سلیمی نمین در گفت و گو با خبرگزاری دفاع مقدس:

آمریکا با اختلاف افکنی در کشور های اسلامی به دنبال تقویت رژیم صهیونیستی است

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایران با اشاره به اختلافات در جهان اسلام گفت: در سالیان گذشته غرب به دنبال ایجاد اختلاف در جهان اسلام بوده است و از این رهگذر تقویت رژیم غاصب صهیونیستی بیشترین نفع را برده است.
کد خبر: ۱۶۷۹
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۸ - 02August 2013

آمریکا با اختلاف افکنی در کشور های اسلامی به دنبال تقویت رژیم صهیونیستی است

عباس سلیمی نمین رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخدر گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس اعلام روز قدس از سوی رهبر کبیر انقلاب را یک شاخص دانست و اظهار داشت: روز قدس نگاه جمهوری اسلامی به جهان اسلام را نشان می دهد که تنها به تشیع محدود نیست.

سلیمی نمین افزود: جمهوری اسلامی برای گسترش این نگاه و نشان دادن اهمیت سرنوشت امت اسلامی هزینه های بسیاری را پرداخت نموده است.

وی در خصوص تلاش عده ای برای محدود جلوه دادن این نگاه، تصریح کرد: این عده تلاش کردند در ارتباطات ما با جهان اسلام خدشه وارد نمایند، اما این شاخص نگاه ما در مرحله اول به آزادی بشریت و در مرحله دوم بحث جهان اسلام را نشان می دهد.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایرانتاکید کرد:آزادگی، حرمت و شان جهان اسلام برای ما بسیار با اهمیت است و روز قدس ارتباطاتی که برای جهان اسلام ضروری است را تعریف می نماید.

وی در خصوص دیپلماسی کشور ما در این باره، گفت: متاسفانه تاکنون دیلماسی ما با کاستی مواجه بوده است و  نتوانسته است  آن نگاه بلند و افق وسیع را در جهان اسلام را ترسیم نماید.

سلیمی نمین ادامه داد: دیپلماسی ما اجازه داده است بدخواهان جهان اسلام در صدد ایجاد اختلاف و چند دستگی بین جهان اسلام بر بیایند و توفیقاتی را نیز در این زمینه کسب نموده اند که می توانستیم با قدرت ترفندهای این گروه ها را خنثی نماییم.

وی با اشاره به تلاش غربی ها برای محدود جلوه دادن ایران به تشیع، تصریح کرد: غرب سعی کرده است  تشیع و اهل تسنن را مخالف یکدیگر جلوه بدهد و ما نه در داخل و نه در خارج، نتوانسته ایم این موضوع را متوقف نماییم. در خارج از کشور باید دیپلماسی قوی ما عمل می کرد و در داخل هم باید حوزه ها و دانشگاه ها ضرورت دشمن شناسی را برای آحاد مردم تشریح می کردند.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایرانضمن بیان ضرورت وحدت در جهان اسلام، افزود: تا کنون نتوانسته ایم به این وحدت که هدف بنیانگذار جمهوری اسلامی بوده است دست پیدا کنیم.

وی در خصوص تقویت خط سازش در منطقه، ادامه داد: عواملی در منطقه وجود دارند که ارتباطات تعریف شده ای با غرب داشته که این افراد خودباخته، آلوده و مرعوب غرب هستند که آلودگی، برخی سیاست ها را به آنها دیکته می کند؛ یعنی این افراد آنچنان در آلودگی غرق هستند که نمی توانند حریت خود را حفظ کنند.

سلیمی نمین با اشاره مذاکرات اخیر اسرائیل و این افزاد خودباخته، تاکید کرد: در آستانه روز قدس و اوج گیری اختلاف در جهان اسلام، غرب توانست اختلافاتی در مصر، سوریه، تونس و ترکیه ایجاد نماید و گام بلندی در جهت تضعیف امم اسلامی بردارد.

رییس دفتر مطالعات و تدوین تاریخ ایرانهدف غرب از ایجاد این اختلافات را ایجاد تسهیلات برای رژیم صهیونیستی دانست و تصریح کرد: غرب تمام توان خود را برای تقویت اسرائیل به میدان آورده است و هرگاه جهان اسلام با اختلاف و ضعف مواجه باشد، شرایط مناسب برای تقویت اسرائیل ایجاد خواهد شد.

وی در پایان دور جدید مذاکرات در این باره را سست ارزیابی کرد و اظهار داشت: هیچ مذاکره ای بدون عقب نشینی اسرائیل ممکن نخواهد بود و در مذاکرات گذشته این تجربه برای ما مشخص شده است که جایگاه اسرائیل تقویت شده و هیچ امتیازی حتی به عناصر خودفروخته و سازشکار فلسطینی داده نشده است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار