شکست حصر سوسنگرد؛ حماسه‌ای بزرگ/ 13

بازدید رزمندگان عملیات شکست حصر سوسنگرد از یادمان شهدای جهاد عشایر عرب/ «یل هاوی الجنه امشی ابیانه»

«یل هاوی الجنه امشی ابیانه» شعار شهدای عرب خوزستان بود که با زمزمه‌ آن به مقابله با دشمن رفتند. به این معنی که «ای کسی که طالب بهشت هستی در این جهاد همراه ما شو.»
کد خبر: ۳۳۸۵۸
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۱ - 17November 2014

بازدید رزمندگان عملیات شکست حصر سوسنگرد از یادمان شهدای جهاد عشایر عرب/ «یل هاوی الجنه امشی ابیانه»

به گزارش خبرنگار اعزامی حماسه و جهاد دفاع پرس به خوزستان، رزمندگان و خانواده شهدای سوسنگرد در سراسر کشور که به استان خوزستان عازم شدهاند از یادمان شهدای جهاد عشایر عرب خوزستان بازدید کردند.

کمی بعد از اهواز به سمت حمیدیه تابلوی بزرگ سبز رنگی محل یادمان جهاد عشایر عرب خوزستان را نشان میدهد. ابتدای مسیر یادمان، اتوبوس حامل کاروان رزمندگان جبهه سوسنگرد وارد روستا میشود و پس از روستا محل یادمان شهدای عشایر عرب نمایان میشود.

محوطه مربع شکل که چهار طرف آن با سازه آجری کنگرهای شکل احاطه شده است و یادآور گذشتهای افتخارآمیز از دفاع عشایر عرب خوزستان در مقابل قوای انگلیس است درست وسط این محوطه بزرگ یادمانی با طرح لاله نشان از استقامت شهدای این خطه است.

گوشه ای دیگر تعدادی از مزار شهدای عشایر با سنگ های یک دست مشکی که روی آن جمله عربی «یل هاوی الجنه امشی ابیانه» خودنمایی میکند. جمله ای که شعار شهدای عرب خوزستان با زمزمهی آن به مقابله با دشمن رفتهاند به این معنی که «ای کسی که طالب بهشت هستی در این جهاد هم راه ما شو».

در سال 1293 در کشاکش جنگ جهانی اول قوای انگلیسی به ایران حمله و به تدریج همه خوزستان را اشغال کردند. تنها مقاومتی که در برابر متجاوزین انگلیسی صورت گرفت مقاومت اسلامی جهاد عشایر عرب خوزستان بود. آنان وقتی فتوای مرجعیت دینی، آیت الله سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی را شنیدند به راهنمایی روحانیت و فرماندهان سران عشایر لبیک گفتند و حماسه جاودانهای را در اسفندماه سال 1293 آفریدند.

یادمان شهدای جهاد عشایر عرب خوزستان پس از انقلاب و به دستور مستقیم مقام معظم رهبری در بازدیدی که از این منطقه داشتند احداث شد و با احیای آن در سال 91 از جمله یادمان های اصلی، پربازدید و برگزیده شناخته شد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار