راضی بودن امام (ره) از عملیات والفجر 2

عملیات با همکاری مشترک ارتش و سپاه طرح ریزی شد. در این عملیات کردهای بارزانی با قوای ایران همکاری می کردند. عملیات والفجر 2 توسط دستور سردار اسدی فرمانده وقت تیپ 33 المهدی به اجرا در آمد.
کد خبر: ۱۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۷ - 20July 2013

راضی بودن امام (ره) از عملیات والفجر 2

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، نخستین عملیات منظم رزمندگان اسلام با فرماندهی  شهید علیرضا موحد دانش،  فرمانده  قرارگاه "حمزه سیدالشهدا علیه السلام" در جبهه شمال غرب با نام عملیات والفجر 2 نام گزاری کردند، ساعت 1 بامداد چهارشنبه 29 تیرماه  1362 جبهه  شمال غرب که در غرب پیرانشهر و پادگان حاج عمران قرار داشت، آغاز شد.


هدف اصلی این عملیات 30 روزه، آزاد سازی مرز کشور از طریق تصرف، ارتفاعات مهم "قمطره" و "تمرچین" در منطقه غرب پیرانشهر و پیشروی در خاک عراق و تسخیر پادگان "حاج عمران" و "اشراف" بر شهر "چومان مصطفی" که  در موقعیت "سوق الجیشی" واقع شده است؛ بدین ترتیب که از شمال به ارتفاعات "چنارستان" و "کلاشین"، از جنوب به ارتفاعات بسیار مرتفع "سکران" و "کدو" و از شرق به ارتفاعات تمرچین و شهر مرزی پیرانشهر، و از غرب به "تنگه دربند" و شهر چومان مصطفی عراق، محدود می شود.


 با انجام این عملیات، شهرها و روستاهای اطراف مرز از زیر برد آتش توپخانۀ ارتش عراق خارج می شد و امکان زندگی عادی برای مردم فراهم می کرد. همچنین با انجام عملیات والفجر 2 یکی از معبرهای مهم تردد احزاب مسلح دموکرات و کومله در مرز "تمرچین" مسدود و مسیر حرکت نیروهای نامنظم ایران و نیز احزاب کردی ضد حزب بعث به کردستان عراق، تسهیل می گردید.
این عملیات با همکاری مشترک ارتش و سپاه طرح ریزی شد. در این عملیات کردهای بارزانی با قوای ایران همکاری می کردند. عملیات والفجر 2 توسط دستور سردار اسدی فرمانده وقت تیپ 33 المهدی به اجرا در آمد.


 در جریان عملیات، تنگه های مهم "تمرچین"، "آزادی" و "رایاد" آزاد گردید و تنگه چومان مصطفی زیر دید تیر دشمن قرار گرفت. "تنگه رایاد" در حدود 12 کیلومتری عمق دشمن قرار داشت. در ادامه عملیات والفجر 2، ارتفاع "کینگ" و نیز "تنگه دربند" پس از گذشت 3 روز از عملیات به تصرف در آمد.

ارتش عراق تلاش زیادی برای بازپس گیری این منطقه انجام داد و در 6/5/1362 یک عملیات "هلی بُرن" (یکی از اصول اولیه جنگ های نا متقارن است و در یک تعریف بسیار ساده می توان گفت هلی برن به معنای پیاده کردن نیرو و تجهیزات در عمق خاک دشمن به منظور وارد آوردن ضربات سهمگین به دشمن و ناتوان کردن آن است). جهت بازپس گیری پادگان حاج عمران انجام داد که گفته می شود در جریان این عملیات 7 فروند بالگرد و 3 فروند هواپیمای عراقی سقوط نموده و عملیات به شکست انجامیده است.


در عملیات والفجر 2، حدود 200 کیلومتر مربع از سرزمین های عراق آزاد شد و حدود 50 پاسگاه نگهبانی دشمن در منطقه کوهستانی به تصرف رزمندگان اسلام در آمد. حدود 3 هزار نفر از نیروهای عراقی کشته یا زخمی شدند ولی تعداد کمی از آنها در حدود 200 نفر به اسارت در آمدند.


غنائم نسبتاً فراوانی نیز بدست قوای ایرانی افتاده بود. از جمله راداری که ردیاب مسیر توپخانه ها و خمپاره ها بود به غنیمت در آمد که مشخص شد، دشمن با استفاده از این رادار محل استقرار آتش های نیروهای ایرانی را مورد حمله قرار می داد.
امام خمینی (ره) از موفقیت های بدست آمده در این عملیات راضی بودند. ارتش عراق در مرداد ماه 1362 هفت حملة شیمیایی به مناطق عملیاتی والفجر2 و در روستاهای اطراف پیرانشهر و حاج عمران انجام داد که موجب آسیب دیدگی چشم ها و بروز تاول بر روی پوست بدن مصدومین گردید. حدود 300 نفر از رزمندگان در جریان این عملیات شهید و 1400 نفر نیز مجروح شدند.

خلاصه گزارش عملیات
 نام عملیات: والفجر2
 رمز عملیات: یا الله
زمان اجرا : 29/4/1362
مدت اجرا : 14 روز
 تلفات دشمن (کشته، زخمی و اسیر) :3200 نفر
 مکان اجرا: منطقه مرزی پیرانشهر - حاج عمران
 ارگانهای عملکننده: نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش جمهوری اسلامی

اهداف عملیات: انهدام نیروی دشمن، تجزیه آنها و فتح چندین ارتفاع مهم در منطقه و خارج ساختن شهرهای مرزی از زیر آتش توپخانه عراق،گشودن جبهه جدید در شمالغرب و بستن یکی از راه های اصلی تردد ضد انقلاب به داخل کشور
جبهه : شمال غرب
موقعیت : غرب پیرانشهر
نوع تک : نیمه گسترده
فرماندهی : مشترک
سازمان : مشترک

استعداد نیروهای درگیر :
 ایران : 24 گردان پیاده و مکانیزه
عراق : 36 گردان پیاده و کماندویی

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار