در پی اتفاقات شب گذشته صورت گرفت؛

واکنش‌های جهانی به کودتای نظامی ترکیه

در پی وقوع کودتا در ترکیه طی ساعات اولیه بامداد امروز شنبه شخصیت‌ها و مقامات داخلی و خارجی نسبت به این واقعه واکنش‌هایی را نشان دادند.
کد خبر: ۹۱۵۰۸
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۰۲ - 16July 2016

واکنش‌های جهانی به کودتای نظامی ترکیه

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، در پی وقوع کودتا در ترکیه طی ساعات اولیه بامداد امروز شنبه شخصیتها و مقامات داخلی و خارجی واکنشهایی را نسبت به این واقعه در همسایگی کشورمان ایران نشان دادند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در واکنش به کودتای نظامی در ترکیه در حساب توئیتری خود از بحران به وجود آمده در ترکیه عمیقا ابراز نگرانی کرد.

وی دراین پیام تاکید کرد: دموکراسی، ثبات و امنیت مردم ترکیه بالاترین اولویت است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین بر ضرورت وحدت و احتیاط تاکید کرد.

سید محمود علوی، وزیر اطلاعات نیز گفت: نیروهای نظامی، امنیتی و اطلاعاتی در حد ضرورت به حال آماده باش درآمده اند و مرزها در کنترل کامل است.

وزیر اطلاعات افزود: برای ترکیه آرزوی امنیت و ثبات می کنیم.

همچنین حمید ابوطالبی معاون سیاسی دفتر رئیسجمهور ایران در توئیتر خود نوشت: جمهوری اسلامی ایران حمایت از مردم و نظامهای برآمده از انتخابات را از ممهترین اصول خود میداند؛ مردم مسلمان و همسایه ترکیه حاکمیت خود را پس خواهند گرفت. ما هیچگاه در برابر کودتا و نقض حاکمیت مردم بی تفاوت نبوده ایم، لذا تحولات ترکیه را با حساسیت پیگیری کرده ورای مردم را تعیین کننده میدانیم.

علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی، لحظاتی قبل در واکنش به رخدادهای ترکیه اعلام کرد: ما بدقت و با نگرانی وقایع ترکیه را تحت نظر داریم و بی ثباتی در این کشور را مخل امنیت و آرامش مردم میدانیم.

شمخانی اظهار داشت: کلیه مرزهای زمینی و هوایی مشترک تحت نظارت و کنترل کامل قرار دارد و اشراف جامع در این بخش حاکم است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، جان کری وزیر امور خارجه آمریکا از همه طرفها در ترکیه خواست امنیت دفاتر دیپلماتیک ، دیپلمات ها و غیرنظامیان در سراسر ترکیه را تضمین کنند.

وزیر امور خارجه آمریکا در گفتوگوی تلفنی با وزیر امور خارجه ترکیه بر حمایت قاطع آمریکا از دولت غیر نظامی و نهادهای دموکراتیک ترکیه تاکید کرد.

«فدریکا موگرینی» نماینده عالی اتحادیه اروپا در سیاست خارجی در واکنش به تحولات اخیر ترکیه برای احترام به دموکراسی و اعتدال در کشور ترکیه کودتاچیان و مردم را به آرامش فراخواند.

احمد داوداوغلو به شبکه خبری الجزیره گفت کودتا شکست خورده و نیروهای امنیتی به آن پایان می دهند.

مردم ترکیه با هجوم به ساختمان تلویزیون دولتی ترکیه (TRT) موفق شدند آن را از دست کودتاگران خارج سازند و مقابل دوربینهای پخش زنده شعار "الله اکبر" سر دادند.

اسماعیل قهرمان، رئیس پارلمان ترکیه افزود: «ترکیه کشوری دموکراتیک است و نظام غیر دموکراتیک را نمی پسندد. همانگونه که ریاست جمهوری و نخست وزیر گفته اند مردم باید از مشروعیت و دموکراسی دفاع کنند،  من نیز به عنوان رئیس پارلمان از نمایندگان می خواهم از مشروعیت در کشور حمایت کنند.»

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار