مهدی محمدی:

هدف آمریکایی ها در مذاکرات هسته ای تغییر قدرت در ایران است/ غرب به دنبال تأثیرگذاری در انتخابات آتی مجلس و خبرگان است

محمدی کارشناس مسایل هسته ای گفت: بر خلاف آنچه تصور می شود، برنامه هسته ای اصل و اولویت شماره یک آمریکایی ها نیست چون بنابه اظهارات خودشان، الویت یک شان تغییر معادلات قدرت در ایران است.
کد خبر: ۴۲۳۱۰
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۱۳ - 02March 2015

هدف آمریکایی ها در مذاکرات هسته ای تغییر قدرت در ایران است/ غرب به دنبال تأثیرگذاری در انتخابات آتی مجلس و خبرگان است

به گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، مهدی محمدی کارشناس مسایل هسته ای صبح امروز در مراسم نشست بصیرتی که در شهرک شهید محلاتی تهران برگزار شد، درباره مذاکرات هسته ای کشورمان با کشورهای غربی، گفت: مسایل هسته ای کشورمان در ابعاد مختلفی هم چون سیاسی، منطقه ای، ژئوپلتیک، امنیتی و ابعاد مختلف زندگی مردم قابل بررسی است.

وی افزود: موضوع مذاکرات هسته ای به نحوی در جریان است که دولتمردان کشورمان هیچ تصمیم مهمی را اتخاذ نمی کنند و تصمیمات مهم خود را به سرنوشت مذاکرات گره زده اند؛ به همین خاطر رهبر معظم انقلاب فرمودند که مذاکرات باید یک مرحله ای به نتیجه برسد چون کشور با یک حالت توقف در تصمیم گیری های داخلی مواجه است.

این کارشناس مسایل هسته ای سپس با بیان اینکه در موضوع مذاکرات هسته ای به سه نکته کلی می توان اشاره کرد، ادامه داد: نکته اول قابل اشاره این است که از حدود 11 سال پیش که مذاکرات هسته ای آغاز شده تاکنون یک دعوای اساسی و بنیادین بین ما و طرف های دیگر مذاکرات هسته ای وجود دارد و آن این است که آنها می خواهند نظرات خود را به ما تحمیل کنند. این هم به این دلیل است که معتقدند ایران کشوری استثنایی است زیرا ایران به دلیل ماهیت انقلابی که انجام داده، منافع آمریکا را در هر کجا که توانسته به مخاطره انداخته، اهداف اعلام شده از سوی ایران همگی جهانی است و ماهیت رفتار ایران در مواجهه با زیاده خواهی های غربی ها، باعث شده تا ایران را کشوری استثنایی بدانند.

محمدی با اشاره به این دلایل گفت غربی ها معتقدند هر حقوقی که دیگر کشورها دارند معلوم نیست ایران هم داشته باشد، بیان داشت: در همین راستا آنها می گویند برای اینکه ایران از حالت استثنا خارج شود باید در یک دوره طولانی مدت اعتماد سازی کند اما این که ایران باید در مدت 30 سال اعتماد سازی داشته باشد را هیچگاه قبول نکردیم.

وی سپس عنوان داشت: مهم ترین اتفاق و راهبردی ترین خطایی که در مذاکرات فعلی روی داده این است که مذاکره کنندگان قبول کردند غرب حق دارد با ما به عنوان یک کشور استثنایی برخورد کند که شاهد این ادعا هم توافقنامه ژنو است.

این کارشناس مسایل هسته ای با اشاره به اینکه کشورهای غربی عنوان می کنند تا زمانی که اعتماد آنها را جلب نکردیم باید چند اتفاق بیفتد، ادامه داد: بر این اساس اول باید بخشی از حقوق خود را واگذار کنیم؛ لذا در گام اول عنوان کردند نگرانی های فوری داریم که یکی از آنها توقف غنی سازی 20 درصد است و این در حالی است که آنها نگرانی های ما یعنی برداشتن تحریم ها را رفع نکردند.

وی با بیان اینکه آنها به دنبال تغییر محاسبات سیاست های ایران هستند، تأکید کرد: نکته دوم این است که مهم ترین موضوعی که آمریکایی ها هدف گرفتند، بر خلاف آنچه تصور می شود، برنامه هسته ای اصل و اولویت شماره یک آنها نیست زیرا بنابه اظهارات خودشان، الویت یک شان تغییر معادلات قدرت در ایران است.

محمدی با تأکید بر اینکه تفکری در کشورمان وجود دارد که معتقد است منافع ما در هضم شدن است نه مبارزه با آمریکا، بیان داشت: تحریم در حوزه نفت، بیمه، بانک و امثالهم همه این ها مربوط به خرداد 1389به بعد است به عبارت دیگراین تحریم ها مربوط به زمانی است که اعتراضات خیابانی بعد از انتخابات 88 کم شد و آرامش به خیابان ها بازگشت لذا برای بازگرداندن شلوغی به خیابان ها اعمال تحریم های سنگین علیه ملت ایران را اجرا می کنند.

وی با بیان اینکه هدف اصلی آنها از اعمال تحریم های به اصطلاح فلج کننده، جلوگیری از خاموش شدن چراغ فتنه گران در ایران است، گفت: اما اینکه چرا آمریکایی ها اکنون عنوان می کنند در صورت تصویب تحریم های جدید علیه ایران در کنگره، آن را وتو می کنند به دلیل این است که بنابر اظهارات وزیر امور خارجه این کشور، اجرای تحریم های اضافی گذشته برای این بود که دوستان ما در ایران تقویت شوند اما امروز دوستان ما در قدرت هستند و چنانچه تحریم اضافی اعمال شود، دوستان ما در ایران ضعیف می شوند.

این کارشناس مسایل هسته ای افزود: یکی از اصلی ترین علت توافق طولانی مدت این است که طی این مدت جریان نزدیک به غرب در ایران تثبیت شوند و جریان انقلابی قدرتی نداشته باشد بر این اساس تاریخ نهایی مذاکرات را به گونه ای تنظیم کردند تا در انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری بیشترین تأثیر گذاری را داشته باشد.

وی درباره نکته سوم نیز اظهار داشت: ابزار آمریکا در ایجاد تغییر، به دست گرفتن کنترل افکار عمومی است یعنی کاری کنند که مردم در موضوعات اساسی نوع نگاه شان با حاکمیت تفاوت داشته باشد و به اصطلاح از مردم محاسبات نظام دور شوند.  

محمدی سپس با اشاره به اینکه آمریکایی ها و متحدانش در دو حوزه سخت افزاری و نرم افزاری زیر ساختی در حال فعالیت علیه کشورمان هستند، تصریح کرد: در حوزه سخت افزاری زیر ساختی را در حال اجرا هستند که نمونه آن را ما در استفاده اغلب مردم از شبکه های اجتماعی تلفن های همراه ملاحظه می کنیم به نحوی که اکنون حدود 16 میلیون نفر ایرانی از نرم افزار «وایبر» صهیونیستی در حال استفاده هستند حتی برخی مدیران کارتابل های اداری خود را بر روی این شبکه ها قرار داده اند.

وی عنوان داشت: با استفاده از این بستری که ایجاد کردند در یک بازه زمانی چهار ساعته در تمام شهرهای بالای 200 هزار نفره در زمان فوت «مرتضی پاشایی» تجمع صورت می گیرد و به صورت هم زمان شعارهای متحدی سر می دهند.

این کارشناس مسایل هسته ای با اظهار این که در بستر نرم افزاری هم فعالیت هایی را در حال پی گیری هستند، اظهار داشت: فعالیتی که در این بستر انجام می دهند، جای انداختن تفکر سازش است یعنی اگر مشکلات اقتصادی کشور حل نمی شود، ناشی از مخالفت رهبر معظم انقلاب در توافق با آمریکا است.

وی با اظهار این مطلب که اگر قرار بود مذاکره با «کدخدا» نتیجه بدهد طی مدت یکسال و نیم اخیر این اتفاق باید می افتاد، بیان داشت: بنابر این اگر تفکرات مردم از نظام فاصله بگیرد به تعبیر رهبر معظم انقلاب، سیلی خواهیم خورد.

محمدی در ادامه با اشاره به اینکه در مذاکرات نباید از شکست هراس داشته باشیم، گفت: مسئله هسته ای را نباید عاملی برای تسویه حساب های داخلی قرار دهیم چرا که طرف مقابل فشارهای خود را علیه ما افزایش می دهد.

این کارشناس مسایل هسته ای در پایان خاطر نشان کرد: مهم ترین موضوعی که برای رهبر معظم انقلاب مطرح است، مدیریت افکار عمومی است تا در نهایت ماهیت واقعی طرف های مذاکره کننده و آنهایی که خواستار مذاکره با «کدخدا» هستند و رفع تمام مشکلات کشور را منوط به مذاکره با آنها می دانند، روشن شود.

انتهای پیام/          

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار