کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با «دفاع پرس»:

جنگ زرگری میان نتانیاهو و اوباما نشانه این است که در مقابل مواضع جمهوری اسلامی توان ایستادگی ندارند

سید افقهی به جنگ زرگری که میان مقامات غربی اتفاق افتاده است اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود اینکه سه هفته بیشتر به پایان فرصت باقی مانده تا توافق نهایی نمانده است ولی جنگ زرگری که میان "نتانیاهو" و "اوباما" اتفاق افتاده نشاندهنده این است که در مقابل مواضع به حق جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب توان ایستادگی ندارند.
کد خبر: ۴۳۲۱۸
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۳ - 14March 2015

جنگ زرگری میان نتانیاهو و اوباما نشانه این است که در مقابل مواضع جمهوری اسلامی توان ایستادگی ندارند

سید هادی سید افقهی کارشناس مسائل سیاسی در گفتوگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس، در ارتباط با آینده نگری مذاکرات ایران و گروه 1+5 گفت: دو قرائت درباره مذاکرات وجود دارد که یکی بسیار خوشبینانه و در واقع همه چیز را تمام شده و به نفع خود و طرف ایرانی میدانند، به خصوص کسانی که طرفدار دولت هستند، مطبوعات و چه خود دولتمردان بر این باورند که دیگر همه مسائل به خوبی و خوشی طبق همان نقشه راهی که در خلال چندین و چند جلسه مذاکرات (چه به صورت جمعی) ایران با 1+5 یکجا و (چه به صورت انفرادی) ایران با آمریکا به صورت مجزا مذاکره داشته است به نتیجه خواهد رسید.

وی تصریح کرد: این دیدگاه، دیدگاهی خیلی واقع بینانه نیست حتی دولتمردان هستهای کشورمان اعلام کردند که در پایان سال، جشن هستهای به پا خواهیم کرد، این یک نگرش است و دیدگاهی دیگر در داخل کشور ای که کاملا بدبین هستند که معروف به "دلواپسان" می باشند این گروه نیز دلایل خاص به خود را دارند، دلایل فنی، حقوقی و سیاسی.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: از متن موضع گیریها و مصاحبههای اوباما و کری و دیگرمقامات غربی و آمریکایی که ابراز نارضایتی از پیشرفت مذاکرات دارند و نیز اعضا جمهوری خواه سنای این کشور که اقدام نوشتن نامه کردند، در این آشفته بازار موضع گیریهایی از "حداکثر خوشبینی" تا "حداکثر بدبینی"، ارزیابی از آینده مذاکرات قدری مشکل شده است.

سید افقهی بیان کرد: یک مسیر و راهبردی را مقام معظم رهبری به عنوان "فصلالخطاب" برای ما مشخص کردهاند که هم تکالیف دولت و هیات مذاکره کننده را تعیین فرمودند و هم تکلیف مردم و آگاهیهایی که به مردم میدهند و پاسخهایی به یاوهگوییهای سرمداران آمریکایی و رژیم صهیونیستی دادهاند.

وی به عنوان کارشناس مسائل سیاسی نگاهی خوشبین به آینده مذاکرات ندارد و تاکید کرد: خوشبینی زایدالوصفی که برخی مطبوعات بر طبل آن مینوازند واقعیت ندارد و فکر میکنم هنوز در بسیاری از مسائل با تیم مذاکره کننده غربی و به خصوص آمریکاییها فاصله زیادی داریم ولی وقتی با خبرنگاران مواجه میشوند یک ادبیات معمول را هر دو تیم مذاکره کننده ارائه میدهند و مردم همچنان در حالت صبر و انتظار به سر میبرند.

این کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت: از سوی دیگر در صورتی که مقامات آمریکایی با وقاحت بیان میکنند ما ریز به ریز نشستهای هستهای را در اختیار رژیم صهیونیستی قرار میدهیم، سزاوار نیست که مردم از تیم هستهای خود مطالبه کنند که در چه مرحله از مذاکرات با گروه غربی قرار دارند؟ آیا تیم غربی به محرمانه بودن مذاکرات پایبند بوده اند که طرف ایرانی پایبند است؟

سید افقهی به جنگ زرگری که میان مقامات غربی اتفاق افتاده است اشاره کرد و گفت: متاسفانه با وجود اینکه سه هفته بیشتر به پایان فرصت باقی مانده تا توافق نهایی نمانده است ولی جنگ زرگری که میان "نتانیاهو" و "اوباما" که سفر اخیر در ایپک سخنرانی کرد و برخی مردم هم این را باور کرده اند و البته این جنگ زرگری نشاندهنده این است که در مقابل مواضع به حق جمهوری اسلامی و رهبر معظم انقلاب توان ایستادگی ندارند.

وی اراده سیاسی را عبور از رژیم صهیونیستی تعبیر کرد و اظهار داشت: منظور از اراده سیاسی این است که ما باید از رژیم صهیونیستی عبور کنیم چرا که وقتی موضوع فنی حل میشود و به لحاظ فنی بمب اتمی در کار نیست، تمام نیت غرب این است که تمام همیت جمهوری اسلامی را بگیرد و ایران را به یک کشور مزدور تبدیل کند تا هر آنگونه که میخواهند با ما رفتار کند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها