عطوان بررسی کرد:

چرایی شکست کودتا در ترکیه/ خطر همچنان باقی است

یکی از تحلیلگران عرب زبان ضمن بررسی علل شکست کودتا در ترکیه به شرایط کنونی و آتی این کشور پس از این کودتای نافرجام پرداخته است.
کد خبر: ۹۱۵۸۷
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۱ - 16July 2016

چرایی شکست کودتا در ترکیه/ خطر همچنان باقی است

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، عبدالباری عطوان در تحلیلی درباره حوادث ترکیه نوشته است: کودتای نظامی در ترکیه شکست خورد زیرا تجربه دموکراتیک در ترکیه قوی است. همین تجربه دموکراتیک موفق است که ثبات و امنیت و رشد اقتصادی را در این کشور به دنبال داشته است و ترکیه را در ردیف کشورهای بزرگ منطقهای قرار داده است.

وی در ادامه مینویسد: ترکیه پس از کودتا، کاملا مختلف با شرایط قبل از کودتا خواهد بود و به طور حتم تغییر خواهد کرد و تاثیرات و تبعات خود را در ظرف روزها و ماههای آتی خواهد گذاشت.

ائتلاف مخالفان با حاکمیت، ارتش با ملت، دشمنان اردوغان با همپیمانانش در مقابله با کودتا؛ همه اینها در جبهه دموکراسی است نه در جبهه دولت. این اولین درسی است که اردوغان در کنار دیگر درسهایی که در طی پنج سال اخیر که از آن غافل شد و آن را نادیده گرفت، باید مورد توجه قرار دهد و گرنه کشور در معرض تکانهای بزرگ یا کوچک دیگری قرار خواهد گرفت.

عطوان در ادامه مینویسد: اردوغان همه قوای مجریه و مقننه را در چنگ خود گرفتهاست و به سرکوب مخالفان ادامه میدهد و رسانهها و شبکه اجتماعی را در حیطه خود گرفته است؛ باید هم اکنون بداند که در اوج بحران این رسانهها به کمک وی شتافتهاند به گونهای که به فیس بوک و توئیتر و اینترنت که آنها را بسته بود، روی آورده است.

وی بیان کرد: ارتش ترکیه که با کودتاگران برخورد کرد و فرمانده آن اعلام کرد که زمان کودتا به سر آمده است، بار دیگر تاکید کرد که ارتش ستون فقرات ثبات و امنیت کشور و ضامن روند سیاسی دموکراتیک است. این موضع اعتماد ملت ترکیه را به آن بازگردانید و جایگاه ملی بالایی به آن داد. این موضوعی است که اردوغان و دیگران باید آن را مورد توجه قرار دهند چه از حیث مشورت چه از نظر هماهنگی با آن قبل از هر ماجراجویی سیاسی و نظامی که امنیت و ثبات را به خطر اندازد.

عطوان نوشت: ما با دیدگاههایی که بر این باورند موقعیت اردوغان پس از این کودتای نافرجام قوی تر خواهد شد، نیستیم بلکه بر این باوریم که موقعیت وی بسیار ضعیف تر از هر زمان دیگر است. مبالغه نکردهایم اگر گفته باشیم که وی دریافته است که سیاستهای منطقه و بینالمللیاش نتایج عکس داده و ترکیه را در معرض خطر قرار داده است. از همین روست که تصمیم به بازگشت از این سیاست به سوی سیاست صفر مشکلات گرفته و گفتوگوها با دشمنان خود در سوریه، روسیه، عراق، مصر و رژیم صهیونیستی را برای کم کردن حالت بحران و کاستن از خشم نظامی و مردمی آغاز کرده است.

وی در ادامه اعلام کرد: نهاد نظامی ترکیه به خوبی از خطرات ماجراجویی نظامی حساب نشده آگاه است. زیانهای مادی و انسانی این کشور را به سوی تلاش برای عادی سازی روابط با مسکو و پیوستن به جبهه ضد تروریسم با جدیت وا داشت. ترکیه هم اکنون از حجم طرحهای کنونی برای تشتت منطقه آگاه است.

عطوان نوشت:  به طور حتم در هفتههای آینده روند تلاشها برای نزدیک شدن به سوریه و مصر بیشتر خواهد شد و اظهار نظر بنعلی ایلدریم نخست وزیر ترکیه دو روز قبل از کودتا درباره تلاش برای بازگشت روابط با دمشق گواه این مدعاست. اقدام وزارت خارجه ترکیه در فراخوانی شبکههای مخالفان نزدیک به اخوان المسلمین و دستور العمل به آنها برای ضرروت توقف حملات به مصر و کشورهای حوزه خلیج فارس، تحول مهمی است که در راستای حمایت از شروط مصر برای عادی سازی روابط میان طرفین است.

وی مینویسد: اوضاع اقتصادی قوی که درة تاج عصر اردوغانی است بیشتر از قبل متزلزل شده است. مشکلات امنیتی متوالی اعم از انفجارهای داعش در عمق ترکیه یا حملات پکک و اخیرا کودتای نظامی نافرجام، صنعت گردشگری ترکیه که سالانه حدود میلیارد دلار درآمد نصیب ترکیه میکند ویران کرده است و تاثیر منفی بر ترکیه به عنوان یکی از کشورهای با ثبات غرب آسیا گذاشته است.

عطوان در ادامه بیان کرد: با قطعیت نمیتوان گفت که خطری که در کمین ترکیه است با کودتا به سر آمده است. خطر مورد حمایت نیروهای خارجی و  داخلی همچنان وجود دارد. به نظر ما، ملت ترکیه که حامی دولت در مقابله با کودتا و حافظ دموکراسی شد، در آینده سرکوب و سلب آزادی و سیاستهای منطقه و بینالمللی شتابزده و انفعالی را نخواهد پذیرفت.

وی افزود: خطر تروریسم همچنان وجود دارد و افزایش نیز مییابد. نافرمانی نظامی ضربه مهلکی خورده است اما زبانههای آن در زیر خاکستر است.
 

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار