تبیین بیانات رهبرانقلاب در گفتگوی «دفاع پرس» با کنعانی مقدم:

طرف غربی به دنبال دبه کردن است/پیروزی اصلی ایران در مذاکرات، مقاومت و حمایت از رهبری است

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: طرف غربی به دنبال این هست که بگوید در کلیات به توافق برسیم و در جزئیات بعدا مذاکره کنیم، به این دلیل است که تجربه نشان داده است که آمریکایی‌ها وقتی چارچوب‌های کلی را می‌بندند در جزئیات دبه می‌کنند و زیر قول خود می‌زنند.
کد خبر: ۴۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۶ - 10February 2015

طرف غربی به دنبال دبه کردن است/پیروزی اصلی ایران در مذاکرات، مقاومت و حمایت از رهبری است

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی در گفتوگو با خبرنگار اخبار داخلی  دفاع پرس، در ارتباط با فرمایشات مقام معظم رهبری پیرامون توافق یکباره بر سر کلیات و جزئیات در مذاکرات هستهای، گفت: بسیارمهم است که تیم مذاکره کننده نقشه راهی که رهبری برای مذاکرات تعیین کردند همان راه و نقشه را دنبال کنند، چرا که تجربه نشان داده بیانات ایشان بسیار کلیدی و مهم است و اگر در این خصوص غفلت کنیم ممکن است عواقب خطرناکی برای کشورمان به همراه داشته باشد.

وی ادامه داد: طرف غربی به دنبال این هست که بگوید در کلیات به توافق برسیم و در جزئیات بعدا مذاکره کنیم، به این دلیل است که تجربه نشان داده است که آمریکاییها وقتی چارچوبهای کلی را میبندند در جزئیات دبه میکنند و زیر قول خود میزنند. همانطور که در بیانیه اول ژنو دیده شد که میگفتند ما باید راضی باشیم و این رضایت معنایی نداشت و شاید هیچگاه آمریکا راضی نشود، ولی چون ایران در جزئیات هنوز توافق نکرده بود، مجبور بود رضایت طرف غربی را جلب کند.

این کارشناس مسائل سیاسی دلیل توافق همزمان بر سر کلیات و جزئیات را برای جلوگیری از رخنه آمریکا در مواضع هستهای ایران دانست و اظهار کرد: با توافق کامل، غرب نمیتواند بر آنچه خود تایید کرده خدشهای وارد کند، از سوی دیگر رهبر معظم انقلاب فرصتی را در اختیار تیم مذاکره کننده قرار دادند که پای میز مذاکرات بنشینند و از شروط ایران در صورتی که عزت و اقتدار ملت ایران در آن حفظ شود، با طرف غربی به توافق برسند.

کنعانی مقدم بیان کرد: چه توافق امضا شود و چه امضا نشود، ملت ایران چون نقشه راه رهبری را طی کرده و بر سر مواضع خود ایستادگی کرده، پیروز است و جشن پیروزی را باید در حمایت از رهبری و ایستادگی و مقاومتشان گرفت، نه نتایجی که این مذاکرات در برخواهد داشت یا نخواهد داشت.

وی با اشاره به گفته های وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه مذاکرات در صورتی تمدید میشود که به توافق کلی برسیم، گفت: جمهوری اسلامی در دوره قبل هم اعلام کرده بود که حاضر به تمدید مذاکرات نیستیم و ما معتقدیم که طولانی شدن مذاکرات یکی از اهداف آمریکایی ها است، برای اینکه فشارهای تحریم را بر کشورمان بیشتر کنند لذا ایران حاضر به تمدید نیست و رهبری فرمودند آنها اگر ارادهای بر توافق دارند در یک جلسه کلیات و جزئیات را توافق کنند.

انتهای پیام/ف.ه

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار