دفاع پرس گزارش می‌دهد؛

کودتایی که ناکام ماند + آمار تلفات

مقامات رسمی ترکیه با گذشت کمتر از 15 ساعت از آغاز کودتای نظامی در این کشور رسما اعلام کردند که این اقدام کودتاچیان ناکام ماند.
کد خبر: ۹۱۵۶۰
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۴۲ - 16July 2016

کودتایی که ناکام ماند + آمار تلفات

به گزارش گروه بینالملل دفاع پرس، رسانههای ترکیه از بازگشت تدریجی آرامش به این کشور پس از طوفان چندساعته ارتش برای به دست گرفتن قدرت در این کشور خبر میدهند. نیروهای مردمی و حامیان اردوغان، یکی پس از دیگری در حال بازپسگیری ساختمانهای دولتی و نظامی از کودتاچیانی که کودتای آنها ناکام ماند، هستند.

خبرگزاری آناتولی ساعتی پیش اعلام کرد شمار کشتههای تلاش برای کودتای نظامی در ترکیه به 90 تن و شمار زخمیها به یکهزار و 154 تن رسیده است.

پلیس ترکیه اعلام کرد 16 نفر از طراحان کودتا در این کشور کشته و 250 نفر از نیروهای شرکتکننده در کودتا بازداشت شدند.

«بینالی ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه دقایقی پیش در یک سخنرانی، شکست کودتا و پیروزی دموکراسی را به مردم کشورش تبریک گفت و از کشورهای همسایه که با محکوم کردن کودتا، دولت قانونی این کشور را همراهی کردند، قدردانی کرد.

امید دُندار، فرمانده موقت کل ارتش ترکیه که صبح امروز از طرف بینالی ییلدریم نخست وزیر به این سمت گماشته شد، در یک پیام تلویزیونی شکست کودتا را اعلام کرد و افزود: «دوران کودتاها در ترکیه به پایان رسیدهاست.»

وی همچنین گفت: بسیاری از فرماندهان بازداشتشده به «نقاطی نامعلوم» منتقل شدهاند.

رسانههای ترکیه تصاویری از تخریب گسترده ساختمان پارلمان این کشور در پی حملات هوایی شب گذشته به این ساختمان پخش کردند.

رئیس پارلمان ترکیه که در ساختمان پارلمان این کشور حاضر شده بود، گفت: ملت حمایت خود را از دولت قانونی و دموکراسی در کشور ثابت کرد.

وی افزود: دوره کودتا در ترکیه گذشته است. سران فراکسیونها و احزاب مختلف نیز، موضع خود را در حمایت از دموکراسی و مخالفت با کودتا اعلام کردند. وزیر دادگستری ترکیه که در پارلمان این کشور حاضر شده بود، جماعت فتح الله گولن را مسئول کودتای نافرجام دانست.

وی افزود: بیشتر فرماندهان ارتش و نیز ملت ترکیه در برابر تلاش برای کودتا ایستادند.

همچنین وزیر اقتصاد ترکیه در سخنرانی خود در جلسه فوق العاده پارلمان گفت: «روز گذشته روزی تاریخی در ترکیه بود که همه در آن بر حمایت خود از دولت قانونی تاکید کردند.»

نهاد زیبکچی افزود: «با وجود ادامه تیراندازی به طرف ساختمان پارلمان ترکیه، بر باقی ماندن در داخل این ساختمان تاکید داشتیم. از موضع احزاب سیاسی که بر حمایت از دموکراسی و مخالفت با کودتا در کشور تاکید کردند، تقدیر میکنیم.

وی خاطرنشان کرد: ملت ترکیه ثابت کرد توانایی خلق حماسهای برای دموکراسی را دارد.

این در حالی است که واکنشهای سران و مقامات بینالمللی به تحولات ترکیه همچنان ادامه دارد.

** محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در پی کودتای شب گذشته در ترکیه، در گفتگویی تلفنی با «مولود چاووشاوغلو»، همتای ترکیه ای خود، در جریان آخرین تحولات این کشور همسایه قرار گرفت.

** ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق نیز، در واکنش به کودتا و کشته شدن شماری از غیرنظامیان گفت: «سلامت شهروندان مهمترین مساله است.»

الجعفری در بیانیهای که سومریه نیوز نسخهای از آن را منتشر کرده است، گفت: «آنچه در ترکیه روی میدهد، مسئله داخلی این کشور است و با دقت آن را دنبال میکنیم.»

وی در ادامه بر لزوم حفاظت از نهادهای دولتی ترکیه و روابط این کشور با جامعه جهانی و کشورهای همسایه تاکید کرد.

** آمریکاییها در سطوح عالی واکنش نشان دادند و در صدر آنها باراک اوباما با انتشار بیانیهای از کاخ سفید اعلام کرد همراه با وزیر امور خارجهاش، جان کری، در حال گفتوگو درباره تحولات ترکیه است.

اوباما و کری خواستار حمایت از دولت منتخب دموکراتیک ترکیه شدهاند. آنها از ترکیه خواستند خویشتنداری کند تا از خونریزی جلوگیری شود. وزارت امور خارجه آمریکا نیز بیانیهای به نیابت از کری صادر و اعلام کرد کری با همتای ترکیهای خود گفتوگو کرده است.

در این بیانیه بر حمایت کامل واشنگتن از دولت منتخب دموکراتیک و نهادهای دموکراتیک آن تأکید شده است. این بیانیه همچنین از همه طرفها خواست از نمایندگیهای دیپلماتیک حمایت کنند.

** وزارت دفاع آمریکا نیز در بیانیهای اعلام کرد که اوضاع در ترکیه بر عملیات از طریق پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه علیه داعش تأثیری نخواهد داشت و این عملیات ادامه خواهد یافت. برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مانند هیلاری کلینتون در توئیتر از اوضاع در ترکیه سخن گفته و همه را به آرامش و احترام به آزادیها و خویشتنداری و احترام به نهادها و حمایت از دولت منتخب دموکراتیک دعوت کردند.

** بوریس جانسون، وزیر خارجه جدید بریتانیا، در توئیتر خود نوشت: «از وقایع ترکیه بسیار نگرانم. سفارت ما وضعیت را از نزدیک رصد میکند.»

جانسون گفت: لحظاتی پیش با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، صحبت و بر حمایت بریتانیا از نهادها و دولت منتخب آن کشور تاکید کرده است.

** سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه نیز اعلام کرد کشورش اوضاع در ترکیه را دنبال میکند. «ماریا زاخارووا» افزود: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه از شهروندان روس در ترکیه خواسته است محل اقامت خود را در این کشور ترک نکنند و از هر اقدامی که جان آنها را به خطر می اندازد، خودداری کنند.

زاخارووا افزود: روسیه از همه شهروندان این کشور که قصد سفر به ترکیه دارند میخواهد تا همه جوانب و مخاطرات این سفر را بسنجند؛ زیرا اوضاع در ترکیه بسیار متشنج است.

** وزارت امور خارجه چین خواستار بازگشت فوری نظم و ثبات به ترکیه در پی تلاش برای کودتا در این کشور شد.

وزارت امور خارجه چین تاکنون گزارشی درباره زخمی شدن شهروندان این کشور در ترکیه دریافت نکرده و ساز و کارهای مربوط به شرایط اضطراری را فعال کرده است.

** وزارت امور خارجه فرانسه در بیانیهای که جمعه شب منتشر شد پرهیز از هر گونه خشونت و احترام به نظم دموکراتیک را در ترکیه جایی که تلاش برای کودتای نظامی در جریان است، خواستار شد.

در بیانیه وزارت امور خارجه فرانسه آمده است: «وزارت امور خارجه و توسعه بین الملل فرانسه با نگرانی شدید اوضاع در ترکیه را پیگیری می کند. این وزارتخانه بار دیگر از فرانسویهایی که هماکنون در ترکیه هستند می خواهد از این کشور خارج نشوند.»

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار