شکست حصر سوسنگرد؛ حماسه‌ای بزرگ/ 35

گزارش شهید کریمی از قصور بنی‌صدر برای آزادسازی سوسنگرد/ سوسنگرد آزاد نشود مطالب را به اطلاع علما خواهم رساند + سند

چنانچه مسئله از طرف بنی صدر در آزاد سازی سوسنگرد به این صورت عمل شود مطالب را به اطلاع تمام فرماندهان سپاه ایران و علما خواهم رساند.
کد خبر: ۳۳۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۳ - ۱۴:۰۹ - 19November 2014

گزارش شهید کریمی از قصور بنی‌صدر برای آزادسازی سوسنگرد/ سوسنگرد آزاد نشود مطالب را به اطلاع علما خواهم رساند + سند

به گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع مقدس، دشمن پس از شکست در حرکت سریع خود به سمت اهواز؛ تصمیم به حمله مجدد در محور اهواز می گیرد و برای این منظور، شکستن مقاومت مدافعین سوسنگرد و تصرف این شهر را پیگیری می کند.

اواخر آبان 1359؛ سوسنگرد در شرف سقوط قرار می گیرد. توان تسلیحاتی و لجستیکی پاسداران حاضر در شهر رو به اتمام می رود. مقامات نظامی بلند پایه، طی جلسه ای با ارتش تصویب می کنند که لشکر 92 زرهی با هماهنگی سپاه خط محاصره را بشکنند. اما در آخرین ساعات خبر می رسد که ارتش به دستور بنی صدر از انجام این ماموریت سر باز می زند.

این سند، دستخط داود کریمی، مسئول عملیات سپاه خوزستان است که گزارش آن جلسه و وضعیت خطرناک سوسنگرد را در تاریخ 26/ 8/ 1359 تشریح می کند.

متن سند:

 در ساعت6-4 بعدازظهر در ستاد جنگ لشگر 92 زرهی با حضور آقای خامنهای - تیمسار ظهیر نژاد تیمسار فلاحی – سرهنگ قاسمی فرمانده لشگر 92 زرهی و سرهنگ سلیمی معاون دکتر چمران - فرمانده عملیات سپاه خوزستان داود کریمی –و مسئولین ارکان لشگر و سپاه جهت شکستن محاصره سوسنگرد تصویب شد که تیپ 3 و 2 و 148 با هماهنگی سپاه خط محاصره را شکسته و اطراف شهر را پاکسازی کند. در این طرح نیروهای دکتر چمران و بسیج تامین راه تدارکاتی و حفاظت عقب و پهلو جبهه را بعهده خواهند داشت.

در ساعت 12 شب طی تماس تلفنی با برادر غرضی استاندار خوزستان مطلع شدم که به دستور رئیس جمهور از حرکت تیپ 2 جلوگیری شد و به عنوان شرکت تیپ مذکور در شکستن محاصره آبادان نمیبایستی تیپ شرکت کند با توجه به کمبود نیروی ارتش در مقابله با دولت مزدور عراق حذف نیروی مذکور تمامی ارتش و سپاه را ضربه وارد میکند و با توجه به قتل عام روز گذشته از سپاه و مردم و ارتش و سهلانگاری مسئولین تلفنی با آقای خامنهای موفق به تماس با ایشان شدم و نسبت به حذف تیپ 2 از شرکت در عملیات شدیداً اعتراض نمودم و اظهار داشتم چنانچه مسئله از طرف بنی صدر به این صورت عمل شود مطالب را به اطلاع تمام فرماندهان سپاه ایران و علما خواهم رساند و آقای بنی صدر با این وضع حتی نماز جمعه طهران را  متلاشی و خط امام را از بین خواهد برد و آقای رئیس جمهور و دکتر چمران با بنی صدر و ظهیر نژاد صحبت کردند و مسئله منتفی شد.

و نیز با سرهنگ قاسمی فرمانده لشگر صحبت کردم و ایشان طی تماس تلفنی با ظهیر نژاد (به زبان ترکی) مسئله را این طور به من جواب داد که ظهیر نژاد میگوید با رئیس جمهور صحبت شد که اگر تیپ 2 لازم باشد استفاده شود؟! و مسئله منتفی شده است. لشگر میبایستی طرح تصویب شده را اجرا کند با توجه به تخصص فلاحی و ظهیر نژاد که خود ظهیر نژاد طراح عملیات مذکور بود (نامفهوم) و بنی صدر متخصص نظامی نیست چنین تصمیم گیریها برای ما بسیار مورد سئوال و قابل پیگیری است.

اسامی: داود کریمی، قاسم علی ظهیر نژاد، ولی الله فلاحی، غلامرضا قاسمی، مصطفی چمران

انتهای پیام/

منبع: مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار