انتشار جدیدترین اثر شهریار زرشناس؛

کتاب «درباره نیهیلیسم و سیر تطّور آن» منتشر شد

جلد دوم از مجموعه کتاب‌های «بازخوانی فرهنگ و اندیشه مدرن» از زیر مجموعه «اندیشه‌ها و جریان‌های فکری» با عنوان «درباره نیهیلیسم و سیر تطّور آن» تالیف شهریار زرشناس از سوی انتشارات سروش منتشر و روانه بازار نشر شد.
کد خبر: ۷۳۱۵۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۱ - 06March 2016

کتاب «درباره نیهیلیسم و سیر تطّور آن» منتشر شد

به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع پرس، کتاب «درباره نیهیلیسم و سیر تطّور آن» تالیف شهریار زرشناس منتشر شد. به لحاظ انواع روابطی که انسانها با یکدیگر دارند سرنوشت آنان کاملا به هم گره خورده است از این رو هیچ ملتی نمیتواند بدون شناخت پیشینه فکری و اجتماعی سایر ملل، هویت خود را بازشناسد و راه درست زندگی اجتماعی را بیابد. بر همین اساس است که در قرون اخیر دنیای غرب توانسته است با ابزار فلسفههای الحادی و علوم سکولار و به پشتوانه اقتصاد، قدرت رسانهای، و نظامی گری لجام گسیخته، اغلب ساحتهای فکری، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی جهان را به تصرف خود درآورد.
 
اما از آغاز مواجهه دنیای شرق و جهان اسلام با مظاهر جدید تمدن، به موازات حرکت ملتها برای رهایی از قید استعمار، اصحاب اندیشه و تدین رویکردهای متفاوتی برای سامان دادن تعامل با غرب مطرح کردهاند.
 
در کشور ما نیز طی نیمقرن اخیر جریان فکری شکل گرفته است که جمع همورزان آن یکی از شناخته شدهترین مجموعهها در زمینه مقابله با اندیشههای بنیادین غربیاند و به سهم خود کمک شایانی به بازشناسی این فرهنگ استعماری و چگونگی تعامل با آن کردهاند.
 
کتاب حاضر با عنوان نیهیلیسم و سیر تطّور آن، به حوزه معنایی این اصطلاح در فلسفه و تاریخ و انواع آن و نیز صور بروز آن در جوامع غربی و آثار بعضی متفکران میپردازد و چگونگی سیر آن تا امروز و تحلیل وضعیت پیشرو را به دست میدهد.
 
در متن کتاب مذکور، در برخی موارد برای ردّ و ابطال یک دیدگاه از غربیان، دیدگاهی دیگر از خود آنان آورده شده که روشی رایج و پسندیده است اما به معنای تأیید کامل اندیشه مورد استشهاد نیست و تا ارائه نقدهای برهانی بر مبنای اندیشههای ناب اسلامی راه درازی در پیش است.
 
کتاب «درباره نیهیلیسم و سر تطّور آن» در هفت فصل تدوین شده است. فصل اول با عنوان «نیهیلیسم چیست؟» به تعاریف جامع و کاملی از نیهیلیسم پرداخته و انواع نیهیلیسم در تاریخ غرب را دستهبندی میکند. در فصل دوم کتاب نویسنده به جمعآوری آراء و نظرات نیچه، داستایوفسکی و هایدگر درباره نیهیلیسم میپردازد و در فصل سوم «نیهیلیسم کاسموسانتریک» و «نیهیلیسم تئوسانتریک» مورد نقد و بررسی قرار میگیرند.
 
نویسنده در فصل چهارم کتاب «نیهیلیسم مدرن رنسانسی» را بیان میکند و فصل پنجم به موضوع حلقههای اضطرابی واپسین در نیهیلیسم میپردازد.
 
فصل ششم کتاب با عنوان «نیهیلیسم پسامدرن» به ذکر مولفههای نیهیلیسم پسامدرن پرداخته و «ابسوردیته» و «نیهیلیسم ابسورد» را بیان میکند و فصل آخر کتاب هم شخصیت «نهیلیست ابسورد» را معرفی کرده و گذار تاریخی نیهیلیسم ابسورد را مورد واکاوی قرار میدهد.
 
چاپ نخست کتاب «درباره نیهیلیسم و سیر تطّور آن» در 212 صفحه، هزار نسخه، به بهای 9 هزار تومان از سوی انتشارات سروش منتشر و در اختیار علاقهمندان مباحث سیاسی قرار گرفته است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار