حماسه‌ کربلای پنج-33/ گفت‌وگوی دفاع‌پرس با موسی احمدی، جانباز شیمیایی

کربلای 5؛ عملیاتی که واقعا کربلا بود/ یک طرف آب بود و یک طرف عراقی‌‌ها

با اتفاقاتی که در عملیات کربلای 4 افتاده بود؛ بچه‌ها آمده بودند تا جبران کنند و با تمام وجود جان فشانی کردند. عملیات کربلای 5 واقعا کربلا شده بود.
کد خبر: ۳۷۶۶۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۳ - ۰۱:۰۳ - 12January 2015

کربلای 5؛ عملیاتی که واقعا کربلا بود/ یک طرف آب بود و یک طرف عراقی‌‌ها

اشاره: جانباز موسی احمدی مرادی یکی از جانبازان شیمیایی عملیات کربلای 5 است. وی در عملیاتهای محرم، والفجر 10، فاو، جزیره مجنون، پاسگاه زید و کربلای 5 شرکت داشته اما کربلای 5 را چیز دیگری میداند و میگوید: انگار همه جنگ یک جا جمع شده بود و دشمن میخواست هرچه مهمات دارد همه را تمام کند.

متن زیر، گفتوگوی خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس با این رزمنده و جانباز سالهای دفاع مقدس است.

عملیات کربلای 5 حال و هوای دیگری داشت

درعملیات کربلای 4 در قالب گردان مالک آماده عملیات بودیم که موقعیت نشد عمل کنیم. بعد از اینکه داییام درعملیات کربلای 4 به شهادت رسید برای تشییع پیکر او به دزفول برگشتم و نتوانستم در عملیات شرکت کنم. بعد از خاکسپاری سریع به جبهه برگشتم. چند روز قبل از عملیات کربلای 5 بود. نیروها به دلیل اینکه در عملیات کربلای 4 اتفاقات ناگواری رخ داده بود حال و هوای دیگری داشتند و انگار همه آماده شهادت و یک عملیات بزرگ بودند تا بتوانند جبران کنند. درعملیات کربلای 5 من جزء گردان مالک بودم و در دوعیجی در شرق شلمچه شروع به عملیات کردیم.

عملیات کربلای 5؛ واقعا کربلا بود

عملیات کربلای 5 واقعا کربلا بود، هر کدام از بچهها که وارد منطقه عملیاتی میشدند میدانست که احتمال زنده و یا سالم بودنش کم است. یکی از بهترین صحنههایی که در عملیات کربلای 5 دیده میشد، هماهنگی تمام گردانها با هم بود که این نشان دهنده برنامهریزی خوبی بود که توسط فرماندهان صورت گرفته بود.

روز سوم عملیات کربلای 5

ساعت هشت صبح روز سوم عملیات بود و ما در دو روز قبل خوب عمل کرده بودیم، دشمن تعجب کرده بود که چگونه بعد از عملیات کربلای 4 اینگونه عمل می کنیم و رو به حملات شیمیایی برده بود. در همین زمان یک هواپیما راکتی به سمت ما شلیک کرد که متوجه شدیم که راکت شیمیایی بوده و بعد از یکی دو ساعت مواد شیمیایی بر ما اثر کرد و من را با دیگر همرزمان به تهران عزام کردند. در این عملیات دشمن هر جا که کم میآورد از مواد شیمیایی استفاده میکرد. در عملیات کربلای 5 خیلی از دوستان و همرزمان من مانند شهید محمد نوری و شهید ابراهیم حفیظی شهید شدند.

عملیات کربلای 5 سرنوشت جنگ را تعیین می کرد

در عملیات کربلای 5 عراق خیلی حساس بود و از فرماندهان شنیده بودیم که سرنوشت جنگ در منطقه شلمچه تعیین خواهد شد، زیرا بصره دومین شهر عراق بود و اگر توسط نیروهای ما گرفته میشد در سرنوشت جنگ تاثیرگذار بود. از ویژگی عملیات کربلای 5 این بود که می بایست خیلی مقاومت میکردی و یا باید عراقیها را میکشی و یا شهید میشدی و عراقیها نیز به این راحتی عقب نشینی نمیکردند. عملیات کربلای 5 به دلیل اینکه در سرزمین مسطح برگزار میشد، عملیات خیلی سنگینی بود و اگر گردانی با چهارصد نیرو میرفت چیزی از نیروها بر نمیگشت و شهید میشدند.

تجهیزات در عملیات کربلای5

در عملیات کربلای 5 ما از لحاظ نیرو بسیار خوب عمل کردیم اما از لحاظ تجهیزات در تنگنا بودیم به طوری که وقتی ار پی جی به من دادند معلوم بود که چندین عملیات را گذرانده تا به من رسیده است.  در مقابل ما دشمنی تا بن دندان مسلح که تجهیزاتی استفاده میکرد که من تا آن زمان ندیده بودم. به عنوان مثال از یک نوع منور استفاده می کرد که وقتی آن را شلیک می کردند به 56 منور تبدیل می شد و خمپارههایی استفاده میکرد که بعدها در یک روزنامه فرانسوی خواندم که گفته بودند ما به عراق خمپارههایی دادیم که نیروهای ایران را قتل عام کرد.

بچه ها برای شهادت آمده بودند

واقعا بچهها با جان فشانی زیاد قدم به قدم جلو میرفتند، در حالی که جلوی ما آب و پشت سر ما نیروهای عراقی بودند باز هم بچهها چون با نیت پاک و برای شهادت آمده بودند با بهترین عملکرد کار کردند و توانستند سربلند شوند.

انتهای پیام/

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
سینا شکیبا
|
-
|
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
0
0
واقعا کربلا بود بابای خودمم تو این عملیات جانباز شیمیایی شد خدا به همه جانبازان شیمیایی و خانواده هاشون صبر هدیه کن آمین
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار