سردار احمدی مقدم

سطح سلامت کارکنان ناجا الگوی دیگر سازمان ها باشد

فرمانده نیروی انتظامی با اشاره به اینکه در حال حاضر دو سوم افراد واجد الشرایط به خدمت سربازی اعزام می شوند، گفت: سربازان باید با توجه به دو سال حضور در دوره خدمت، آموزش هایی در خصوص سلامت و الگوی تغذیه صحیح را فرا بگیرند تا پس از بازگشت سفیر سلامت باشند.
کد خبر: ۱۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۲ - 23January 2014

سطح سلامت کارکنان ناجا الگوی دیگر سازمان ها باشد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، سردار دکتر"اسماعیل احمدی مقدم" فرمانده نیروی انتظامی در بیستمین همایش سراسری مدیران بهداشت و درمان ناجا، یکی از حوزههای خدمت رسانی نیروی انتظامی را حوزه بهداشت و درمان عنوان کرد و گفت: هم اکنون حدود ۲ میلیون نفر یعنی ۲ درصد جمعیت کل کشور تحت پوشش مراکز درمانی ناجا هستند، که یک سوم خدمات بگیران از این مراکز خارج از مجموعه نیروهای مسلح قرار دارند.

وی با بیان اینکه مفهوم درمان و بهداشت به معنای خدمت شبانه روزی و مقابله با آسیبهای جسمی و روحی است، اظهار داشت: ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی که به ظاهر نرمترین و راحتترین ماموریت را در ناجا برعهده دارند، با مشکلات و آسیبهای فراوانی از جمله آلودگی هوا و آلودگی صوتی، ایستادنهای مکرر و فشار و استرسهای شغلی بسیاری روبرو هستند.
 
احمدی مقدم با اشاره به آماری مبنی برافزایش مرگ و میرها در سنین میانسالی و جوانی،  گفت: چند سال پیش هشداری برای افزایش فشارها و آسیبهای شغلی اعلام شد و نیروی انتظامی به همین منظور شرایطی برای کاهش فشارهای روانی کارکنان فراهم کرد که راه اندازی مراکز رفاهی یکی از این اقدامات بود تا استرس و فشارهای ناشی از فعالیتهای کارکنان کاسته شود.
 
وی ضمن مهم توصیف کردن حوزه سلامت در ناجا گفت: در گذشته تنها به سلامت جسمی توجه میشد و این موضوع در دیگر نقاط دنیا نیز وجود داشت. امروز سلامت علاوه بر حوزههای جسمانی، توجه به روح و روان کارکنان را نیز در بر میگیرد.
 
فرمانده ناجا با بیان اینکه نباید حوزه سلامت به مراکز درمانی و بیمارستانی محدود شود، از مدیران بهداشت و درمان ناجا خواست تا ایستگاه کاری خود را از پادگانها به خانوادهها منتقل و الگوی صحیح تغذیه را در خانواده کارکنان ناجا مدیریت کنند.
 
وی با بیان اینکه وجود کارکنان بیمار در یک سازمان نشانگر آن است که آن سازمان از فرهنگ خوبی برخوردار نیست، خاطرنشان کرد: ارتقاء سطح سلامت کارکنان ناجا میتواند برای دیگر سازمانها نیز الگوباشد.
 
احمدی مقدم با اشاره به افزایش سطح آگاهی مردم در خصوص سلامت و صرف هزینه در این رابطه گفت: در حال حاضر دو سوم افراد واجد الشرایط به خدمت سربازی اعزام میشوند و سربازان باید با توجه به دو سال حضور در دوره خدمت، آموزشهایی در خصوص سلامت و الگوی تغذیه صحیح را فرابگیرند تا پس از بازگشت سفیر سلامت باشند.
 
وی از طرح امام رضا(ع) که به برکت نام ایشان در نیروهای مسلح، سفیر خیر شده است نام برد و افزود: با توجه به اجرای این طرح گامهای خوبی در این راستا در نیروی انتظامی برداشته شده است.

فرمانده ناجا رعایت الگوی دینی در بحث سلامت را یکی از عوامل حفظ تندرستی برشمرد و افزود: در حال حاضر مراجع و علمای دینی ما با رعایت الگوهای سلامت، از صحت و عافیت برخوردارند اما عدم رعایت این الگو از سوی مردم موجب شده تا آنها از میانسالی به بعد دچار بیماریهایی نظیر آلزایمر، ناراحتیهای قلبی و عروقی و... مبتلا شوند.

وی تصریح کرد: در گذشته امید به زندگی مردم ما ۵۷ سال بود اما اکنون به علت ارتقاء بهداشت این عدد به ۷۳ سال رسیده که در کشورهای توسعه یافته ۸۲ سال است؛ با ارتقاء امید به زندگی هزینههای درمان و بهداشت نیز رشد پیدا میکند.
 
احمدی مقدم با بیان اینکه در بخش درمان، توسعه مراکز در مانی نیز باید با سرعت مطلوب ادامه یابد، بر ارتقا کیفی این مراکز به تجهیزات و استانداردهای جدید تاکید کرد و گفت: به اعتقاد من هنوز این مراکز در شأن کارکنان و خانوادههای آنان نیست.

وی تصریح کرد: بیمارستانهای مرفه، مجلل و مجهز با کادر پزشکی قوی و درجه یک و سیستم پرستاری و دارویی در دسترس موجب ارتقاء منزلت کارکنان ناجا و از سویی دیگر باعث تغییر دیدگاه افراد به سازمان نیروی انتظامی میشود.

مقام ارشد انتظامی افزایش هزینههای درمانی و عدم پوشش آن توسط بیمهها متناسب با هزینهها را یک اتفاق نامطلوب در کشور دانست و گفت: اکنون ۷۰ درصد هزینههای درمانی از سوی مردم پرداخت میشود و ۳۰ درصد آن از سوی بیمهها اما درناجا و دیگر نیروهای مسلح این موضوع برعکس است؛ باید تلاش کنیم به سمتی برویم که این پوشش بیمهای را افزایش داده و اجازه ندهیم حتی وضع موجود نیز تنزل پیدا کند بلکه باید هرسال یک یا دو درصد این رقم افزایش یابد تا درمان دغدغه کارکنان نباشد.

وی به وضعیت جانبازان و مشکلات عدیده آنها و میانگین ۴۰ میلیونی هزینه رفع مشکلات آنان از سوی ناجا اشاره کرد و گفت: تعداد قابل توجهی از مشکلات جانبازان عزیز مرتفع شده هرچند به درمان کامل نرسیدند اما زندگی برای آنان و خانوادههایشان تاحدی سهل ترگردیده اما باید بتوانیم مشکلات آنان را با برنامه ریزی، بیشتر مرتفع نماییم.

سردار مقدم تصریح کرد: قرار بود شبکه بیمارستانی ناجا تا پایان برنامه پنجم که در افق چشم انداز ۱۴۰۴ دیده شده، تکمیل شود که بحمدالله این موضوع تا به امروز تمام شده و ما به این هدف زودتر از برنامه رسیدهایم.

وی به رفع مشکلات مراکز درمانی و کلینیکهای ناجا از لحاظ تجهیزات تاکید و ارتقای علمی کارکنان ناجا را یکی از برنامههای مهم سازمان برشمرد و گفت: ظرفیت علمی و فنی در بهداری ناجا در حد مطلوب است اما باید بدنبال افزایش این ظرفیتها نیز باشیم؛ باید از لحاظ دانش و فناوریهای جدید خود را به روز نگه داشته و از قافله پیشرفت بشری عقب نمانیم.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار