آیا اردوغان کارگردان نمایش بود؟

پیش‌بینی واشنگتن تایمز از وقوع کودتای نظامی در ترکیه

یک روزنامه آمریکایی 3 ماه پیش، از احتمال استفاده رییس جمهور این کشور از اقدام نظامی ساختگی برای تثبیت قدرتش خبر داده بود.
کد خبر: ۹۱۸۳۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۴ - 18July 2016

پیش‌بینی واشنگتن تایمز از وقوع کودتای نظامی در ترکیه

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز، سه ماه پیش در شماره روز شنبه 18 اردیبهشت سال جاری، اطلاعاتی منتشر کرده بود که حاکی از قصد اردوغان برای اجرای کودتایی در ترکیه بود تا به وسیله آن، مخالفانش را سرکوب کند.

واشنگتن تایمز به نقل از «آیکان اردمیر» نماینده سابق اپوزیسیون در پارلمان نوشته بود: حزب عدالت و توسعه، بسیار خوب بلد است چالشها را به فرصت تبدیل کند. آنها به خوبی میدانند که میتوانند از شایعه کودتا، به گستردگی بهرهبرداری کنند.

این روزنامه آمریکایی، پیروزی بسیار دشوار حزب عدالت و توسعه در انتخابات، بحرانی شدن اوضاع کشور، افزایش انتقادات از اردوغان به سبب طولانیتر کردن جنگ در سوریه، شدت گرفتن درگیری با کردهای جدایی طلب، ضعف اقتصاد، فروپاشی بازار گردشگری و افزایش حملات داعش را از عوامل کاهش محبوبیت حزب عدالت و توسعه دانست.

در این میان، «مایکل روبن» از مسئولان سابق پنتاگون که تحلیلگر دفاعی و امنیتی در بنیاد AEI است، گفت: اقدامات استبدادی اردوغان ضد مخالفان، بازداشت و زندانی کردن آنان، خفه کردن مطبوعات و مبارزه با آنها، و رؤیاهای سلطنتی او، از کنترل خارج شده است و اگر ارتش ترکیه تصمیم به کودتا بگیرد، آمریکا باید از ارتش حمایت کند.

این اظهارات، واکنش ارتش ترکیه را سبب شد؛ به طوری که فرماندهان ارتش، در روز یکشنبه، 12 اردیبهشت 1395، برای نخستین بار، به صراحت اعلام کردند که هیچ قصدی برای کودتا در کشور وجود ندارد و ارتش، به هیچ وجه در روند فرایند سیاسی کشور دخالت نخواهد کرد.

به این ترتیب بود که واشنگتن تایمز در مقاله خود که در روز شنبه، 18اردیبهشت 1395منتشر شد پیشبینی کرد که اردوغان برای جلوگیری از بروز انقلاب غیرنظامی در ترکیه، اقدام به اجرای کودتایی نظامی در کشور کند؛ زیرا هزاران تن از دانشجویان ترکیه تحت پیگرد پلیس و سازمان اطلاعات هستند، صدها تن از خبرنگاران در دادگاه ها محاکمه شدهاند، هزاران تن از شهروندان به اتهام توهین به رئیس جمهور محاکمه شدهاند، تظاهرات سراسر ترکیه را گرفته است و ملت ترکیه، در برابر اردوغان، سر خم نخواهد کرد.

نظر شما
پربیننده ها