دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

تشدید پاکسازی‌ها در ارتش ترکیه با تعطیلی دانشکده‌های نظامی/ پایگاه اینجرلیک توسط پلیس محاصره شد

رسانه‌های ترکیه خبر دادند با استقرار 7 هزار نیروی پلیس ترک در اطراف پایگاه هوایی اینجرلیک در نزدیکی مرزهای جنوبی این کشور، این پایگاه که نقش مقر فرماندهی نیروهای ائتلاف ضد داعش را برعهده دارد، به حالت تعطیل درآمده است. همزمان رئیس جمهور ترکیه نیز از تعطیلی تمامی دانشکده‌های نظامی خبر داد.
کد خبر: ۹۳۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰ - 31July 2016

تشدید پاکسازی‌ها در ارتش ترکیه با تعطیلی دانشکده‌های نظامی/ پایگاه اینجرلیک توسط پلیس محاصره شد

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، پایگاه خبری شبکه تلویزیونی «انتیوی» ترکیه گزارش داد که 7هزار نیروی پلیس در اطراف پایگاه هوایی اینجرلیک در جنوب ترکیه مستقر شده و ضمن محاصره این پایگاه، مسیرهای ورود به آن را نیز مسدود کردهاند.

استقرار این نیروها پس از آن صورت گرفت که ژنرال «بکر ارجان وان» فرمانده ترک این پایگاه به همراه هفت تن از افسران ارشد این کشور در رابطه با کودتای نافرجام اخیر در ترکیه بازداشت شدند.

بنابر این گزارش، نیروهای پلیس مستقر در محل، تمامی ترددها را در اطراف این پایگاه هوایی زیر نظر دارند و مقامات دادستانی ترکیه پایگاه را به عنوان مقر فرماندهی نیروهای موسوم به ائتلاف بینالمللی علیه داعش برای دسترسی به مدارک بیشتر مورد بازرسی قرار میدهند.

بر اساس گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، برخی گزارشهای تأیید نشده از این امر حکایت دارد که این نیروها برای مقابله با یک کودتای جدید به این منطقه اعزام شدهاند.

«عمر چلیک»، وزیر امور اتحادیه اروپای ترکیه اعلام کرد، این تنها یک «بازرسی امنیتی» عادی است. اما این حضور گسترده پلیس به شدت مسلح، سؤالاتی را در خصوص این «بازرسی امنیتی» مطرح میکند.

روزنامه «حریت» گزارش کرد که پلیس ضدترور گزارشهایی را در خصوص یک کودتای دوم توسط حامیان گولن برای براندازی رژیم اردوغان دریافت کردهاست.

رسانههای محلی ترکیه بعد از کودتای نافرجام در این کشور، روی پایگاه اینجرلیک متمرکز شدهاند. باوجود اینکه صحنه اصلی اتفاقات آن شب استانبول و آنکارا بود، اما اینجرلیک نیز برای مدتی توسط مقامات دولتی ترکیه تعطیل شد و دولت ترکیه چندین نظامی خود در این پایگاه را به اتهام دست داشتن در کودتا دستگیر کرده بود.

از طرفی بیش از هزار تظاهرکننده، که شعارهای ضد آمریکایی و ضد صهیونیستی سر میدادند، با حضور در خیابانهای شهر آدانا درخواست کردند، پایگاه هوایی اینجرلیک بسته شود.

پایگاه اینجرلیک در جنوب ترکیه محل ذخیره سازی برخی سلاحهای هستهای راهبردی آمریکاست. این پایگاه موسوم به دهمین پایگاه تانکر، مقر نظامی مشترک ترکیه و آمریکا است که بزرگترین پایگاه آمریکا در منطقه غرب آسیا نیز محسوب میشود و هم اکنون به عنوان مقر فرماندهی نیروهای ائتلاف بینالمللی ضد داعش استفاده می شود.

همچنین رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز شنبه اعلام کرد از این تاریخ، تمامی فرماندهان ارتش به طور مستقیم گزارشهای خود را به وزیر دفاع ارائه خواهند کرد و تمامی دانشکدههای نظامی تعطیل خواهند بود.

اردوغان در گفتوگو با شبکه تلویزیونی «ای هابر» ضمن اعلام این خبر افزود: این تدابیر با هدف کنترل مدنی کامل ارتش صورت میگیرد.

وی افزود: یک «دانشگاه دفاع ملی» جایگزین دانشکدههای نظامی خواهد شد.

وی گفت: «ما قصد داریم لایحهای را به پارلمان ارائه دهیم که در صورت تصویب، یک سازمان اطلاعات ملی تاسیس خواهد شد و رئیس ستاد مشترک ارتش زیر نظر رئیس جمهور قرار خواهد گرفت.»

رئیس جمهور ترکیه همچنین از کاهش نیروهای ژاندارمری و در عین حال ارتقای تسلیحات مورد استفاده آنها خبر داد. وی همچنین یادآور شد که از شکایت علیه کسانی که به وی توهین کردهاند، صرف نظر خواهد کرد.

اردوغان تاکنون از صدها منتقد خود از جمله خبرنگاران به اتهام توهین به وی، شکایت کردهاست.

مقامهای دولتی ترکیه پیشتر از آزادی بیش از 750 سرباز که در پی تلاش برای کودتا در این کشور بازداشت شده بودند، خبر داده بودند. این در حالی است که هنوز 231 سرباز در بازداشت هستند.

از سوی دیگر خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور این کشور دیروز شنبه در پشت درهای بسته با «شیخ محمد بن عبدالرحمن بن آل ثانی» وزیر امورخارجه قطر دیدار و گفتوگو کرد.

روز جمعه (8 مرداد) بن علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه نیز گفته بود کشورش ارتش را از وجود عناصر وابسته به فتح الله گولن، شخصیت مذهبی مخالف دولت که مقیم آمریکاست پاکسازی کردهاست. آنکارا گولن را  به مشارکت در کودتا در ترکیه متهم می کند.

ییلدریم افزود: « کسانی که خائنین را تحمل میکنند، خودشان نیز خائن هستند.»

کودتا در ترکیه بامداد شنبه (26 تیر)، زمانی شروع شد که گروهی از نیروهای ارتش وارد خیابانها شدند و اعلام کردند کنترل امور را در دست گرفتهاند. اندکی بعد مردم با نظامیان درگیر شدند.

در پی این اقدام، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه حامیان خود را به حضور در خیابانها فراخواند و کودتای نظامیان ترکیه پس از چند ساعت با حضور گسترده مردم در خیابانها و سرکوب نیروهای کودتاچی نافرجام ماند.

پس از پایان یافتن این کودتا، دستگیریهای گستردهای در ترکیه آغاز شد که در نتیجه آن بیش از 60 هزار نفر از نیروهای ارتش و پلیس، قضات، اساتید دانشگاه، کارکنان دولت و بخش آموزش ترکیه دستگیر یا از کار برکنار شدهاند.

انتهای پیام/421

نظر شما
پربیننده ها