کودتای نظامی در ترکیه؛

اردوغان: در ترکیه می‌مانم/ اقدام کودتاچیان ناکام مانده است

رئیس جمهور ترکیه ساعاتی پس از کودتا در این کشور در بین طرفداران خود در استانبول حاضر شد و تاکید کرد که ترکیه را ترک نخواهد کرد.
کد خبر: ۹۱۵۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۲ - 16July 2016

اردوغان: در ترکیه می‌مانم/ اقدام کودتاچیان ناکام مانده است

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، با استقرار گسترده نیروهای نظامی ترکیه در آنکارا پایتخت این کشور، و مسدود ساختن تمامی خطوط ارتباطی به پایتخت ترکیه، کودتایی بزرگ در این کشور رقم خورد؛ اما این کودتا چندان دوام نیاورد و پس از چندین ساعت با حضور طرفداران اردوغان در خیابانها، عدم همراهی پلیس و دستگاه امنیتی این کشور با کودتاگران و عدم چراغ سبز دولتهای خارجی شکست خورد.

سرعت شکست کودتا که به واسطه مقاومت اندک کودتاگران رخ داد، این گمانهزنی را از سوی خبرنگاران مخالف دولت ترکیه در پی داشته که آنچه رخ داده، یک نمایش سیاسی بوده است.

بر اساس تصاویری که تاکنون منتشر شده، علاوه بر جاری شدن سیل سربازان به پایتخت ترکیه، تانکها نیز برخی مسیرهای اصلی آنکارا را مسدود کردهاند و یک کودتای بزرگ را رقم زدهاند. ارتش همزمان با مسدود کردن همه راههای زمینی و هوایی دسترسی به پایتخت ترکیه، عملیات خلع سلاح بخشی از پلیس ترکیه را سرعت بخشیده است. پرواز جنگندههای ترکیه را در ارتفاع پایین نشان میدهد که بیشتر برای رعبآفرینی کارکرد دارد.

نخست وزیر ترکیه در گفتوگو با شبکه تلویزیونی ان تی وی از یک شبه کودتا در ترکیه از سوی برخی عوامل ارتش سخن گفت، مردم ترکیه را به آرامش دعوت کرد و اینگونه اقدامات را علیه دموکراسی خواند.

بینالی ییلدیریم، نخستوزیر ترکیه گفته است آن دستهای که در ارتش اقدامات امشب را انجام دادهاند "بالاترین هزینه" را خواهند پرداخت. نخست وزیر ترکیه گفت نیروهای امنیتی فراخوانده شدهاند تا "هر آنچه که لازم است را انجام دهند".

شبکه خبری الجزیره نیز گزارش داد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه ساعاتی پس از کودتا در این کشور در بین طرفداران خود در استانبول حاضر شد.

رئیسجمهور ترکیه با حضور در میان تعداد زیاد از هواداران خود در استانبول، اقدام تعداد کوچکی از افسران ارتش را محکوم کرد.

رئیسجمهور ترکیه با تاکید بر اینکه او و دولتش منتخب مردم و قانونی است، تاکید کرده که اقدام کودتاچیان ناکام مانده است.

رجب طیب اردوغان تاکید کرد که او ترکیه را ترک نخواهد کرد و در همین کشور باقی میماند.

رئیسجمهور ترکیه البته از هوادران خود و دولتش خواست تا زمان پایان یافتن غائله همچنان در میادین و اماکن عمومی باقی بمانند.

وی البته با اشاره به حضور کودتاچیان در فرودگاه آتاتورک استانبول تاکید کرده که «مشکل کوچکی» در این فرودگاه وجود دارد و به زودی پروازها در این فرودگاه را از سرگرفته میشود.

منابع خبری و سیاسی در ترکیه، جمعه شب از کودتا در این کشور و اشغال تمامی ساختمانهای مهم دولتی و تغییر قانون اساسی ترکیه خبر دادند که پس از چند ساعت درگیری میان ارتش و هواداران دولت ترکیه، مقامات رسمی در آنکارا شکست کودتا را اعلام کردند.

بر همین اساس سخنگوی سازمان اطلاعات ملی ترکیه صبح شنبه در سخنانی که از شبکه تلویزیونی انتیوی پخش شد، گفت: مقر این سازمان از سوی یک فروند بالگرد ربوده شده ارتش هدف قرار گرفته؛ اما این کودتا «خنثی» شده است.

نظر شما
پربیننده ها