علیرضا قزوه:

تذکره نویسی ادبیات انقلاب باعث ماندگاری آن می‌شود

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: استادان دانشگاه‌ها از ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس اطلاعات کمی دارند.
کد خبر: ۷۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵ - 11December 2013

تذکره نویسی ادبیات انقلاب باعث ماندگاری آن می‌شود

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علیرضا قزوه در مراسم افتتاح نشست مسئولان آفرینشهای ادبی حوزههای هنری و همایش مدرسان داستان نویسی سراسر کشور که سه شنبه در سمنان برگزار شد ،بر لزوم توجه حوزه هنری به دانشگاه ها در امر نظریه پردازی و تبیین ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تاکید کرد.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری در سخنانی با تاکید بر این که حوزه هنری برای کارکنان و هنرمندان مرتبط با آن باید چیزی در حد مسجد باشد، عنوان کرد: مقام معظم رهبری هر چیزی درباره شعر و داستان بنویسند خطاب به حوزه هنری می نویسند نه ارشاد و دیگر ارگانها و سازمانها.

وی ادامه داد: در حوزه شعر آیینی امروز کشور می بینیم که دوستان 2 گروه شده اند و به جان هم افتاده اند و پشت این ماجرا هم می بینیم که جریانی است که می خواهد شعر آیینی را از انقلاب اسلامی جدا کند. در تمام دوران ها گریه کردن برای امام حسین (ع) و یارانش بوده و در برخی مقاطع تاریخی هم این گریه کردن ثواب بوده است اما زمانی که حضرت زینب (س) به کوفه می آید و می بیند که کوفیان گریه می کنند می گوید ساکت شوید، شما به غیر از گریه کاری نکردید. حالا هم شاعران و نویسندگان ما نباید تنها به مرثیه و عزاداری واقعه کربلا اکتفا کنند بلکه در روزگار خود نیز باید تاثیرگذار باشند.

قزوه با انتقاد از این که در مراکز استانی حوزه هنری در حوزه نقد و ادبیات کودک و نوجوان به طور جدی کار نمی شود، گفت: حوزه ترجمه نیز از حوزه هایی است که خیلی کم بر روی آن کار شده و کار در این حوزه ها از باقی حوزه ها مقدم تر اند. باید فضای تازه تری ایجاد شود و ارتباط حوزه های هنری با یکدیگر و با مراکز فرهنگی و اجتماعی بیشتر باشد.

وی با تاکید بر اهمیت دانشگاه ه ها گفت: نباید دانشگاه را از دست بدهیم، استادان دانشگاه ها از ادبیات انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و در کل ادبیات معاصر و پس از انقلاب اطلاعات کمی دارند. تعداد استادهای که در زمینه ادبیات معاصر فعالیت می کنند کم است. اگر سبک هندی در دوره ای از تاریخ ادبیات کشورمان آمد و ماندگار شد به دلیل تذکره های خوبی بود که برای این سبک نوشته شد.

مدیر مرکز آفرینش های ادبی حوزه هنری ادامه داد: در حال حاضر تذکره شعر انقلاب نداریم و در این زمینه نظریه پردازی نشده است. باید ظرفیت شناسی کنیم و در دانشگاه ها به دنبال آثاری برویم که به این مقوله پرداخته است.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار