مرتضی گودرزی دیباج:

حادثه عاشورا با ابتکار و نوآوری و خلاقیت زنده می ماند نه با تکرار

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی گفت: آیا استفاده هزار باره از نخل و پرچم و شمشیر و نوشتن کلمه‌هایی مانند یا حسین (ع) و یا ثار‌الله پاسخگوی نیاز بشر به مسائل پیرامون واقعه کربلاست؟
کد خبر: ۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۶ - 19November 2013

حادثه عاشورا با ابتکار و نوآوری و خلاقیت زنده می ماند نه با تکرار

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، مرتضی گودرزی دیباج دکترای فلسفه هنر و عضو هیأت علمی دانشگاه سوره ورئیس پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی با انتقاد از کم کاری هنرمندان در تولید آثار جدید با موضوع  کربلا و قیام عاشورا اظهار داشت: هر ساله با فرا رسیدن ماه محرم، متولیان و برپاکنندگان خیمهها با استفاده از پرچمها، اشیا و تصاویر مختلف خیمهها و تکیههای عزاداری را تزیین میکنند. سادهترین این وسایل پارچههای سیاه است که سطوح بزرگ را میپوشاند ومعمولا بیشترین مصرف را دارد.

وی افزود: اغلب آثاری که در قالب پرچم و تصاویرتولید میشوند از نمادها و عناصری که به طور مستقیم واقعه کربلا اشاره دارند، تشکیل شدهاند.

محقق و پژوهشگر هنری ورئیس مؤسسه مطالعات و پژوهشهای ایران تصریح کرد: متاسفانه هنرمندان ما در تولید آثار هنری با موضوع کربلا بسیار کم کار هستند، انتظاری که از طرف هیاتهای مذهبی مبنی بر نوآوری در این زمینه وجود دارد معمولاً توسط جامعه هنری جدی گرفته نمیشود و بیپاسخ میماند. آن قدردراین زمینه کمکاری شده است که یک موتیف، یک تصویر، یک طرح و یا نماد طراحی شده بارها و بارها مورد استفاده قرار میگیرد.

وی با انتقاد ازهمایشهایی که با موضوع کربلا و عاشورا در کشور برپا میشود، اظهار داشت: آیا با خلق آثاری که به طور مستقیم به واقعه عاشورا و مسائل کربلا بپردازد میتوان به هنر عاشورایی رسید؟ آیا استفاده هزارباره از نخل و پرچم و شمشیر و نوشتن کلمههایی مانند یا حسین (ع) و یا ثارالله پاسخگوی نیاز بشر به مسائل پیرامون واقعه کربلاست؟

سردبیر مجله تخصصی بیناب و رئیس مرکز هنرهای تجسمی افزود: برای خلق آثار هنری تاثیرگذار باید به جانمایه واقعه کربلا رجوع کرد و اینکه چه تفسیری از هستی و دین و انسان، زمینههای چنین واقعهای را فراهم کرده است. باید پرسید انگیزههای اولیه امام حسین(ع) برای قیام چه بوده و چرا با اینکه میدانست به پیروزی فیزیکی دست پیدا نمیکند دست به چنین قیامی زد؟

وی تاکید کرد: باید پرسید پیام امام حسین (ع) با این همه دقت و طراحی هوشمندانه در چینش یک صحنه برای تمامی تاریخ چیست؟ یا استفاده از نمادهای تصویری تکراری حاوی پیامهای امام حسین(ع) است؟

مرتضی گودرزی دیباج افزود: هنرعاشورایی و هنرمند عاشورایی لزوماً به واقعة فیزیکی و روایی کربلا متعهد نیست، هنر عاشورایی هنری است راهنما، بیدارکننده، ظلمستیز، بشارتدهنده و البته زیبا، محکم و هنرمندانه. هنرعاشورایی باید آن قدر زیبا و محکم باشد که دشمنان نیز نتوانند ساختارهنری آن را انکار کنند.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار