ارجعی در گفتگو با خبرگزاری دفاع مقدس مطرح کرد

غافلگیری دشمن در عملیات بیت المقدس و اسارت 23 هزار عراقی

مسوول امداد و نجات خرمشهر در دوران دفاع مقدس و از ساکنان قدیمی این شهر گفت: عملیات بیت المقدس از بزرگترین عملیات های دنیا بود که رزمندگان اسلام دشمن را غافلگیر کرده و 23 هزار عراقی به اسارت گرفته شدند.
کد خبر: ۱۷۴۵۱
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۹ - 29April 2014

غافلگیری دشمن در عملیات بیت المقدس و اسارت 23 هزار عراقی

مسعود ارجعی از رزمندگان دوران دفاع مقدس و مسوول امداد و نجات خرمشهربا اشاره به حماسه آزاد سازی خرمشهر به خبرگزاری دفاع مقدس گفت: امام(ره) در باره خرمشهر فرمودند که خرمشهر باید آزاد شود بنابراین تدارک و هماهنگی زیادی میان سپاه، ارتش، و نیروهای بسیجی انجام شد.

وی ادامه داد: عملیات بیت المقدس در 10 اردیبهشت سال 61 با رمز یا علی بن ابیطالب آغاز شد و در مرحله اول قسمتی از دارخوین تا خرمشهر آزاد شد و رزمندگان پشت خاکریز جاده اصلی خرمشهر پدافند کردند و تا نزدیک جاده خرمشهر اهواز پیش رفتند.

ارجعی تصریح کرد: در 17 اردیبهشت سال 61 مرحله دوم عملیات آغاز شد، خرمشهر در آن روزها برای صدام بسیار مهم بود به طوری که اینشهر به عربستان دوم معروف شده بود، اما در این عملیات بخشی از رزمندگان اسلام با  نیروهای عراقی رودر رو می جنگیدند و بخش دیگر از 35 کیلومتری خرمشهر نیروهای عراقی را دور زدند و آنها را محاصره کردند و اصطلاحا لشگر عراق را قیچی کردند .

مسوول امداد ونجات خرمشهر خاطرنشان کرد: عراقی ها بسیار غافلگیر شده بودن از این رو 23 هزار نیروی عراقی به اسارت گرفته شدند .

وی ادامه داد: عملیات بیت المقدس بعد از جنگ جهانی دوم بزرگترین عملیات در دنیا با وسعت بالا بود و نیروهای دشمن گمان نمی کردند محاصره شوند و خرمشهر آزاد شود.

وی با بیان اینکه عراقی ها سعی کردند بعد از این عملیات ضربات سختی به ایران بزنند افزود: عملیات های کربلای 1 تا 8 به دنبال عملیات غرور آفرین و با عظمت بیت المقدس انجام شد ودر کربلای 8 بسیاری از شهدای ما مفقود الاثر شدند و پیکرهایشان در خاک دشمن باقی ماند.

رزمنده دوران دفاع مقدس گفت: در دوران دفاع مقدس یکی از پیشروی های رزمندگان اسلام به سمت خاک بصره بود اما از آنجا که امام راحل فرموده بودند با تصمیم به اشغال خاک دشمن نداریم و برای عزت و کرامت خود می جنگیم  رزمندگان پس از مدتی خاک عراق را ترک کردند.

مسوول امداد و نجات جبهه خرمشهردر دوران دفاع مقدس، اعلام کرد: در دوران آزاد سازی حماسه خرمشهر و شکست حصر آبادان مسوول امداد و نجات بودم و نیروهای مختلف از سازمان هلال احمر برای جبهه ها اعزام می شدند و عمده کار ما در مدت 7 سال تصدی هلال احمر خرمشهر و آبادان تخلیه شهدا و مجروحین و انتقال آنها به عقب بود.

وی ادامه داد: بعد از آزاد سازی خرمشهر ستاد بازسازی تشکیل شد و در راستای سفارشات مقام معظم رهبری در سفر به خرمشهرامر بازسازی و نوسازی این شهر در دستور کار قرار گرفت که امیدواریم این روند روز به روز توسعه یابد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار