یادداشت

انقلاب اسلامى و نقش آن در سرنوشت جوامع انسانى

با پیروزى انقلاب اسلامى ایران فصل جدیدى در جهان اسلام شکل گرفت و به مرور حرکت‏ هاى مقطعى قبل از پیروزى انقلاب ایران که سرکوب شده بود جان تازه ‏اى گرفت...
کد خبر: ۱۰۷۱۳
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۴۷ - 03February 2014

انقلاب اسلامى و نقش آن در سرنوشت جوامع انسانى

خبرگزاری دفاع مقدس، بدون تردید حضرت امام خمینى(ره)، بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران، به عنوان شخصیتى نستوه نقش سازنده و بى بدیلى در پیروزى انقلاب اسلامى ایران داشتند و به عبارتی "حضرت امام خمینى(ره) معمار انقلاب اسلامى ایران است."

حضرت امام(ره) با برنامه ریزى دقیق و تنظیم راهبردهاى سرنوشت ساز و اعتماد به نفس فوق العاده و اراده پولادین خود توانستند نظام جمهورى اسلامى ایران را بنیانگذارى کنند. ایشان در سال هاى پیش از پیروزى انقلاب اسلامى ایران به تربیت گروهى از شاگردان مورد اعتماد و معتقد و توانا همت گماردند که با حضور در شهرها و مناطق مختلف در زمینه سازى و تداوم انقلاب اسلامى ایران و از جمله بسیج عمومى و گسترش ایدئولوژى انقلاب نقش گسترده اى بر عهده داشتند.

هرانقلابى بر سه پایه اساسى استوار مى شود و به کمک آنان به پیروزى مى رسد. انقلاب اسلامى ایران نیز بر اساس سه اصل اساسى "ایدئولوژى، مکتب و طرز تفکر انقلابى"، "رهبرى انقلاب" و "امکانات انقلاب" به پیروزى رسید و امروز به الگویى براى ملت هاى اسلامى و آزادیخواه تبدیل شده است.

در بین این سه اصل، اصل رهبرى به مراتب از اهمیت ویژه اى در مقایسه با دواصل دیگر برخوردار است. 

بنیانگذار جمهورى اسلامى ایران و هم اکنون خلف ایشان حضرت آیت الله خامنه اى، در عرصه رهبرى انقلاب اسلامى با رهبران انقلاب هاى دیگر قابل قیاس نیستند.

حضرت امام خمینى(ره) معناى قدرت را نه فقط در جهان اسلام، بلکه در کل جهان تغییر دادند، قدرتى که قبل از ایشان بر منابع و منافع مادى متکى بود پس از پیروزى انقلاب اسلامى ایران، به احترام عقاید، پرورش افکار و اطلاع رسانى تبدیل شد.

انقلاب اسلامی به رهبری بزرگمردی الاهی و با الگو قراردادن اسلام و آموزه های انسان ساز آن، علاوه بر برچیدن ظلم و ستم و ساختاری دیکتاتوری در داخل، بر منطقه و جهان پیرامون خود نیز تاثیرات شگرفی را گذاشت که از زمان پیروزی تا کنون با گذشت بیش از سه دهه همچنان ادامه دارد.

انقلاب اسلامى ایران در بیدارى جهان اسلام در دنیاى غرب و شرق نقش فوق العادهاى داشته است و سبب بازگشت مسلمانان به خویشتن اسلامى و هویت دینى خود شده و گرایش به سوى دین اسلام را در جهان تقویت کرده است.

انقلاب اسلامى ایران با طرح دوباره دین درعرصه زندگى سیاسى و اجتماعى، اسلام و باورهاى دینى را به عنوان عوامل بالنده و تحرک آفرین در سرنوشت جوامع انسانى مطرح کرد.

با پیروزى انقلاب اسلامى ایران فصل جدیدى در جهان اسلام شکل گرفت و به مرور حرکت هاى مقطعى قبل از پیروزى انقلاب ایران که سرکوب شده بود دوباره جان تازه اى گرفت.

سعید شهابى، دبیرکل جنبش آزادگان بحرین، معتقد است ابتداى بیدارى اسلامى در دهه هفتاد و ابتداى دهه هشتاد با سازمان هاى سرّى اسلامى شکل گرفت.

وى مى گوید اینها حرکت هایى بسیار ابتدایى و جزئى بود، اما پس از پیروزى انقلاب اسلامى در ایران، این حرکت ها فصلى تازه را فراروى خویش یافتند و بیدارى اسلامى از حالت انحصار در بین تعداد محدودى از افراد نخبه جامعه به پدیده اى  فراگیر و مردمى تبدیل شد.

دبیرکل جنبش آزادگان بحرین، با بیان این که امت اسلامى امروزه به این نتیجه رسیده است که به جز تکیه بر اسلام و ایدئولوژى اسلامى راه حل دیگرى براى مشکلات خود پیش رو ندارد، معتقد است که برخى از ملت هاى مسلمان پس از پیروزى انقلاب اسلامى ایران دریافتند که بازگشت به اسلام همان بازگشت به اصل و ریشه است.

پیش از این هم محمد اقبال لاهورى، شاعر و سیاستمدار پاکستانى، در کتاب فلسفه خود پیش بینى کرده بود که "تهران در آینده قرارگاه مسلمانان جهان خواهد شد."

اکنون با گذشت بیش از سه دهه از حیات انقلاب اسلامى راهبرد تفکر اسلامى الگویى نجات بخش براى تمام ملت هاى اسلامى و بشریت محسوب مى شود. در چارچوب این الگو، موارد مشترکى بین انقلاب اسلامى ایران و آرمان هاى جهان اسلام از جمله ایده واحد، آرمان مشترک، دشمن یکسان، وحدت گرایى و مردم مدارى وجود دارد.

حضرت امام به همه مسلمانان و مستضعفان جهان نشان دادند تنها راه دستیابى به مشروعیت و مقبولیت، عمل برپایه آخرین دین الهى یعنى اسلام است. دینى که براى همه جهان، برنامه و سخن دارد.

همچنین انقلاب اسلامى ایران اندیشه تلاش براى تحقق برابرى و عدالت اجتماعى را در بین مردم منطقه و جهان رشد داد و واکنش مسلمانان در برابر غرب و غربزدگى در همین چارچوب قابل بررسى است. این موضوع امروز به طور واضح در اعتراض هاى مردمى در کشورهاى اروپایى و امریکا قابل مشاهده است که براى تحقق عدالت و برابرى اقتصادى تلاش مى کنند.

همچنین تأثیرگذارى انقلاب اسلامى ایران در بعد سیاسى و نقش مردم در قدرت و حکومتدارى به طور آشکار در حرکت امت اسلامى قابل مشاهده است و ملت ها پس از سال ها به دنبال نقش آفرینى درعرصه سیاسى و داشتن دولتى اسلامى هستند.

اسلامى بودن حرکت هاى مردمى و ضد رژیم صهیونیستى و ضدامریکایى بودن خیزش هاى اسلامى کاملاً مشهود است و امروز خواست ملت هاى انقلاب کرده داشتن حکومتى مردمى مبتنى بر ارزش هاى اسلامى است که تبلور آن را مى توان در انقلاب اسلامى ایران به عنوان الگو براى ملت ها مشاهده کرد.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار