بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها/ 124

ادیبی: سیزده نقطه یادمانی دفاع مقدس در روزهای اخیر ثبت ملی شد

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور از ثبت ملی سیزده نقطه یادمانی دفاع مقدس در روزهای اخیر خبر داد.
کد خبر: ۳۳۵۰۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۳ - ۱۶:۵۳ - 12November 2014

ادیبی: سیزده نقطه یادمانی دفاع مقدس در روزهای اخیر ثبت ملی شد

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع پرس، سرهنگ نادر ادیبی دبیر ستاد مرکزی راهیان نور، با حضور در بیستمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاریها مهمان خبرگزاری دفاع پرس بود.

متن پیش رو حاصل گفت و گوی خبرنگار ما با وی است.

ستاد مرکزی راهیان نور برای معرفی فضای سرزمینی چه برنامه هایی را تدارک دیده است؟

فضای سرزمینی دفاع مقدس در 5 استان زمینی و خلیج فارس که در حقیقت که سرزمین آبی بود گسترده شده است و در هر کدام از این مناطق ما فصل متفاوتی را از مفاهیم دفاع مقدس داریم که برای شناخت بیشتر مردم از حوادث و شخصیت های تاثیر گذار در دوران دفاع مقدس و در موضوعات متنوع قابل ارائه است.

یکی از مسائل بسیار مهمی که در راهیان نور به دنبال آن بودیم شناخت استکبار در مقابله با نظام جمهوری اسلامی بود. با جنگی که خود امریکا مستقیما در خلیج فارس وارد آن شد این یک نگاه بود که ما باید دشمن خودمان را که امریکا در راس آن در خلیج فارس حضور داشت و مستقیما با مردم ما جنگید را به مردم معرفی کنیم.

ما در خلیج فارس به دنبال این هستیم که تلاش و زحمات کسانی را که در حمایت و پشتیبانی از ارکان اقتصادی نظام تلاش می کردند را به مردم معرفی کنیم. یعنی در کنار جنگی که امریکا به ملت ما تحمیل کرد و در نبردی که با نیروی دریایی سپاه و نیروی دریایی ارتش داشت و در بعد دیگر ما باید مساله اقتصاد جنگ را و مهندسین که در حقیقت در آن مقطع در جزایر نفتی ما صورت گرفت به مردم معرفی کنیم و راهیان نور خلیج فارس با این دو هدف دنبال می شود.

بعد دیگری که ار این اردوها مد نظر ستاد مرکزی راهیان نور است آشنا ساختن مردم با دستاوردهای صنعتی و تلاش های علمی است که در خلیج فارس قابل رویت است مانند صنایع دریایی و کشتیرانی انرژی هسته ای و مسائلی از این دست که با معرفی آن به مردم ضمن آگاه سازی آنها از پیشرفت های جمهوری اسلامی از این یادمان ها نیز دیدار کنند.

در رابطه با بحث شناسنامه دار کردن یادمان ها چه اقداماتی صورت گرفته است؟

در 26/12/92 در دیداری که اعضای ستاد مرکزی راهیان نور با مقام معظم رهبری داشتند و ضمن دیداری که معظم له در 9/1/93 از یادمان شهدای شرق کارون داشتند نکات کلیدی در عرصه پیشرفت حوزه های محتوایی گوشزد کردند. یکی از این موارد بحث شناسنامه دار کردن یادمان ها بود . طبق فرمایشان مقام معظم رهبری و پیرو دیدگاه های ایشان دبیرخانه ای  به این منظور راه اندازی شد. در این مورد لازم است که اشاره کنم در بحث شناسنامه دار کردن یادمان ها یک شناسنامه مختصر و مستقل را در حد یک جزوه برای یادمان ها تدارک دیدیم و با اقداماتی که صورت گرفته است در تکیمل شناسنامه یادمان ها گام های خوبی برداشته شده است که گزارش آن در چند روز آینده آماده انتشار است و ما امیدواریم که قبل از ایام اوج راهیان نور آنها را در اختیار مردم قرار دهیم.

نکته دیگری که مقام معظم رهبری اشاره کردند زیارت همراه با معرفت بود ما در ستاد مرکزی راهیان نور معتقدیم که شناسنامه دار کردن یادمان ها به اهمیت این موضوع کمک خواهد کرد علاوه بر این مواردی که ذکر شد یک شناسنامه موجز برای هر یادمان تدارک دیدیم و آن را از طریق ایجاد یک بیلبورد در مناسب ترین نقطه ازهر یادمان نصب می کنیم که با معرفی کردن این شناسنامه ها و نصب آنها در یادمان های غرب کشور گام های موثری را برداشته ایم به طوری که مردمیکه وارد هر یادمان می شوند علاوه بر آشنایی نقش آن یادمان در دوران دفاع مقدس یگان های عمل کننده عملیات های مهم شهدای شاخص و موضوعاتی از این دست آشنا می شوند.

با توجه به هدف گذاری یک میلیونی برای راهیان نور دانش اموزی آیا به این رقم نزدیک شده ایم؟

خوشبختانه وزارت آموزش و پرورش و سازمان بسیج مستضعفین که اجرای اردوهای راهیان نور بر عهدده دارند گام های بسیار مطلوبی دراین زمینه برداشته شده است و با تشکیل قرار گاه فرعی دانش آموزی در سازمان بسیج مستضعفین و نیز عضویت معاون فرهنگی و پرورشی آموزش و پرورش درشورای سیاست گذاری راهیان نور شاهد اقدامات فراگیرو موثری درزمینه بهبود کیفیت و کمیت اردوهای دانش اموزی بوده ایم و امسال با حجم گسترده ای در شمال غرب، غرب و جنوب کشور که در استان های کردستان، آذربایجان غربی، کرمانشاه، ایلام و خوزستان تلاش می شود که در آذر و دی ماه به سبب شرایط محیطی و سردی هوا به مقوله راهیان نور خلیج فارس پرداخته شود.

همکاری دولت با ستاد مرکزی  راهیان نور در زمینه اردوهای راهیان نور چگونه بوده است؟

با تعییین نماینده تام الاختیار رییس جمهور در ستاد مرکزی راهیان نور و احکام جدیدی که برای نمایندگان تام الاختیار دستگاه ها و وزارت خانه ها در این خصوص صادر شده است اقدامات و سیاست هایی که هدف گذاری شده است از دو محور اساسی در حال پیگیری است. یک مورد در رابطه با فعالیت های عمرانی و زیر ساختی میباشد که وزارت خانه ها نیز با تهیه این برنامه ها و نیز برگزاری جلسات دوره ای در این خصوص فعالیت دارند که امیدواریم ظرف چند ماه آینده اقدامات عملیاتی آن ها نیز شدت بیشتری یابد.

برنامه های ستاد مرکزی رایهان نور برای 20 اسفند یعنی روز ملی راهیان نور چیست؟

در سال گذشته به عنوان سال اولی که روز ملی راهیان نور گرامی داشته میشد همایش روز ملی راهیان نور را در خرمشهر و در کنار زائران این شهر داشتیم که با استقبال مطلوبی مواجه شد. در رابطه با روز ملی راهیان نور این نکته قابل یادآوری است در حقیقت برای آنکه بتوانیم یک نمادی را از حوزه دفاع مقدس و جریان مردمی را که به سمت معارف در حال شکل گرفتن بو د را ثبت کنیم و با یاد آن در تقویم این روز بتوانیم توجه بیشتری ر ابه این موضوع جلب کنیم و همین اقدام باعث هر چه فعال تر شدن حوزه فرهنگی راهیان نور شده است به همین خاطر بنا داریم که در روز ملی راهیان نور در 20 اسفند همایش ملی راهیان نور را درتهران و یا استان دیگری و یا درمناطق عملیاتی برگزار کنیم.

و کلام آخر؟

مجموعه راهیان نور و دفاع مقدس نگران سرزمین دفاع مقدس بودیم. ما که برای این سرزمین حفظ کنیم به دنبال استفاده از ابزارهای قانونی در کشور بودیم و برای حفظ سرزمین دفاع مقدس و ایستادگی این سرزمین در مقابل استکبار برابیاین موضوع تلاش شد که با همکاریسازمان میراث فرهنگی یادمان ها و نقاط حساس ما در دوران دفاع مقدس ثبت ملی شود و این ثبت ملی کمک می کند تا امتیازان قانونی و جریانی که بتواند این سرزمین را برای آینده حفظ کند. شناسایی نقاط یادمانی دفاع مقدس با همکاری کارشناسان سازمان میراث فرهنگی و ستاد مرکزی راهیان نور در چند روز گذشته 13 نقطه یادمانی ثبت ملی شد و بقیه نقاط هم در آینده ای نه چندان دور ثبت ملی خواهد شد.

انتهای پیام/م.س

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار