مهدی فتحی در گفتگو با «دفاع پرس»:

تیم مذاکره کننده با دست پر در نشست های بعدی شرکت کند/ایران همچنان بر مواضع اصولی خود، اصرار دارد

مهدی فتحی در آستانه دور بعدی مذاکرات گفت: هیات ایرانی و دیپلمات‌های کشورمان به صورت واقع‌بینانه به مذاکرات نگاه کنند و دقیق‌تر اهداف دشمنان را ارزیابی کنند و وقتی در مذاکرات حضور پیدا می‌کنند با دست پر باشند و به نتیجه آن دقیق بیاندیشند.
کد خبر: ۳۸۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۰۷ - 14January 2015

تیم مذاکره کننده با دست پر در نشست های بعدی شرکت کند/ایران همچنان بر مواضع اصولی خود، اصرار دارد

مهدی فتحی کارشناس سیاست خارجی در گفتوگو با خبرنگار سیاست خارجی  دفاع پرس، در آستانه دور بعدی مذاکرات گفت: هیات ایرانی و دیپلماتهای کشورمان به صورت واقعبینانه به مذاکرات نگاه کنند و دقیقتر اهداف دشمنان را ارزیابی کنند و وقتی در مذاکرات حضور پیدا میکنند با دست پر باشند و به نتیجه آن دقیق بیاندیشند، چرا که مذاکرات همواره مذاکراتی موفق نیست.
وی تصریح کرد: ممکن است مذاکرات نتایج دیگری علاوه بر آنچه ما مد نظر داریم داشته باشد و دشمن با ارزیابی غلطی که از توانمندی داخلی کشور ما دارد بر اساس این ارزیابی غلط در مذاکرات کارشکنی میکند و زمینه شکست و ناکامی در مذاکرات را برای جمهوری اسلامی فراهم کند.
این کارشناس سیاست خارجی اظهار داشت: در طول دورههای قبلی مذاکرات مقامات آمریکایی، بیشتر بر تحریمها اشاره میکردند که این تحریمها بوده که ما را وادار کرده تا سر میز مذاکرات بنشینیم و امروز هم، کاهش قیمت نفت فشار بیشتری بر اقتصاد ایران اعمال خواهد کرد، به ویژه اینکه به دور پایانی مذاکرات در ژنو نگاهی بیاندازیم. کارشناسان معتقدند طرفهای غربی برای موافقت با ما نظراتشان نزدیک شده بود ولی آمریکایی ها شهامت تصمیم گیری در آخرین لحظه را نداشتند.
 فتحی بیان کرد: شاید این تحلیل غلط در طرف غربی وجود داشته باشد که با توجه به کاهش قیمت نفت و مشکلات اقتصادی میتوانند بدون پرداخت حقوق ملت ایران در زمینه هستهای، زمینه تدوین مواضع جمهوری اسلامی ایران را فراهم کند و این هم میتواند هشداری به آمریکا و غرب نشینان باشد و هم به نیروهای داخل کشور که با آگاهی و با بینش عمیق در مذاکرات حضور پیدا کنند.
وی تفکر درباره نتیجه مذاکرات را به زمانی محول کرد که حقوق ایران در چارچوبی که مقام معظم رهبری طراحی کردهاند تامین شده باشد و ادامه داد: از این جهت بیانات معظمله هشدارهای لازم را به مقامات آمریکایی هم داده که در این دور از مذاکرات به دنبال سواستفاده یا بهرهبرداری از جریان مذاکرات نباشند و بدانند جمهوری اسلامی ایران همچنان بر مواضع اصولی خود اصرار خواهد کرد و حتی اگر مذاکرات به موفقیت دست پیدا نکند، همانطور که جمهوری اسلامی ایران در 36 سال گذشته بر مواضعش ایستادگی کرده است از این پس نیز ایستادگی خواهد کرد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار