مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان:

آموزه‌های دفاع مقدس فراتر از رویکرد توصیفی و تبلیغی است

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان گفت: مفاهیم دفاع مقدس باید با محوریت عقل و منطق ترویج شود، زیرا آموزه‌های دفاع مقدس فراتر از رویکرد توصیفی، تبلیغی و ترویجی است.
کد خبر: ۱۱۸۲۷
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۵۹ - 18February 2014

آموزه‌های دفاع مقدس فراتر از رویکرد توصیفی و تبلیغی است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس از گیلان، "رسول جلایی" مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس گیلان در نشست هم اندیشی اساتید دفاع مقدس این استان، با بیان اینکه انتقال مفاهیم دفاع مقدس بر عهده اساتید این درس در دانشگاه هاست، اظهار کرد: دفاع مقدس علی رغم پیچیدگی هایی که دارد در دسته بندی کلی از حیث ابعاد و لایه های آشکار و پنهان متفاوت است.

وی با اشاره به نقش برجسته اساتید درس دفاع مقدس به عنوان رمز موفقیت مباحث با رویکرد عقلانی و علمی تاکید کرد: علیرغم اینکه واژه جنگ دارای مشترکاتی در تمامی جوامع و فرهنگ هاست، اما آموزه های دفاع مقدس متفاوت با آن چیزی است که در جهان به آن توجه و عمل میشود.

جلایی افزود: اگرچه خیلی نتوانستهایم در ابعاد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دفاع مقدس کارهای منحصربفردی انجام دهیم اما شاهد تاثیر ابعاد مختلف دوران دفاع مقدس اعم از آشکار و پنهان در موضوعات مختلف هستیم.

وی محدود کردن دفاع مقدس به رویکردهای توصیفی، تبلیغی و عاطفی را خطایی بزرگ در حوزه دفاع مقدس دانست و تصریح کرد: باید این محدودیت و حصر را از مباحث مربوط به دفاع مقدس برداریم و اعتقاد پیدا کنیم که درس علوم و معارف دفاع مقدس دارای بزرگترین ظرفیت برای ترویج دستاوردهایی است که میتواند با رویکرد عقلانی و علمی در فضای کشور ترویج یابد.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گیلان با اشاره به نقش برجسته اساتید درس دفاع مقدس به عنوان رمز موفقیت مباحث بارویکرد عقلانی وعلمی تاکید کرد: علیرغم اینکه واژه جنگ دارای مشترکاتی در تمامی جوامع و فرهنگهاست، اما آموزههای دفاع مقدس متفاوت با آن چیزی است که در جهان به آن توجه و بدان عمل میشود.

وی با اشاره به اینکه ما در دوران دفاع مقدس برای کسب پیروزی از قواعد دشمنان پیروی نکردیم، اضافه کرد: عدم پیروی از قواعد دشمنان در دوران جنگ رمز موفقیت ما و انگیزههای دفاع و روشهایی که به کار میبردیم متفاوت از قواعد دشمن بود.

جلایی آموزههای قرآنی را رکن اصلی قواعد دفاع در دوران جنگ دانست و بیان کرد: خداوند ما را به انجام اصول و قواعد موجود در قرآن دعوت کرده و پیروزی را مشروط به عملی ساختن آن قواعد دانسته که به واسطه آن توانستیم در این جنگ نابرابر بر دشمن فائق آییم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس گیلان تاکید کرد: وظیفه نخبگان دفاع مقدس این است که فرمولهای پیروزی در دوران دفاع مقدس را با رویکرد عقلانی و با ارائه نظریههای برخاسته از حوزه عقل و دانش در فضای دانشگاهها و محیطهای آموزشی تبیین کنند.

وی ادامه داد: مباحثی که امروز در محیطهای دانشگاهی ارائه میدهیم نباید صرفا در حد شعارها، واژهها و حتی استدلالها باقی بماند و به آن بسنده کنیم، بلکه باید در پرتو ارائه درس دفاع مقدس در محیطهای دانشگاهی جوانانی تربیت کنیم تا در عرصه تفکر و اندیشه، ایستادگی را به آنان آموزش دهیم و آنان را که مدیران آینده کشور هستند، افرادی موفق و موجه از حیث تفکر بار بیاوریم.

جلایی در پایان خاطرنشان کرد: در ترم گذشته بیش از 5هزار دانشجو در 71 واحد آموزشی با 23 استاد درس دفاع مقدس را در مراکز دانشگاهی گذراندند و ما امیدواریم با هماهنگی دانشگاهها نسبت به ارائه این درس و دستاوردهای آن نقش سازندهای ایفا کنیم.

نظر شما
پربیننده ها