حسن‌بیگی در همایش نقش دنیای اسلام:

باید با نوآوری و خلاقیت مسیر امت اسلام را هموار کرد

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی گفت: باید با نوآوری و خلاقیت مسیر امت اسلام را هموار کرد؛ چرا که منطقه جهان اسلام از ویژگی‌های بی‌بدیلی برخوردار است.
کد خبر: ۱۳۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸ - 11March 2014

باید با نوآوری و خلاقیت مسیر امت اسلام را هموار کرد

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، "ابراهیم حسنبیگی" رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی در همایش بینالمللی نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی، که صبح امروز در مرکز همایشهای صدا و سیما در حال برگزار است، گفت: در اجرای رهنمودهای حکیمانه مقام معظم رهبری در دیدار اعضای هیئتعلمی و اساتید دانشگاهها و حوزههای علمیه سراسر کشور در سال ۱۳۹۱ مبنی بر نقشآفرینی دانشگاه و حوزه علمیه درتحول هندسه قدرت جهانی دانشگاه عالی دفاع مللی با همکاری و مشارکت اساتید دانشگاهها و مدیریت حوزههای علمیه سراسر کشور سلسله همایشهایی را به منظور ادای این وظیفه و در قبال تحولات هندسه قدرت جهانی طراحی کرد.

وی افزود: اولین همایش با مشارکت دانشگاهها و مراکز حوزوی در سال گذشته با هدف تبیین چگونگی نقشآفرینی دانشگاه و حوزه علمیه در تحول هندسه قدرت جهانی در محل دانشگاه عالی دفاع ملّی برگزار شد.

حسن بیگی افزود: همایش حاضر که دومین اجلاس ازسلسله همایشهای برنامهریزی شدهاست، با عنوان "نقش دنیای اسلام در هندسه قدرت جهانی" با همکاری دبیرخانه مجمع بیداری اسلامی و مرکز تحقیقات استراتژیک و مشارکت دهها دانشگاه، مرکز حوزوی، پژوهشگاهها، مؤسسات تحقیقاتی و سازمانهای مرتبط و بهرهمندی از محضر بزرگان جهان اسلام، اعضای محترم شورای عالی مجمع جهانی بیداری اسلامی، اندیشمندان و فرهیختگان از کشورهای مختلف جهان اسلام درحال برگزاری است.

رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی ادامه داد: تبیین هندسه نوین جهانی با رویکرد ظهور منظومه جهان اسلام و احیای تمدن عظیم اسلامی از طریق توسعه کارکردهای انسجام بخش در میان کشورهای اسلامی، بررسی و تجزیه و تحلیل عالمانه وضعیت موجود جهان اسلام با توجه به سابقه درخشان تاریخی آن همراه با آسیبشناسیهای لازم با ارائه برآوردهای متناسب با اقتضائات جهان اسلام، تحلیل نقادانه تغییرات و تحولات جهانی، بررسی نقاط ضعف و قوت جهان اسلام و فرصتها و تهدیدهای پیشرو در دستور کار این همایش قرار دارد و انشاءالله در ادامه، پیشبینی آیندههای محتمل، ممکن و مطلوب و سپس به طراحی آیندههای مورد نظر پرداخته میشود.

وی افزود: همینطور راهبردها و راهکارهای مناسب به منظور وصول به چشماندازهای پیشرو صورتبندی و نسبت به پیادهسازی و اجرای آنها چارهاندیشی مناسب خواهد شد، زیرا برای صعود به قله بلند آزادی و رهایی از سلطه مستکبران جهانی، آگاهی از وضع موجود و شناخت و ترسیم وضع مطلوب، به منظور راهیابی به اهداف و قلههای افتخار و پیروزی با راهبردهای اثربخش ضروری است.

حسنبیگی با بیان اینکه اساتید دانشگاهها و حوزههای علمیه سراسر کشور دست در دست هم تلاش میکنند با الهام از تعالیم رهاییبخش اسلام راه آزادی مسلمانان و جغرافیای اندیشه و فرهنگ اسلامی را توسعه دهند و با نوآوری و خلاقیت راه پیروزی امت اسلام را هموار کنند، گفت: واقعیت آن است که امروز منطقه آسیای غربی به عنوان منطقه کانونی جهان اسلام دارای ویژگیهای بیبدیلی است از جمله اینکه این منطقه مرکز انرژی جهان است.

"جایگاه رفیع اسلام به عنوان آرمان مشترک همه مسلمانان؛ با وجود تنوع قومی و زبانی در این منطقه، پیوند دهنده قلبها، دلها و مسیرهاست. قبله مسلمانان در این منطقه قرار دارد. مسلمانان سایر مناطق جهان از بلاد اسلامی و خصوصاً مسلمانان سایر مناطق جهان وابستگی اعتقادی، اجتماعی و سیاسی به این حوزه دارند. این منطقه در همسایگی بخش مدیترانهای با اروپا واقع است. همسایگی با حوزه ژئوپلیتیک روسیه قارهای از جمله ویژگیهای دیگر این منطقه است."

وی تصریح کرد: خلیجفارس، شامات، شمال آفریقا، آسیای مرکزی، قفقاز، شرق و غرب ایران از جمله زیرسیستمهای این منطقه است؛ کشورهای اسلامی در مناطق و گذرگاههای حساس و استراتژیک جهان واقع شدهاند و میتوانند نقش کلیدی در بازارهای انرژی و اقتصادی جهان و سیستمهای حمل و نقل و ترانزیت ایفاء کنند. چون گذرگاههای استراتژیک تنگه هرمز، جبلالطارق، باب المندب، کانال سوئز، بسفر و داردانل در این منطقه قرار دارند. این منطقه برخوردار از  ۹ میدان بسیار بزرگ نفتی از ۱۰ میدان و ۲۸ میدان از میدانهای نفتخیز غول پیکر جهان است. پنج کشور عضو کشورهای اسلامی تقریباً نیمی از ذخایر نفت جهان و کشورهای اسلامی ایک در مجموع دو سوم ذخایر نفت جهان را در اختیار دارند.

حسن بیگی ادامه داد: کشورهای اسلامی ۱۱۱ میلیارد متر مکعب ذخیره گاز دارند که معادل ۵۸% کل ذخایر جهان است. در این میان ایران به تنهایی ۱۷%،  قطر ۱۳%  و  عربستان و ترکمنستان هریک ۴%  از کل ذخایر گاز جهان را در اختیار دارند. این منطقه محل اتصال سه قاره اروپا آسیا و آفریقا است. شرایط مناسب جغرافیای سیاسی، دسترسی به آبهای آزاد جهان و موقعیت ممتاز تجاری و بینالمللی از دیگر خصوصیات، فرصتها و برجستگیهای جهان اسلام است.

رئیس دانشگاه دفاع ملی ایمان و اعتقاد به خداوند یکتا و قرآن کریم، برخورداری از فرهنگ غنی اسلامی، بهرهمندی از مواهب پیامبر رحمت از ویژگیهای امت اسلامی است را مورد اشاره قرار داد و گفت: ۶۱% از میراث فرهنگی و معنوی ثبت شده در یونسکو در ۳۹ کشور اسلامی قرار دارد. که معادل ۲۳% کل جهان است.

«جمعیت مسلمانان جهان دو و یک دهم میلیارد نفر و جمعیت کشورهای اسلامی ایک یک و شش دهم میلیارد نفر است که این جمعیت معادل ۲۳% کل جمعیت جهان است. جمعیت جوان در کشورهای اسلامی ۵۳% و میانگین جهانی آن ۴۳% و در کشورهای توسعه یافته ۲۸% است. جمعیت پیر (سن ۶۵ سال و به بالا) در کشورهای اسلامی چهار ممیز ۸ دهم درصد است که از میانگین جهانی و میانگین کشورهای توسعه یافته بسیار کمتر است.»

وی ادامه داد: ذخائر بیبدیل معنوی، نیروی انسانی و موقعیت ژئوپلیتیک به عنوان «ظرف جغرافیایی تمدن اسلامی» و ذخائر عظیم نفت و گاز در دنیای اسلام و منابع فراوان طبیعی و استعدادهای خلاق و نیروی جوان در جهان اسلام میتواند در خدمت آزادی و رهائی بشریت و ایجاد جامعه نوین جهانی قرار گیرد. مسلمانان جهان اگر به این ظرفیتهای عظیم پی ببرند میتوانند با اتکال به خدای بزرگ و با رمز پیروزی که همان وحدت امت اسلامی است، جهان امروز را به سوی مرزهای نوینی از آینده آفرینی و تکامل رهنمون سازند.

حسن بیگی تصریح کرد: بیثباتی و ناامنی که عمدتاً ناشی از مداخلات بیگانگان و توطئه آنان است. اختلاف در میان ملتهای مسلمان و تنش میان کشورهای اسلامی که هزینههای بسیاری را متوجه کشورهای اسلامی کرده و مانع رشد و پیشرفت آنها شده است، بعلاوه فرصت را برای توطئه دشمنان فراهم ساخته است. همچنین کم توجهی به دشمنان مشترک خارجی به ویژه دشمن صهیونیستی و تمرکز بر اختلاف میان مسلمانان بجای وحدت و انسجام که موجب ورود آسیب جدی به مسلمانان و آرمان فلسطین شده است. خود قضیه فلسطین که یکی از بزرگترین مسائل دنیای اسلام است و حضور دولت غاصب صهیونیستی در قلب منطقه اسلامی.

وی رواج و توسعه روز افزون اسلام هراسی در غرب توسط نهادهای دولتی و غیردولتی و رسانهها و نشریات غربی را مورد اشاره قرار داد و گفت: عزم و اراده خلل ناپذیر امت واحده اسلامی در قیام برای خدا و امید به وعدههای الهی و نصرت و یاری خداوند، آینده درخشانی را برای جهان اسلام و تأثیرگذاری آن بر هندسه قدرت جهانی را نوید میدهد.

حسن بیگی تاکید کرد: تحولات جهانی درحال عبور از پارادایم حاکم به سمت پارادایم جدیدی است که در این پارادایم حاکمیت ملتها با رویکردو نماد دینی، معنوی و فرهنگی درحال شکل گیری است.

رئیس دانشگاه دفاع ملی گفت: امروز ما شاهد نمادها و شعارهای اسلامی و انقلابی در میان ملتهای بپاخواسته بالاخص ملل مسلمان در خاورمیانه و شمال آفریقا هستیم. بنابراین علیرغم توطئه چینیهای قدرتهای استکباری گفتمان مسلط بیداری اسلامی درقالب منظومه جهان اسلام که با نماد حاکمیت دین، معنویت و فرهنگ که برخاسته از قلب و اراده ملتها است با انسجام و وحدت مسلمانان و با تدبیر و حکمت، با قدرت به پیش میرود و دیکتاتورها یکی پس از دیگری به دست ملتها و عموماً با شعارهای الله اکبر به زیر کشیده میشوند.

«بیداری اسلامی یک حرکت آزادیبخش است که نتیجه تجربیات تاریخی و ثمره منطقی رشد اسلامی انسانی بویژه در منطقه آسیای غربی و شمال آفریقاست و انشاءالله نتیجه این بیداری دیر یا زود در همه مناطق بوقوع خواهد پیوست، گرچه احتمال دارد دسیسههای استکبار جهانی به ثمرنشینی این تحول تاریخی را به تأخیر اندازد ولی نمیتواند ازآن جلوگیری کند.»

وی ادامه داد: در چارچوب پارادایم جدید قدرتهای استکباری و ظالم توان تأثیرگذاری واقعی خود را از دست دادهاند و به هیچوجه نمیتوانند تأثیر تعیین کنندهای بر سرنوشت ملتها داشته باشند. نقطه عطف این حادثه بزرگ تاریخی پیروزی جبهه مقاومت در مقابل رژیم صهیونیستی است.

حسن بیگی گفت: بازآرایی تلاشهای مذبوحانه قدرتهای استکباری با سوء استفاده از غفلت بعضی از حکام منطقهای و جریانسازیهای تصنعی و بیهویت از قبیل گروههای تکفیری تروریستی و افراطی در جهان اسلام ناشی از ضعف و ناکارآمدی آنان در مقابل موج فزاینده بیداری اسلامی و احیای ارزشهای اسلام ناب است.

رئیس دانشگاه دفاع ملی متذکر شد: انقلاب اسلامی ایران که با هدایتهای الهی حضرت امام(قدس سره الشریف) به پیروزی رسید بانگ رسای آزادیبخش «لا اله الا الله» را از فراز مأذنه تاریخ طنینانداز کرد. این انقلاب سرآغاز بیداری انسان مسلمان و بازآفرینی ظرف جغرافیایی تمدن اسلامی و رهائی بشریت شد.

امروز بحول و قوه الهی جمهوری اسلامی ایران در سایه رهبریهای حکیمانه مقام معظم رهبری با توکل و ایمان به خداوند یکتا و باور به سنتهای لایتغیر الهی و درک عمیق از مناسبات و تحولات جهانی براساس آموزههای اسلامی باوجود همه تهدیدها و تحریمهای بیاثر یا کماثر زورگویان بیمنطق عالم، راه پیشرفت خود را که مبین عزم و اراده این نظام الگو در رسیدن به هدفهای متعالی است با تکیه بر توانمندیهای داخلی و بهرهمندی از تلاش انسانهای متدین و ولایتمدار با بهرهگیری هوشمندانه از موقعیت بینظیر ژئوپلتیکی و ذخایر ارزشمند خدادادی آنچنان پیش رفته که به قدرتی تاثیرگذار در تحولات و مناسبات جهانی تبدیل شده است.

وی یادآور شد: بنابراین الگوی برآمده از تجربیات جمهوری اسلامی ایران که بیش از سه دهه با انواع دسیسههای سیاسی، اقتصادی، نظامی و فرهنگی نظام سلطه رویارویی و مقاومت می کند هدیهای به همه ملتهای مسلمان برای بهرهگیری و آمادگی در این جهاد مقدس است تا مسلمانان بتوانند راهبردهای گذار از این پیچ تاریخی را کشف کرده و آنها را به درستی بکار گیرند.

رئیس دانشگاه دفاع ملی تصریح کرد: دبیرخانه علمی همایش به منظور استفاده از ظرفیتهای علمی کشور از طریق فراخوان و سفارش مقالات و طرح سوال و درخواست مشارکت و همکاری در این جهاد علمی از اساتید دانشگاهها و حوزههای علمیه سراسر کشور و همچنین اندیشمندان و صاحب نظران سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در حوزه بیداری اسلامی در جهان اسلام اقدام کرده است. در این رابطه با مشارکت فعال، مؤثر و مستمر ۶۷ مرکز حوزوی، دانشگاهی، تعداد ۱۱۴ مقاله از میان مقالات واصله به دبیرخانه همایش انتخاب و از این تعداد با ارزیابی دقیق علمی، ۱۲ مقاله برگزیده و سخنرانی برای ارائه در صحن اصلی و تعداد ۳۳ مقاله و سخنرانی در نشستهای تخصصی روز دوم همایش انتخاب شده است.

«کمیته علمی همایش به منظور افزایش مشارکت و نیز ایجاد گفتمان علمی در چارچوب اهداف و محورهای همایش با مشارکت اندیشمندان و صاحبنظران دانشگاهی و حوزوی تعداد ۴۸ نشست تخصصی در تهران و شهر مقدس قم برگزار کرد که نتایج آن به صورت گزارش علمی و پوستر در صحن همایش و نشستهای تخصصی آن ارائه خواهدشد.»

حسن بیگی با اشاره برنامههای امروز همایش گفت: بعدازظهر روز اول همایش با سخنرانی ۶ نفر از اندیشمندان و اعضای محترم شورایعالی مجمع جهانی بیداری اسلامی و ارایه ۶ مقاله از سوی اساتید برجسته کشور اجرا می شود و همچنین درقالب نشستهای تخصصی در روز دوم همایش نیز در قالب ۶ نشست تخصصی؛ ۶ سخنرانی توسط اندیشمندان و رهبران بیداری اسلامی و ۲۸ مقاله برگزیده در آن نشستها ارایه خواهد شد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار