گزارش

انقلاب اسلامى و درس‏ هایى ماندگار برای جهانیان

اندیشمندان غربى نیز به جایگاه جهانى انقلاب اذعان دارند و تأکید مى ‏کنند که برخلاف بسیارى از انقلاب ‏ها که صرفاً داخلى بوده، پیام‏ هاى انقلاب ایران سراسر جهان را فراگرفته است ...
کد خبر: ۱۰۷۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۰ - 03February 2014

انقلاب اسلامى و درس‏ هایى ماندگار برای جهانیان

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، پیروزى بزرگ ملت ایران در تحقق انقلاب اسلامى در 22 بهمن1357 نه تنها در عرصه داخلى بلکه در صحنه منطقه اى و جهانى نیز دگرگونى هاى گسترده اى را به همراه داشته است.

انقلاب اسلامى ایران در حالى وارد سى و ششمین سال خود می شود که به اذعان جهانیان، توانسته به الگویى ماندگار براى بسیارى از ملت ها مبدل شود و نتیجه آن را مى توان اکنون در تحولات مهم منطقه اى نظیر بیدارى اسلامى در کشورهاى عربى شمال آفریقا و خاورمیانه، شکل گیرى و قدرتمند شدن جبهه مقاومت منطقه و در دوردست ها در انقلاب مردمى در امریکاى لاتین در برابر نظام سلطه مشاهده کرد.

پیام هاى انقلاب اسلامى چنان ابعاد گستردهاى دارند که حتى اندیشمندان غربى نیز به جایگاه جهانى آن اذعان دارند و تأکید مى کنند که برخلاف بسیارى از انقلاب ها که صرفاً در حوزه داخلى کشورها و یا چند کشور منطقه اى بوده، پیام هاى انقلاب ایران سراسر جهان را فراگرفته است و حتى نمود آن را در دورترین نقاط جهان مى توان مشاهده نمود. در همین چارچوب بسیارى حتى سران غرب تأکید مى کنند که بیدارى اسلامى جارى در کشورهاى منطقه برگرفته از الگوهاى انقلاب اسلامى ایران است و در نهایت این ایران است که پیروز این تحولات خواهد بود.

نکته اساسى در فرآیند مذکور درس هاى مهمى است که انقلاب اسلامى براى ملت هاى منطقه و آزادى خواهان جهان داشته است که تکیه ملت ها بر آنها مى تواند دستاوردهاى بسیارى براى آنان به همراه داشته باشد.

اصول الگوى انقلاب اسلامى

در باب الگوهاى انقلاب اسلامى ایران پیش روى ملت ها چند نکته قابل توجه است که در رفتارهاى ملت هاى آزادى خواه از جمله در فرآیند بیدارى اسلامى قابل مشاهده است.

بصیرت در دشمن شناسى

بررسى بسیارى از انقلاب ها نشان مى دهد که ملت ها صرفاً به تغییر نظام ها اقدام کرده، اما در عرصه دگرگونى در ساختارهاى کلان در کشور و ایجاد الگوهاى مردم نهاد و به دور از عناصر دوران گذشته کارکردى نداشته اند. انقلاب این ملت ها در حد قیامى براى سرنگونى یک پادشاه و یا یک حاکم خلاصه مى شد.

در همین حال در فرآیند انقلاب برخى ملت ها به دشمنان خارجى و عوامل بیرونى تاثیر گذار بر کشورشان توجهى نداشته و حتى خود را وابسته به یکى از قدرت هاى جهان ساخته اند.

از ویژگى هاى بارز انقلاب اسلامى بصیرت در دشمن شناسى و مقابله با عناصر داخلى و خارجى براى تکمیل حلقه هاى انقلاب بوده است. در این چارچوب از یک سو تغییرات در حوزه داخلى در تمامى ابعاد صورت گرفته است تا آنچه نهادها و ثمرات نظام شاهنشاهى بر کشور بوده حذف شوند و مؤلفه هایى بر اساس مبانى و ارزش هاى انقلابى جایگزین آن شوند.

از سوى دیگر نیز ملت ایران از همان ابتدا با شناخت دشمنان خارجى به اصل مبارزه با دشمنان انقلاب تأکید کردند که تجلى آن شعار نه غربى نه شرقى است. انقلاب اسلامى ایران به اذعان جهانیان جزء معدود انقلاب هایى بوده که به هیچ کدام از بلوک شرق و غرب وابسته نبود و در برابر آنها ایستاده است.

مؤلفه دشمن شناسى و مقابله با آن اصلى مهم در فرآیند انقلاب هاى مردمى است که امروز نمود آن را در فرآیند بیدارى اسلامى منطقه مى بینیم. در حالى که برخى کشورهاى غربى به ویژه امریکا در کنار صهیونیست ها براى به انحراف کشاندن قیام ملت ها تحرکات گسترده اى صورت مى دهند، ملت ها تا حدودى بیدار شده اند و با آن مقابله مى کنند، اما اقدامات جامع و وحدت ملى براى پایان دادن به این مداخلات مى تواند راهکارى اساسى براى تحقق اهداف انقلاب ملت هاى مذکور است. الگوگیرى از راهکارهاى انقلاب اسلامى و ملت ایران در مقابله با این مداخلات مى تواند چراغ راهى براى ملت هاى مذکور در جهت تحقق بخشیدن به انقلابشان باشد.

عدم جدایى دین از سیاست

نکته دیگرى که در فرآیند قیام و انقلاب هاى منطقه در قالب بیدارى اسلامى مشاهده مى شود تجلى اصل عدم جدایى دین از سیاست است. هر چند که کشورهاى غربى از همان ابتدا با واژگانى نظیر بهار عربى و جهان عربیسم تلاش کردند تا به حرکت هاى مردمى رنگ و بوى غیردینى و صرفاً عربگرایانه بدهند، اما عملکردهاى مردم نشان داد که آنها پذیرنده اصل جدایى دین از سیاست نیستند و بخش عمده اى از قیام آنها براى احیاى شریعت اسلامى است.

آغاز حرکت هاى مردمى با محوریت اندیشه هاى اسلامى در کنار رأى مردم به اجراى قانون شریعت اسلامى در کشور و حتى تشکیل دولت اسلامگرا نمودى از این رفتارهاست. اصلى که برگرفته از الگوى موفق انقلاب اسلامى ایران بوده است به گونه اى که جهانیان اذعان دارند ملت ایران با تکیه بر اصول دینى و سیاسى توانسته اند الگویى موفق را به جهانیان ارائه نمایند که امروز چراغ راه بسیارى از ملت ها شده است. هر چند که غرب براى کشتن این اصل اساسى به هر ترفندى چنگ مى زند. نکته مهم آنکه غرب براى به انحراف کشاندن اصل مذکور در میان ملت هاى منطقه تلاش کرده تا تفکرات اخوانى را به عنوان الگوى اسلامى معرفى کند که به دلیل بیدارى مردمى چندان دستاوردى نداشته است.

حضور ملت ها در صحنه

نکته بسیار مهم در طول حیات انقلاب اسلامى، چه قبل و چه پس از پیروزى، حضور گسترده و همیشگى مردم در صحنه است. امام خمینى(ره) همواره تأکید داشته اند که ملت همواره باید در صحنه باشد. اصلى که به اذعان جهانیان موجب شده تا چالش هاى داخلى و خارجى در برابر مسیر انقلاب حذف و انقلاب اسلامى هر روز به دستاوردهاى بیشترى دست یابد.

ملت ایران انقلاب اسلامى را از آن خود م ىدانند و در هر زمانى که ضرورت داشته باشد با تمام قوا در صحنه حضور مى یابند که تجلى عینى آن را مىتوان در طول هشت سال دفاع مقدس، باز سازى کشور، پیشرفت هاى علمى و حتى دستیابى به حقوق هسته اى، مقابله با تهدیدات و تحریم هاى دشمنان و... مشاهده کرد. اصل حضور در صحنه نکته اى مهم و اساسى است چنان که در بسیارى از این کشورها ملت ها تأکید دارند که تا تحقق تمام اهداف قیامشان در صحنه مى مانند و حاضر به خروج از میدان مبارزه نیستند.

سخن آخر

در جمع بندى کلى از آنچه ذکر شد مى توان گفت انقلاب اسلامى ایران درس ها و الگوهاى بسیارى را پیش روى ملت هاى منطقه اى و فرامنطقه اى قرار داده است که رویکرد ملت ها به آنها مانند فانوس راهى است که مى تواند آنها را به سرمنزل مقصود برساند. بر این اساس مشاهده مى شود غربى ها یکى از محورهاى اصلى تحرکات خود در منطقه را به چالش کشاندن و تخریب جایگاه ایران قرار داده اند تا مانع از رویکرد ملت ها به الگوهاى انقلاب اسلامى ایران شوند. الگوهایى که در کنار تحقق آزادى، استقلال و پیشرفت براى ملت هاى منطقه خروج بیگانگان از منطقه را نیز به همراه دارد و غرب به شدت از آن هراس دارد و براى مقابله با آن به هر ابزارى چنگ مى زند.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار