یاداشت اختصاصی؛

مبارزه در چند جبهه/ گرمای هوا و سنگرهای مثلثی اسرائیلی بزرگترین موانع

از امدادها و عنایات غیبی در این معرکه می توان به وزش طوفان شدید و موسمی معروف به بادهای سرخ و سیاه که موجب استتار و دید بسیار کم دشمن در این نبرد بزرگ گردید، اشاره نمود که فواید زیادی برای رزمندگان اسلام به دنبال داشت.
کد خبر: ۱۱۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۲ - 14July 2013

مبارزه در چند جبهه/ گرمای هوا و سنگرهای مثلثی اسرائیلی بزرگترین موانع

محمد باقر نیکخواه بهرامی یکی از رزمندگان جنگ تحمیلی در یادداشتی اختصاصی برای خبرگزاری دفاع مقدس به بررسی ابعاد مختلف عملیات رمضان پرداخته است. در این یادداشت می خوانید: 23 تیرماه یادآور عملیاتی است بزرگ به وسعت 1600 کیلومتر مربع در جبهه های جنوب در شرق بصره که در 5 مرحله به مدت 2 هفته به طول انجامید.

در این عملیات که به فاصله کمتر از 2 ماه پس از آزاد سازی خرمشهر همیشه قهرمان صورت گرفت، رزمنگان سلحشور ایران اسلامی در ماه مبارک رمضان با یورش دلیرانه به مواضع دشمن که در سراسر آن با موانع سخت و پیچیده اعم از انواع مین ها و بشکه های فوگاز انفجاری و آتش زا، سیم خاردارهای متعدد، کانال های عریض و عمیق 3*2 و4*2 و مهمتر از همه خاکریزهای متعدد و متواتر موسوم به مثلثی همانند خط نفوذ ناپذیر "بارلو" در آخرین نبرد اعراب با اسرائیل مواجه شدند که امکان عبور از این همه موانع عدیده، سخت و بعضأ ناممکن می نمود، توانستند خاکریز ها و کانال های اول، دوم، سوم را در نوردیده و خود را به دروازه های بصره برسانند؛ به نحوی که پایه های حکومت بعثی عراق را به لرزه در آورند.

صدام و رژیم تا بن دندان مسلح بعث عراق که از سوی بیش از 36 کشور جهان از نظر عده حمایت و پشتیبانی می شد، سراسیمه در کنار این همه موانع و مواضع با بکارگیری توان زرهی از جمله تانک و نفربر و توان ماشین جنگی مکانیزه و با صدها سورتی پرواز انواع هواپیما های بمب افکن سنگین و به کار گیری  صدها قبضه توپخانه و ادوات سنگین به مقابله با رزمندگان اسلام پرداخت.

گرمای طاقت فرسای بالای 50 درجه خوزستان در کنار گرمای حاصل از انهدام و به آتش کشیدن صدها تانک و نفربر و خودروهای مکانیزه، صحنه را تبدیل به یک میدان نبرد تمام عیار آتش و دود نموده و کار پیشروی و تثبیت مواضع را بسیار سخت و ناممکن ساخته بود.

به رغم همه این موانع غیر قابل باور و پیچیده و گرمای حاصل از انفجار و سوختن ماشین جنگی دشمن و گرمای بی نظیر هوا، رزمندگان اسلام تا تاریخ 7 مرداد به رزم بی امان خویش ادامه داده و ضربات جبران ناپذیری را بر یگان های زرهی (3 لشگر)، مکانیزه (1 لشکر)، پیاده (1 لشکر) و چندین تیپ مستقل پیاده، زرهی و مکانیزه وارد آوردند و با به اسارت گرفتن 1315 نفر و کشته و زخمی نمودن 7400 نفر و انهدام 1097 دستگاه تانک و نفربر و چند صد دستگاه خودروهای نظامی و مهندسی و ساقط کردن 5 فروند هواپیما و تعداد زیادی از توپخانه و انواع سلاح های سنگین و نیمه سنگین و سبک، ضریب کاری و فلج کننده ای رابر پیکر دشمن وارد نمودند.

ظفرمندان پرتوان اسلامی همچنین توانستند بیش از 100 دستگاه تانک و نفربر، ده ها دستگاه خودروهای نظامی و ادوات مهندسی و تعداد زیادی انواع سلاح های نیمه سنگین را به غنیمت خویش در آورده و با حفظ منطقه عمومی زید در خاک عراق به خاکریزهای تصرفی پاسگاه زید عراق تغییر موضع و عقب نشینی نمودند.

از امدادها و عنایات غیبی در این معرکه می توان به وزش طوفان شدید و موسمی معروف به بادهای سرخ و سیاه که موجب استتار و دید بسیار کم دشمن در این نبرد بزرگ گردید، اشاره نمود که فواید زیادی برای رزمندگان اسلام به دنبال داشت.

در ماه ضیافت الهی، رمضان المبارک، یادی از شهدای گرانقدر دفاع مقدس بویژه شهدای عملیات رمضان نموده و درود بی پایان خود را نثار روح و روان مطحرشان می نماییم.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار