سالروز عملیات نصر 7؛

عملیات کوچک نیروهای اسلام، با تلفات فراوان دشمن روبرو شد

در جریان این نبرد، جاده ی آسفالت سردشت قلعه دیزه زیر آتش مستقیم دشمن قرار گرفته بود و هر چه عملیات ادامه می یافت کشته و زخمی های دشمن نیز افزایش پیدا می کرد.
کد خبر: ۱۷۹۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۱ - 06August 2013

عملیات کوچک نیروهای اسلام، با تلفات فراوان دشمن روبرو شد

محمد جواد کلانتریان راوی 8 سال دفاع مقدس در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار حماسه و پایداری دفاع مقدس، در رابطه با عملیات نصر 7، اظهار داشت: عملیات نصر 7 در تاریخ 14 مرداد ماه سال 1366 در جبهه های سردشت، به منظور در تیررس قرار نمودن شهر نظامی قلعه دیزه عراق، سد دوکان در شمال شرقی عراق، قطع راههای ارتباطی ضد انقلاب و نیز تصرف ارتفاعات دوپازا و بلفت (این ارتفاعات در 15 کیلومتری غرب شهر سردشت و 20 کیلومتری شرق شهر «قلعه دیزه» عراق قرار دارند) آغاز شد.

کلانتریان در ادامه افزود: قوای دشمن از دو محور مورد تهاجم نیروی زمینی سپاه پاسداران قرار گرفت و ارتفاعاتی از بلفت و قله های اصلی دوپازا را پس از نبردی تن به تن آزاد کردند. پاسداران و بسیجیان در این عملیات علاوه بر انهدام دو گردان از تیپ 18 و دو گردان از لشکر 24، 2000 نفر از نیروهای عراقی کشته و زخمی بر جای گذاشت.

راوی 8 سال دفاع مقدس تصریح کرد: قوای اسلام در دومین مرحله این عملیات که بامداد روز چهار شنبه  آغاز شد، به نیروهای عراقی مستقر در ارتفاعات 1873 در منطقه ی سردشت یورش بردند و تا دشمن خود را بازیابد، آنها را تارومار کردند و با تحمیل خسارات و تلفات دیگر تعدادی را نیز به اسارت گرفتند و این ارتفاع را که در امتداد یال دوپازار قرار دارند، تصرف کردند. در این مرحله تیپ 81 از لشکر 24 عراق به طور کامل منهدم شد و تعداد 2000 تن دیگر از دشمن کشته و زخمی شدند.

وی تاکید کرد: در جریان این نبرد، جاده ی آسفالته ی سردشت قلعه دیزه زیر آتش مستقیم دشمن قرار گرفته بود و هر چه عملیات ادامه می یافت کشته و زخمی های دشمن نیز افزایش پیدا می کرد.

وی در پایان گفت: ستاد تبلیغات جنگ از مردم شهر قلعه دیزه در خواست کرد، برای در امان ماندن از تهاجم دشمن، شهر را تخلیه کنند و بدین ترتیب نقشه ی دشمن در جان پناه قرار دادن این شهر، خنثی شد.

نتایج عملیات نصر 7

مناطق آزاد شده:

ارتفاعات دوپازا و بلفت؛

جاده ی آسفالته ی سردشت، قلعه دیزه؛

پاسگاه های مرزی بلفت و قریب 30 کیلومتر مربع از منطقه؛

تجهیزات منهدم شده ی دشمن به دست نیروهای ایرانی

4 فروند هلی کوپتر؛

ده ها قبضه خمپاره انداز؛

10 دستگاه تانک و نفربر؛

50 دستگاه خودرو؛

مقدار زیادی سلاح سبک و نیمه سنگین؛

یگان های منهدم شده ی دشمن

تیپ 97 پیاده؛

2 گردان کماندویی از لشکر 23؛

یک گردان از لشکر 24؛

دو گردان از نیروهای دفاع الوطنی؛

تعداد کشته و زخمی.  

نظر شما
پربیننده ها