هادی محمدی در گفتگو با «دفاع پرس»:

توافق در مذاکرات برای ایران در بهترین شکل، یک توافق حداقلی است

کارشناس مسائل سیاسی گفت: جمهوری اسلامی باید سطح مطالبات خود را در حد یک توافق مطلوب، با طرف آمریکایی قرار دهد که در صورتی که طرف‌های صهیونیستی و حزب جمهوری خواهان آمریکایی اجازه توافق دادند، مسلما این توافق در بهترین شکل خود یک توافق حداقلی خواهد بود.
کد خبر: ۴۲۳۷۵
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۷ - 07March 2015

توافق در مذاکرات برای ایران در بهترین شکل، یک توافق حداقلی است

هادی محمدی کارشناس مسائل سیاسی در گفتوگو با خبرنگار اخبار داخلی دفاع پرس درباره آینده نگری مذاکرات ایران و کشورهای غربی گفت: بدون بررسی نوع رفتار طرفهای مذاکره کننده و یا طرفهای ثالث و یا سیر مذاکرات، داشتن یک تصویر نسبی از نتایج احتمالی مذاکرات به جمهوری اسلامی کمک میکند تا شدت و ضعف مطالبات و یا انتظارات خود را از این نشستها را به بهترین نحو ساماندهی کنیم.

وی در ادامه تصریح کرد: از آنجایی که کاخ سفید با دو مشکل اساسی برای مذاکره با ایران روبرو است ناچار است این شرایط را در سقف نتایج احتمالی لحاظ کند.

این کارشناس مسائل سیاسی یکی از دو عامل روبروی مذاکرات ایران و 1+5 را قدرت هژمونیک آمریکا دانست و اظهار داشت: جایگاه هژمونیک آمریکا در سطح جهان با استکبار همراه است و اجازه نمیدهد ایران به نتایج برابر فکر کند و در نتیجه از آنجایی که کاخ سفید فقط به فکر پیروزی و ثبت موفقیت در سیاست خارجی خود است تنها میتواند به یک حداقل قابل دسترس در مذاکرات دست پیدا کند.

محمدی عامل دوم در این مذاکرات را بسیار تعیین کننده خواند و بیان کرد: صهیونیسم و لابی های صهیونیسم در دستگاههای قانونگذاری آمریکا نفوذ فوقالعاده ای دارند و در دستگاههای اجرایی این کشور نیز در وضعیت بسیار موثری قرار گرفتهاند و این عامل در شرایط فعلی در بالاترین حد خود، یعنی رژیم صهیونیستی هرگونه توافقی را با ایران مغایر موجودیت، منافع و استراتژی های خود ارزیابی میکند و مخالف پیشرفت در یک مجموعه گسترده است.

وی ادامه داد: ولی از سویی چون کاخ سفید نیازمند ثبت یک موفقیت در سیاست خارجی خود است و این موضوع را در مذاکرات با ایران قرار داده، ناچار است که با مولفه های رژیم صهیونیستی گام بردارد و به یک حداقل توافق فکر کند و از این رو بلند پروازی در مذاکرات نسنجیده است و باعث میشود که ایران کارتهای بازی خود را در بحث هستهای از دست بدهد.

این کارشناس مسائل سیاسی تاکید کرد: جمهوری اسلامی باید سطح مطالبات خود را در حد یک توافق مطلوب، با طرف آمریکایی قرار دهد که در صورتی که طرفهای صهیونیستی و حزب جمهوری خواهان آمریکایی اجازه توافق دادند، مسلما این توافق در بهترین شکل خود یک توافق حداقلی خواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار