوره اول نمایشگاه مجازی کتاب تهران، پشتیبانی خوبی وجود داشت و به سرعت مسائل و مشکلات را رفع می‌کردند، اظهار کرد: امسال نیز در دومین دوره نمایشگاه، شرایط بهتر شده و بدون نگرانی در حال فعالیت هستیم. در هر صورت ورود بازار نشر به فضای مجازی از طریق نمایشگاه مجازی کتاب تهران تجربه خوبی بود و ما ناشران این نیاز را داشتیم که از جایی فعالیت در فضای مجازی را شروع کنیم و در این زمینه آموزش ببینیم و تجربه کسب کنیم، در واقع این ضرورت برای همه ناشران وجود دارد که از فضای سنتی فاصله بگیرند و به بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی روی بیاورند.

وی افزود: در هر صورت بسیاری از افراد ساکن در شهرها و روستاهای دور از تهران، امکان حضور در نمایشگاه فیزیکی را ندارند و همیشه با دغدغه‌هایی برای رفت‌و‌آمد و اِسکان روبه‌رو هستند. اما نمایشگاه مجازی کتاب تهران این‌گونه نیست و هر فردی می‌تواند در هرجایی از ایران که باشد کتاب‌های موردنظرش را انتخاب و خریداری کند.

مدیرمسئول انتشارات کتاب پرنده با بیان این‌که نمایشگاه حضوری، ویژگی‎ها و جایگاه خاص خود را دارد، گفت: اگر بتوانیم بعد از پایان شرایط بیماری کرونا به‌گونه‌ای برنامه‎‌ریزی کنیم که نمایشگاه فیزیکی و نمایشگاه مجازی کتاب تهران را به موازات هم برگزار کنیم، اقدام بسیار کارآمدی خواهد بود. در واقع می‌توانیم حداقل سالی یک تا دوبار نمایشگاه مجازی را نیز برگزار کنیم.

یعقوبی در پایان با مثبت ارزیابی کردن روند برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران، اظهار کرد: امیدوارم روند برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب تهران تداوم پیدا کند. همچنین نیاز است در سایت نمایشگاه شرایطی فراهم شود تا کتاب‎هایی که به‌صورت قاب و مجموعه تعریف شده‌اند، به‌صورت یکجا به مخاطبان عرضه شود، چون در حال حاضر مخاطبان باید کتاب‌های این مجموعه را به‌صورت تک به ‌تک، خریداری کنند که کمی روند را برای مخاطب سخت می‌کند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها