امیر دربندی:

در عملیات رمضان تکلیفمان را ادا کردیم/ فرمان امام باعث فریب دشمن شد

افسر بهداری در دوران جنگ تلفات دشمن در این عملیات را قابل توجه دانست و گفت: هوشیاری دشمن و شناخت آنان نسبت به زمین منطقه باعث شده بود که از همه ی امکانات طبیعی و مهندسی بتواند به بهترین وجه ممکن استفاده کند و نگذارد که ما نتیجه ی دلخواهمان را همچون سایر نبردهای گذشته بگیریم.
کد خبر: ۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۶ - 16July 2013

در عملیات رمضان تکلیفمان را ادا کردیم/ فرمان امام باعث فریب دشمن شد

خبرگزار دفاع مقدس: عملیات رمضان اولین حمله ی گسترده ای بود که رزمندگان اسلام با هدف تصرف منطقه ای استراتژیک در داخل خاک عراق جهت دستیابی به خواسته های به حق کشورمان در سطوح مختلف جهانی به اجرا گذاشتند؛ اکنون با گذشت سی و یک سال از این عملیات به سراغ یکی از یادگاران و رزم آوران آن مقطع زمانی امیر سرتیپ غلام حسین دربندی رفتیم و از وی خواستیم که شرایط آن روزها را برایمان به روایت بنشیند.

امیر دربندی در آن زمان افسر بهداری در یکی از گردانهای لشکر 92 زرهی اهواز بوده و خود از نزدیک شاهد وقایع این عملیات بوده است. امیر دربندی در گفت و گوی اختصاصی با خبرگزاری دفاع مقدس اظهار داشت: عملیات رمضان اولین نبرد گسترده ی برون مرزی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بود. چندین عامل سیاسی، نظامی و عقیدتی برای اجرای این عملیات وجود داشت.

وی با اشاره به این عوامل ادامه داد: تقویت روحیه ی رزمندگان اسلام پس از پیروزی های بسیار شیرین در نبردهای بزرگ پیشین از ثامن الأئمه تا الی بیت المقدس، فشار بر جامعه ی جهانی جهت اعمال درخواست های به حق جمهوری اسلامی ایران و تنبیه متجاوز را از جمله دلایل اجرای این عملیات دانست. 
اکنون هر یک از این عوامل را به شکل مختصر شرح می دهیم.

افسر بهداری در دوران جنگ تاکید کرد: پس از اجرای چند عملیات گسترده و اخراج دشمن از بخش وسیع سرزمین های اشغالی، اعتماد به نفس رزمندگان اسلام بالا رفته و روحیه ی آنان تقویت شده بود. در نتیجه ی این آمادگی ذهنی و روحی نیروهای رزمی، مسئولین مصلحت را در آن دیدند که با کمترین اتلاف زمان به ادامه ی نبرد با نیروهای متجاوز صدام بپردازند تا از طریق عقب راندن متجاوزان بعثی از خاک کشورمان قدرت و حقانیت نظام جمهوری اسلامی را به سراسر دنیا اثبات کنند.
 
امیر دربندی تصریح کرد: مسئولین کشور به این نتیجه رسیدند که تنها با نمایش قدرت نظامی می توان در سطوح مختلف بین المللی خواسته های به حق ملت ایران را مطرح و سر میز مذاکره در شرایطی عادلانه به یک صلح شرافتمندانه دست یافت؛ لذا یکی دیگر از عواملی که این عملیات اجرا شد فشار بر جامعه ی جهانی برای پذیرش خواسته های به حق ایران بود. این خواسته ها عبارت بودند از: اعلام متجاوز، عقب نشینی نیروهای صدام به طور کامل تا پشت مرزهای شناخته شده ی بین المللی، پرداخت غرامت جنگی به طرف زیان دیده و استرداد اسرای جنگی.
 
وی افزود: هنگامی که رژیم بعثی عراق تجاوز آشکار خود را به میهن اسلامیمان آغاز کرد هرگز تصور نمی کرد که نیروهای اسلام بتوانند قوای عراق را از سرزمین های اشغالی بیرون بیاندازند چه رسد به اینکه بخواهند به تلافی تجاوز دشمن به تعقیب آنان نیز همت گمارند؛ اما ما مصمم بودیم که دشمن را حتی داخل خاک خودش تعقیب کنیم و درسی به او و حامیانش بدهیم که هرگز خیال تجاوز به ایران را در سر نپرورانند؛ برای همین جهت اجرای عملیات گسترده ی رمضان آماده شدیم. به نظر بنده حضرت امام با فرمایش راه قدس از کربلا می گذرد هم تاکتیک فریب ما در لبنان را گوشزد فرمودند و هم دست رزمندگان و فرماندهان را برای تعقیب متجاوز از لحاظ شرعی باز گذاشتند.
 
افسر بهداری در دوران جنگ تصریح کرد: در آغاز مرحله ی اول عملیات، پیشروی بسیار خوبی داشتیم و صبح عملیات خیلی غنایم و اسیر گرفتیم؛ اما از وسط روز به بعد قضیه تفاوت جدی پیدا کرد؛ زیرا عراق هوشیار شده بود و توانسته بود به سرعت خود را بازسازی کند و جهت پاتک آماده شود؛ این را هم فراموش نکنیم که زمین منطقه از آن عراق بود؛ بنابراین، شناخت دشمن نسبت به زمین منطقه بسیار بیشتر از ما بود.
 
وی با اشاره به سنگرهای مثلثی که عراق از آنها استفاده میکرد، ادامه داد:  به هر حال ما داخل موانع مثلثی شکل گیر کردیم و دشمن با تانک و هرچه که در دست داشت نیروهای ما را قتل عام می کرد. خود من به همراه تنی چند از دوستان با دستگاه نفربر به سختی توانستیم تا خاکریز خودی در منطقه ی پاسگاه زید عقب نشینی کنیم؛ در آنجا اورژانسی بود که خود من از صبح مجروحان را داخل آن گذاشته بودم؛ هلیکوپترهای هوانیروز مدام می رفتند و می آمدند؛ مجروحین عملیات را به اهواز منتقل می کردند؛ خلاصه خیلیها در شرایطی که هیچ کاری نمیشد برایشان انجام دهیم جلوی چشمان ما به شهادت رسیدند.
 
امیر دربندی ضمن بیان اسارت تعدادی از همرزمانش در این عملیات، خاطرنشان کرد: بسیاری از دوستان و همرزمان ما هم در حین عملیات به اسارت دشمن درآمدند که موضعگیری آنان در مقابل دشمن جالب بود؛ یکی از این افراد شهید بزرگوار امیر سرتیپ آزاده غلام عباس مدارایی از فرماندهان شجاع لشکر 92 زرهی اهواز بود که با شجاعت تمام وقتی دشمن از او پرسید که آیا اکنون شما به دلیل ورود به خاک ما متجاوز نیستید؟ گفته بود: دزد را باید حتی تا داخل خانه اش تعقیب و تنبیه کرد؛ از او پرسیده بودند که اگر آزاد بشوی و به کشورت باز گردی باز هم جبهه باز خواهی گشت یا نه؟ وی در جواب گفته بود: من یک سرباز هستم و برای دفع متجاوز دوباره به جبهه باز خواهم گشت و با دشمن خواهم جنگید.
 
وی تلفات دشمن در این عملیات را قابل توجه دانست و افزود: هوشیاری دشمن و شناخت آنان نسبت به زمین منطقه باعث شده بود که از همه ی امکانات طبیعی و مهندسی بتواند به بهترین وجه ممکن استفاده کند و نگذارد که ما نتیجه ی دلخواهمان را همچون سایر نبردهای گذشته بگیریم.
 
افسر بهداری در دوران جنگ ادامه داد: اگرچه این عملیات به تمامی اهداف از پیش تعیین شده نرسید و تلفات ما هم خیلی بالا بود ولی این را به دشمن فهماند که ما هر وقت اراده کنیم می توانیم حتی در داخل خاک او هم ضربات سهمگینی وارد کنیم.
 
امیر دربندی درپایان گفت و گوی خود گفت: با توجه به اینکه آثار این شکست نظامی می توانست بر روی روحیه ی مردم و رزمندگان اسلام اثرات منفی زیادی بگذارد حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: ما به تکلیف عمل می کنیم و نتیجه فرع آن است و همین باعث شد که ما سریع از لحاظ روحی بازسازی شویم و جهت ادامه ی مبارزه با استکبار آماده تر در میادین نبرد حضور پیدا کنیم.
نظر شما
پربیننده ها