ابوشریف در گفت و گو با دفاع مقدس؛

قدس باید در قلب و روح همه مسلمانان قرار بگیرد / انقلاب ایران مهمترین تحول ضداسرائیلی بود

روز قدس روز بسیار مهم و سرنوشت سازی است. روز قدس یک محرک همیشگی است. روز قدس فقط به معنای جمعه آخر ماه رمضان نیست که تمام شود و بعد فراموشش کنیم. روز نمادینی است که همیشه مساله قدس و فلسطین را در یاد داشته باشیم.
کد خبر: ۱۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹ - 02August 2013

قدس باید در قلب و روح همه مسلمانان قرار بگیرد /  انقلاب ایران مهمترین تحول ضداسرائیلی بود

خبرگزاری دفاع مقدس: در آستانه روز جهانی قدس و همزمان با تبلیغات گسترده رسانه های غربی برای مطرح کردن موضوع سازش تصمیم گرفتیم با "ناصرابوشریف" نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در تهران گفت و گویی داشته باشیم . ابوشریف در ابتدای سخنانش با اشاره به بحران های موجود در منطقه می گوید: به نظر من امروز مساله فلسطین در حاشیه توجه و اهتمام ملتها قرار گرفته است که این موضوع موجب تاسف است. همه کشورهای عربی به گونه ای مشغول مسائل داخلی خود هستند.

اسرائیل بیش از همه بر موضوع فلسطین اهتمام دارد

خبرگزاری دفاع مقدس: نقش بحران های منطقه ای همچون بحران سوریه، مصر، بحرین و عراق را بر موضوع فلسطین چگونه ارزیابی می کنید؟

ابوشریف: درگیریهای داخلی که در مصر وجود دارد این کشور را از موضوع فلسطین دور می کند. دولتهای عربی دیگر نظیر تونس و لیبی و عراق هر کدام به  نحوی مشغول مسائل و مشکلات داخلی خود هستند و مدت طولانی است که از این موضوع دور شده اند. ترکیه هم تا زمان فرستادن کشتی به خوبی به مساله فلسطین می پرداخت اما بعد از موضوع سوریه نقش کم رنگی در قبال  فلسطین دارد.

در حال حاضر شاهد غیبت کامل امتها هستیم. فقط یک نفر به شکل معکوس به این امر اهتمام دارد و آن رژیم صهیونیستی است. اسرائیل تنها رژیمی است که در حال حاضر از فتنه های موجود در جهان عرب و کشورهای عربی سود می برد وهیچگاه از مساله فلسطین غافل نمی شود و به  شهرک سازی، یهودی کردن قدس و عملیات تضعیف ملت فلسطین ادامه می دهد.

معتقدم که زمان حاضر بهترین موقعیت و فرصت برای رژیم صهیونیستی است و هرکاری که می خواهد در سرزمینهای فلسطینی بدون هیچ محدودیتی انجام می دهد. ما معتقدیم که مذاکرات سازش هیچ نتیجه ای در پی نخواهد داشت. ما رژیم اشغالگر صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسیم و این مذاکرات را کاملا رد می کنیم. موضوع از سرگیری مذاکرات صلح که دوباره مطرح شده متاسفانه از سوی بعضی از گروهها و شخصیتهای عربی و فلسطینی  تایید شده است.

برخی فکر می کنند آمریکایی ها منجی فلسطین هستند/ سخن ازحق بازگشت در مذاکرات ممنوع است

خبرگزاری دفاع مقدس: چرا شما همراه با موضوع مذاکرات سازش با میانجیگری آمریکا مخالفت می کنید؟

ابوشریف:همه رئیس جمهورهای آمریکا می خواهند از موضوع فلسطین بهره و سود خود را ببرند. اوباما در دور اول مذاکرات با قدرت وارد شد و نماینده  خود را برای مذاکرات فرستاد اما بعد از مدتی فرستاده اش استعفا داد. در حال حاضر اوباما شخصا نمی خواهد وارد موضوع مذاکرات شود جان کری وزیر خارجه آمریکا قصد دارد در این شرایط کاری انجام دهد و در این زمینه نیز تلاش بسیاری می کند.

هرکس می خواهد در این بازی سودی برای خود بدست آورد. وقتی بر سر میز مذاکرات می نشینیم چیز پیچیده و قابل طرحی وجود ندارد و بعضی از فلسطینی ها گمان می کنند جان کری همان مرجع قانونی است که می تواند کاری کند و ما را به مرزهای سال 1997 بازگرداند.

اما بیشتر از نصف کرانه باختری در اشغال اسرائیل است. تعداد شهرک های یهودی در کرانه باختری بسیار زیاد و همچنان در حال گسترش است. اسرائیل زمین های زیادی از کرانه باختری را برای ساخت شهرک ها اختصاص داده و کمتر از 50 درصد از کرانه باختری در اختیار حکومت فلسطین یا تشکیلات خود گردان است.حق بازگشت و سخن گفتن از آن نیز به کلی ممنوع است و هیچ کس نمی تواند درباره آن صحبت کند. پس چگونه ممکن است در این مذاکرات از حق ملت فلسطین صحبت شود.

شهرکهای صهیونیست نشین و قدس یهودی شده هم چنان وجود دارد. 6 میلیون فلسطینی خارج از سرزمین هایشان و در اردوگاهها زندگی می کنند. این مذاکرات از همان اول محکوم بوده ولی دولت آمریکا همیشه در جهت منافع اسرائیل تلاش می کند و منافع ملت فلسطین برایش هیچ اهمیتی ندارد. آمریکا همیشه از این رژیم جنایتکار و غده سرطانی در منطقه حمایت می کند و هیچ زمان به منافع و مصلحت ملتهای مسلمان توجهی نداشته و ندارد.

این مذاکرات تا به حال هیچ نتیجه ای برای ملت فلسطین در برنداشته و نخواهد داشت و هیچ تغییری را به وجود نمی آورد. حتی در زمان ریاست جمهوری کلینتون که فضا و شرایط برای تغییرات کمی مساعد بود هیچ نتیجه ای را در برنداشت. بعد از مذاکرات سال 2000 نیز تحولات و تغییرات زیادی در منطقه بوجود آمده است اما اکنون تعداد جمعیت فلسطینیها در سرزمین تاریخی فلسطین با تعداد صهیونیستها برابراست. تو نمی توانی بر ملتی حکومت کنی که تعدادش به اندازه تعداد خودت باشد و شبیه به نظام نژاد پرست در آفریقاست که جمعیتی اقلیت بر جمعیتی دیگر حکومت می کند. یهود دولت مختلط دوگانه را نمی خواهد که در آن تعداد فلسطینیها برابر با تعداد یهود باشد. ممکن است که فلسطینی ها برآنان غلبه کنند و اگر حق بازگشت را اضافه کنی این به معنای ضعیف شدن و کم شدن یهودی هاست و اصلا مورد قبول اسرائیل نیست. 

این نقشه اسرائیل است که وارد منطقه عربی شود و مسلط بر منابع نفت باشد

خبرگزاری دفاع مقدس: آیا تجربه شکست اعراب در مقابل اسرائیل و نبود توانایی نظامی لازم، شما را ترغیب به مذاکره نمی کند؟ شاید دولت نتانیاهو واقعا به فکر سازش و عقب نشینی باشد؟

ابوشریف: اگر نتانیاهو فقط موضوع قدس یا شهرک ها را مطرح کند منجر به اخراج او از حکومت می شود. اوضاع دولت اسرائیل هیچ کمکی نمی کند تا این رژیم راه حلی برای مساله فلسطین پیدا کند حتی اگر گفته شود از قسمتهایی از کرانه باختری عقب نشینی کند هیچ گاه قبول نمی کند. آن زمان که اسرائیل توانست بر ارتش کشورهای عربی پیروز شود به این دلیل بود که ارتش عرب مستعمره بود و چیزی در اختیار نداشت.

گروههای آموزش دیده صهیونیستی 6 برابر ارتش عربی بود. آن زمان فلسطین توسط انگلیسی ها مستعمره و اشغال شده بود و صد هزار نظامی انگلیسی در فلسطین اشغالی مستقر بودند و تمام اینها نقشه ای بود به نیت مستقر کردن گروههای صهیونیستی در فلسطین. ولی عربها در شرایط بد و استعماری قرار داشتند و نظامیان و رهبران ارتش آنها نیز انگلیسی بودند و اینها توجیهاتی برای پیروزی گروههای صهیونیستی بود.

چند سال بعد اسرائیل بسیار مجهز شد و حتی بر سلاح هسته ای هم دست پیدا کرد. اسرائیل پیشرفته ترین هواپیماهای نظامی را در اختیار دارد. اسلحه های پیشرفته و هسته ای را هم دولت فرانسه به او داد. انگلیسی ها به همین بهانه توانستند گروههای صهیونیستی را در آن منطقه مستقر کرده و تشکیل حکومت بدهند.

در سال 1967 در ابتدا جنگ و درگیری سخت و شدیدی بود و اسرائیل بزرگترین سلاح های هوایی را در اختیار داشت و بسیار مجهز بود. انور سادات نیز قصد پیروزی نداشت و می خواست که وارد گفتگو با آمریکا شود. او موضع خود را که برقراری ارتباط با آمریکا بود به صراحت اعلام کرد و بعد از آن نیز مساله کمپ دیوید پیش آمد.

انقلاب ایران مهمترین تحول ضداسرائیلی بود

 نقش انقلاب اسلامی بر تحولات فلسطین را چگونه ارزیابی می کنید؟

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران اوضاع تغییر کرد. انقلاب اسلامی یکی از اشکال پیروزی امت ها بر شاه، استکبار و اسرائیل بود. این مهمترین تحول بر ضد اسرائیل در منطقه بود.

خبرگزاری دفاع مقدس: اثرگذاری انتفاضه را بر موضوع فلسطین و مواضع چند سال گذشته تلاویو چگونه ارزیابی می کنید؟

ابوشریف: انتفاضه مردم فلسطین بزرگترین نبرد بود که اسرائیل وارد آن شد. در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه، نظامیان صهیونیستیی در قالب یگانهای رزمی فعالیت می کردند. انتفاضه دوم مردم فلسطین 7 سال طول کشید ولی مردم در حالی از انتفاضه اول خارج شدند که هیچ امکاناتی نداشتند. سلاح حقیقی آنها مقاومت بود. سلاح مادی که در دست داشتند در برابر تجهیزات نظامی دشمن بسیار ساده و ابتدایی بود. حتی در سال 2000 هم هیچ امکانات و تجهیزاتی نداشتند ولی توانستند معادله قدرت رژیم صهیونیستی را برهم زنند. تعداد کشته شده های اسرائیل برابر با تعداد فلسطینیها بود و فقط 22 روز نبود. بلکه انتفاضه های مردم فلسطین از قویترین مقاومتهای مردمی بوده و هست.

این یک مساله بی نظیری است که ویژه ملت فلسطین است. سالها از سرکوب و کشتار مردم فلسطین می گذرد. حتی جنگ 22 روزه غزه هم جنگ نادری بود. ملت فلسطین همیشه مقاومت و پایداری کرده اما مکر و نیرنگ رهبران سیاسی نیز همیشه وجود داشته است. مشکل ما همیشه بخاطر رهبران سیاسی بوده است. ما ملت بی نظیری داریم که پایداری می کند اما در همین حال رهبران سیاسی مشغول مذاکرات و شکست دادن تلاشهای ملت بوده اند.

نیمی از فلسطینی ها در زندان های اسرائیل اسیر هستند

خبرگزاری دفاع مقدس: هدف اسرائیل از ترور رهبران برجسته فلسطینی چیست؟ آیا آماری از شهدا و دستگیر شدگان فلسطینی در اختیار دارید؟

ابوشریف: ترور و هدف قرار دادن رهبران فلسطینی مساله جدیدی نیست و اسرائیل به خوبی می داند تا زمانیکه رهبران فلسطینی باشند در شرایط سختی به سر خواهد برد. مثلا جنبش جهاد اسلامی رهبران منحصر به فردی دارد که اسرائیل اکثر آنها را ترور کرده است.

اسرائیل به خوبی می داند که این رهبران که سازمان دهی نیروها و برنامه ریزی مقاومت را بر عهده دارند برای موجودیت این رژیم بسیار خطرناک هستند. در طول این سالها بسیاری از شخصیتها و رهبران فلسطینی از جمله رهبران جهاد اسلامی به شهادت رسیده اند. زیرا اسرائیل به خوبی به نقش مهم آنها آگاهی دارد و می داند که جبران و جایگزینی رهبر به راحتی انجام نمی گیرد. ممکن است این ترورها حرکت مقاومت را آرام تر کرده و پیروزی را به تاخیر بیندازد اما هیچگاه مقاومت را متوقف نخواهد کرد. ولی آنچه که روشن است اسرائیل هیچگاه از ترور رهبران و جوان های فعال و مومن و مبارز دست برنخواهد داشت و این بخشی دیگر از نبرد و درگیری ما با اسرائیل است.

هواپیماهای نظامی اسرائیل همه روزه بر فراز آسمان غزه و کر انه باختری پرواز می کنند.از زمین و هوا  همه چیز را رصد می کنند حتی شبکه تلفن و مخابرات را به کلی مورد شنود قرار می دهند. در واقع شما در شرایط مستقلی زندگی نمی کنید و از طرفی دیگر جغرافیای مشخص و مستقلی مانند سودان، عراق و سایر کشورها ندارید. تاکنون بیش از نیم ملیون فلسطینی بازداشت شده اند که این عدد بسیار بالایی است. یعنی  حدود 50 درصد از فلسطینی ها در زندانهای رژیم صهیونیستی بازداشت و اسیر شده اند.

موضوع بازداشت و اسارت همه روزه در حال اتفاق افتادن است، به ویژه در کرانه باختری  روزانه حدود 10 تا 20 فلسطینی بازداشت می شوند که این در زمانهای عادی است. اما هنگامی که فلسطینیها اقدامات و فعالیتهای خاصی انجام می دهند مثلا در زمان انتفاضه به مراتب این تعداد بیشتر هم می شوند.

به مجرد اینکه فردی یک فعالیت سیاسی انجام دهد بازداشت می شود. اسرائیل می گوید زندانی های امنیتی اما ما می گوییم زندانی های سیاسی. تروریست کمترین عنوانی است که می شود بر روی این دشمن جنایتکار گذاشت.

جامعه اسرائیل از لحاظ روحی و روانی جامعه ضعیفی است

خبرگزاری دفاع مقدس: بزرگترین تفاوت ملت فلسطین و ساکنان صهیونیست را در چه می دانید؟

ابوشریف: مقاومت تلاش می کند که شکلی از اشکال تعادل را برخود گیرد اما همیشه امکانات و توان نظامی اسرائیل قویتر و بزرگتر از ما بوده است. ملت فلسطین ملتی مقاوم اما جامعه اسرائیل از نظر روحی و روانی جامعه ضعیفی است. فقط کافی است یک بمب ساده  و ابتدایی در تلاویو منفجر شود کل شهر و زندگی تعطیل می شود. اسرائیل برای حفظ روحیه آنها تلاشهای زیادی می کند زیرا شهرک نشینان صهیونیست اگر به لحاظ روحی دچار مشکل شوند رژیم صهیونیستی دچار آسیب و خسارات اقتصادی جدی خواهد شد.

ما هم بشر هستیم اما فقط نیروی ایمان است که این روحیات مقاوم را ایجاد کرده است. ایمان به وطن و سرزمین و حق شرایط را متفاوت می کند. مردم فلسطین با وجود همه مشکلات و جنایتها همچنان روحیه خود را حفظ کرده و ایستادگی می کنند و به راه و هدف خود ایمان دارند. هر هجومی که به سرزمین های ما شود آماده دفاع از مردم و کشورمان خواهیم بود.

ما همیشه نصر و پیروزی را از خداوند می خواهیم و امکانات و توان مادی ملاک و معیار ما نیست و با چیزی برابری نمی کند. اگر انواع اسلحه و تجهیزات نظامی پیشرفته ای داشته باشد و وجب به وجب نوار غزه را می شناسد ولی با همه این تفاصیل هیچ کاری نمی تواند بکند. ما همیشه با وجود امکانات ضعیف مادی که داریم اما آماده دفاع و مقابله با رژیم صهیونیستی هستیم. در حال حاضر جابجایی و انتقال اسلحه امری است بسیار سخت. اما ما این کار را انجام می دهیم و ممکن است در همین راستا خطرهای زیادی را تحمل کنیم.

مشکل اسرائیل با ایران ربطی به پرونده هسته ای ندارد

خبرگزاری دفاع مقدس: اثر روز قدس و مقاومت مردم و دولت ایران در مقابل با زیاده خواهی رژیم صهیونیستی چیست؟

ابوشریف: روز قدس همیشه مهم است. امام خمینی از همان ابتدا آگاه به مسائل جهان اسلام بودند و ایشان مساله فلسطین را در راس همه اولویتهای ملتهای اسلامی  قرار داد. اسرائیل با ایران مبارزه می کند نه بخاطر اینکه ایران دارای انرژی هسته ای است برای اینکه اگر ایران قدرتمند شود معادله قدرت به ضرراسرائیل تغییر می کند.

آمریکا به خاطر منافع اسرائیل  با برنامه هسته ای ایران مخالفت می کند. چون اسرائیل به هیچ حکومتی در منطقه اجازه قدرت یافتن را نمی دهد. مطابق با آمریکا تز آمریکا تا زمانی که اسرائیل در منطقه حضور دارد انقلاب و قیام علیه اسرائیل در همه کشورهای منطقه ممنوع است. اسرائیل این دشمن کاشته شده در پیکره امت اسلامی به دنبال تعادل و برابری با هیچ دولتی نیست و هدف اسرائیل و هم پیمانانش سیطره این رژیم بر تمام منطقه است. قیام و خیزش ملت ها خطر مهمی برای رژیم صهیونیستی محسوب می شود.

خطر و دشمن حقیقی منطقه، رژیم صهیونیستی است. هرجا که اختلافی وجود داشته باشد و منجر به ادامه پیدا کردن و وخیم شدن اوضاع شود قطعا رژیم اشغالگر قدس سرچشمه و منبع دشمنی است. این نظریه امام خمینی است که می گوید تنها دشمن همه ما اسرائیل است.

قدس باید در قلب و روح همه مسلمانان قرار بگیرد

روز قدس روز بسیار مهم و سرنوشت سازی است. روز قدس یک محرک همیشگی است. روز قدس فقط به معنای جمعه آخر ماه رمضان نیست که تمام شود و بعد فراموشش کنیم. روز نمادینی است که همیشه مساله قدس و فلسطین را در یاد داشته باشیم و باید در راس همه امور و اولویتهای همه قرار گیرد. باید همه اختلافات  و درگیریهای داخلی در همه کشورهای اسلامی را کنار بگذاریم و به این نکته توجه داشته باشیم که بزرگترین و تنها دشمن همه ما رژیم صهیونیستی است.

امیدواریم که همه مردم در راهپیمایی روز قدس شرکت کنند و قدس در قلب و روح و قلب و اندیشه همه مسلمانان باشد. ما بدون شک مطمئن هستیم و یقین داریم که مقاومت درمسیر درست خود حرکت می کند و ملت زمام امور را به دست می گیرد. ما ملت فلسطین را به وحدت دعوت می کنیم. که این یک اصل مهمی است. وحدت در برنامه های سیاسی و همه برنامه ها.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار