از شعارها تا جمعیت

رسانه‌های جهان چگونه حماسه مردم ایران در ۲۲ بهمن را پوشش دادند

رسانه‌های غربی امسال نیز همچون سال‌های گذشته به پوشش گسترده حضور مردم ایران در راه‌پیمایی سال‌روز پیروزی انقلاب اسلامی پرداختند.
کد خبر: ۱۱۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۹ - 11February 2014

رسانه‌های جهان چگونه حماسه مردم ایران در ۲۲ بهمن را پوشش دادند

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس به نقل از فارس، همه ساله با نزدیک شدن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی تعداد کثیری از خبرنگاران خارجی برای پوشش راهپیمایی مردم ایران در ۲۲ بهمن به کشور میآیند. بنابر اخبار بهدست آمده، امسال نیز ۱۹۴ خبرنگار خارجی به تهران آمده بودند تا از جشن پیروزی انقلاب اسلامی گزارش تهیه کنند.

رسانههای شاخص جهان امسال نیز به سیاق سالهای گذشته و هر یک بر اساس رویکرد سیاسی خود به بازتاب راهپیمایی ۲۲ بهمن مبادرت کردند. خبرگزاری مشهور آسوشیدپرس که همواره گزارشها و اخبارش بازتاب گستردهای در دیگر رسانهها مییابد، نوشت: «ایرانیها با همان شعارهای همیشگی «مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» مراسم سالگرد انقلاب اسلامی ۱۹۷۹ را جشن میگیرند.»

آسوشیتدپرس مثل هر سال تلاش کرده تا ابعاد راهپیمایی مردمی ۲۲ بهمن را کوچکتر از آنچه هست نشان دهد و از عبارت «صدها هزار نفر» برای اشاره به تعداد راهپیماییکنندگان تهرانی در سالروز پیروزی انقلاب اسلامی استفاده کرده است.

خبرگزاری فرانسه، از دیگر رسانههای مهم بینالمللی نیز اذعان کرده است که شهروندان ایرانی پایتختنشین، از ساعات اولیه صبح به سوی میدان آزادی رهسپار شده بودند. این خبرگزاری تعداد کسانی را که در میدان آزادی تهران جمع شده بودند، دهها هزار نفر تخمین زده است.

شبکه خبری الجزیره که سخنان رئیسجمهور ایران را نیز مستقیما پخش کرد، در سایت خود نوشت: صدها هزار تن از مردم ایران در خیابانهای تهران در تظاهرات سیوپنجمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شرکت کردند. الجزیره اگرچه بعضا مواضع مستقلی دارد اما از رسانههای غربگرای جهان عرب محسوب میشود که البته بسیار پرمخاطب هم هست.

شبکه خبری اتریشی «اوآراف» هم تلاش کرد تا در بازتاب راهپیمایی ۲۲ بهمن از رسانههای رقیب عقب نمایند و گزارش داد که بنابر اعلام رسانههای ایران در پی فراخوان برای حضور در راهپیمایی سالگرد پیروزی انقلاب، میلیونها ایرانی در شهرهای مختلف به خیابانها آمدند.

روزنامه فرانسوی «لو پاریزین» هم در سایت خود نوشت: امسال، سالروز پیروزی انقلاب ایران با پیشرفت در مذاکرات هستهای همراه شده است. مذاکرات هستهای از جمله موضوعات مورد علاقه رسانههای جریان غالب بینالمللی است که عموما در تمام گزارشهای مربوط به ایران مورد توجه قرار میگیرد.

در این میان روزنامههای اسرائیلی نیز از پوشش اخبار راهپیمایی ۲۲ بهمن پرهیز نکردند. روزنامه صهیونیستی هاآرتص، که در سیستم سیاسی رژیم صهیونیستی دارای مواضع چپگرا محسوب میشود و همچنین نقطه مقابل آن، روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارونوت راستگرا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس به بازتاب حضور ملت ایران در راهپیمایی ۲۲ بهمن پرداختند. در عین حال، روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل نیز بهنقل از خبرگزاری فرانسه به پوشش راهپیمایی ۲۲ بهمن اقدام کرد. جروزالمپست نیز با ترکیب گزارشهای رسانههای دیگر به بازتاب این واقعه پرداخته است.

در شرق آسیا نیز خبرگزاری چینی مشهور شینهوا به پوشش اخبار راهپیمایی مردم ایران در ۲۲ بهمن مبادرت ورزید. این خبرگزاری تصریح کرد: «مردم شهرهای مختلف ایران با حمل پرچمها و بنرهایی در حمایت از استقرار جمهوری اسلامی و آیتالله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و آیتالله خامنهای جانشینش و رهبر فعلی ایران به خیابانها آمدند و حمایت خود را از آنها نشان دادند.»

شینهوا نیز تعداد تظاهراتکنندگان [در تهران] را صدها هزار نفر ذکر کرده است.

خبرگزاری رویترز، دیگر خبرگزاری مهم بینالمللی در بازتاب راهپیمایی ۲۲ بهمن، به سخنان حسن روحانی، رئیسجمهوری اسلامی ایران توجه کرده است. رویترز نوشت: «حسن روحانی در سخنرانی سی و پنجمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ۱۹۷۹، تحریمهای اقتصادی تحمیل شده توسط غرب را «ظالمانه، غیرقانونی و اشتباه» دانست و گفت که کشورهای منطقه چیزی برای ترسیدن از ایران ندارند.»

این خبرگزاری بریتانیایی همچنین به نقل از روحانی افزود: «من به صراحت به افراد متوهمی که میگویند گزینه نظامی روی میز است، میگویم که آنها باید عینک خود عوض کنند.... کشور ما زبان تهدید را بیادبانه و توهینآمیز میداند.»

این تنها بخشی از بازتاب راهپیمایی ملت ایران در روز ۲۲ بهمن در رسانههای خارجی بود. قطعا بسیاری از رونامههای خارجی امشب و فردا اقدام به بازتاب حماسه ملت ایران خواهند کرد.

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار