شکست حصر سوسنگرد؛ حماسه‌ای بزرگ/ 10

سوسنگرد همچنان به مقاومت و ایستادگی جوانانش می‌بالد

اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان سمنان به‌مناسبت گرامیداشت شکست حصر سوسنگرد اطلاعیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: سوسنگرد همچنان به مقاومت و ایستادگی جوانانش می‌بالد.
کد خبر: ۳۳۷۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۴ - 16November 2014

سوسنگرد همچنان به مقاومت و ایستادگی جوانانش می‌بالد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از سمنان، اداره کل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان سمنان بهمناسبت سالروز حماسه شکست حصر سوسنگرد اطلاعیهای صادر کرد که در ادامه آمده است:

در زمان جنگ ارتش عراق ۳ بار برای تصرف سوسنگرد تلاش کرد که با مقاومت شدید مردم مواجه گردید ولی در حمله سوم شهر در محاصره ارتش عراق قرار گرفت. طی حمله عراق بستان به طور کامل سقوط کرد و عراقیها از شمال و غرب وارد شهر شدند. آنها با پیشروی در محور بستان – سوسنگرد این شهر را از سمت غرب مورد تهدید قرار دادند. علاوه بر این عراقیها در جنوب کرخه وارد ایران شده و در این محور رو به شمال پیشروی کرده و به کرانه جنوبی کرخه کور رسیده بودند.

دشمن پس از شکستن مقاومت مدافعان اندک ( پاسدار و ژاندارم ) در ۶ مهر ماه سوسنگرد را اشغال کرد. چهار روز بعد یعنی در ۱۰/۷/۱۳۵۹ رزمندگانی از سپاه اهواز به فرماندهی "علی غیوراصلی" شهر را آزاد کردند وخائنین را به سزای خویش رساندند. پیشروی دشمن به سوی اهواز ادامه یافت تا این که پاسداران اهواز، شب هنگام ۹/۷/۱۳۵۹ با شبیخون به دشمن قوای ارتش عراق را مجبور به فرار کردند و با همکاری هوانیروز و دیگر نیروهای ارتش تعقیب دشمن ادامه یافت، طوری که در ۱۰/۷/۱۳۵۹ سوسنگرد آزاد شد.

عراق حملات مجدد خود را از ۱۷/۷/۱۳۵۹ آغاز و در ۲۱/۷/۱۳۵۹ بستان را اشغال و در ۲۴/۸/۱۳۵۹ سوسنگرد را از سه طرف محاصره کرد و وارد آن شد لیکن ۲۰۰ رزمنده مدافع شهر با مقاومت خود مانع سقوط شهر شدند. ۲ روز بعد در ۲۶/۸/۱۳۵۹ رزمندگان ارتش، سپاه و ستاد جنگ های نامنظم (گروه شهید چمران) به کمک محاصره شدگان آمدند، و بار دیگر شهر را آزاد کردند.

آری مهرماه 1359 سوسنگرد شاهد مقاومت و سلحشوری بی نظیر جوانانی بود که در ستاد جنگ های نامنظم حماسه آفریدند. شهید دکتر مصطفی چمران به عنوان مغز متفکر و نیروی محرکه مقاومت و در رأس مجاهدان مقام معظم رهبری، حضرت آیت ا... خامنه ای که نقش بارز، ممتاز و برجسته ای ایفا نمودند، با فرماندهی و هدایت خود، محاصره سوسنگرد را شکستند. دلاور مردان سپاه، غیور مردان ارتش، سنگرسازان بی سنگر جهاد در این عملیات با همدلی، وحدت و برادری و مقاومت جانانه خود در خلق یکی از باشکوه ترین حماسه های هشت سال دفاع مقدس درخشیدند و با اتکال به پروردگار متعال سوسنگرد را در تاریخ 26 آبان سال 1359 از زیر یوغ استکبار و کفر آزاد نمودند و بدین وسیله حصر سوسنگرد شکسته شد.

از آن حماسه بی بدیل 34 سال می گذرد و سوسنگرد همچنان به مقاومت و ایستادگی جوانانش می بالد. آن پایداری و استقامت نقطه عطف و سرمشقی برای تمامی ملل آزاده و غیور شد، کما اینکه در هشت سال تجاوز رژیم بعث عراق، ملت پایدار ایران اسلامی ذره ای از حقوق اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و نظامی خود کوتاه نیامد و تنها و تنها با اتکا به خداوند و توسل به ائمه اطهار (علیهم السلام) در مقابل دنیا پایداری کرد که حاصل آن مقاومت عزت، سرافرازی، سربلندی و احترام جهان برای ملت ایران شد. 

یاد و خاطره شهدای گلگون کفن انقلاب و هشت سال دفاع مقدس به ویژه 70 شهید گرانقدر استان سمنان که طی سالیان سال در منطقه مقدس سوسنگرد به فیض عظمای شهادت رسیدند گرامی می داریم و به ارواح مطهر و مقدس آن بزرگواران علی الخصوص شهیدان شاخص: حاج ابراهیم رجب بیگی، هاشم ساجدی و حاج غلامحسین بسطامی درود و صلوات می فرستیم.

 

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار